بزرگ‌ترین کشورهای محصور در خشکی جهان

کشورهای محصور در خشکی به نقاطی از دنیا اشاره دارد که از هیچ جهتی به سواحل و دریاها راه ندارد؛ در مجموع ۴۴ کشور محصور در خشکی در سراسر جهان وجود دارد که بعضی از آن‌ها مساحت بسیار زیادی را در بر گرفته است.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، کشورهای محصور در خشکی از مزایا و معایب زیادی برخوردار است؛ این مناطق به طور قابل توجهی از تهدیدهای جدی ناشی از تغییرات اقلیمی مانند سونامی‌ها و طوفان‌ها، که در پی نزدیکی به اقیانوس‌ها اتفاق می‌افتد در امان است، ضمن این‌که امکان نظارت کامل و مطمئن بر تبادل کالاها در مرزهای آن‌ها وجود دارد. اگرچه در کشورهای محصور به خشکی ایمنی از جنبه‌های مختلف در سطح بالایی قرار دارد، با این حال چالش‌های زیادی نیز در واردات و صادرات اقلام مورد نیاز از کشورهای همسایه نیز پیش روی آن‌ها قرار می‌گیرد. از سوی دیگر، هزینه حمل‌ونقل در این قلمروها نسبت به سایر نقاط دنیا بالاتر است و مهم‌تر این‌که مدیران چنین کشورهایی همواره با وجود مخالفت خود با کشورهای همسایه، مجبور به ایجاد صلح با آن‌ها هستند تا بتوانند از سواحل آن‌ها در زمان ضرورت بهره گیرند. در مجموع، تعداد ۴۴ کشور محصور در خشکی در سراسر جهان وجود دارد که در ادامه به معرفی بزرگ‌ترین آن‌ها پرداخته می‌شود.

جمهوری قزاقستان

جمهوری قزاقستان، کشوری مستقل و فراقاره‌ای به حساب می‌آید که در آسیای مرکزی و اروپا واقع شده است. قزاقستان با مساحت دو میلیون و ۷۲۴ هزار و ۹۰۰ کیلومتر مربع، به عنوان بزرگ‌ترین کشور محصور در خشکی جهان شناخته شده است، ضمن این‌که جایگاه نهم کشورهای بزرگ دنیا را نیز از آن خود کرده است. قزاقستان در بخش آسیای مرکزی با پنج کشور چین، قرقیزستان، روسیه، ترکمنستان و ازبکستان هم‌مرز است و بسیاری از کالاهای مورد نیاز خود را از این نقاط تأمین می‌کند. طبق آخرین سرشماری انجام شده در بزرگ‌ترین کشور محصور در خشکی جهان، جمعیت ساکنان در آن به بیش از ۱۹ میلیون نفر می‌رسد.

بزرگ‌ترین کشورهای محصور در خشکی جهان

مغولستان

مغولستان دومین کشور محصور در خشکی جهان به حساب می‌آید که در آسیای شرقی واقع شده است. این کشور با مساحت یک میلیون و ۵۶۴ هزار و ۱۱۶ کیلومتر در شمال با روسیه و در جنوب با جمهوری خلق چین همسایه است. مغولستان در لیست کشورهای کم‌تراکم و کم‌جمعیت آسیا و جهان قرار دارد که تعداد ساکنان آن به حدود سه میلیون و ۳۰۰ هزار نفر می‌رسد.

چاد

چاد از دیگر کشورهای بزرگ محصور در خشکی است که در مرکز آفریقا قرار دارد. مساحت آن به طور دقیق یک میلیون و ۲۸۴ هزار کیلومتر مربع است و همین ویژگی، آن را در جایگاه سوم کشورهای بزرگ محصور در خشکی جهان قرار داده است. نکته جالب توجه در مورد چاد این است که با وجود مساحت زیاد آن، تنها حدود ۱۶ میلیون نفر در آن سکونت دارند. سومین کشور بزرگ محصور در خشکی جهان با کشورهای کامرون، جمهوری آفریقای مرکزی، لیبی، نیجر، نیجریه و سودان هم‌مرز است.

بزرگ‌ترین کشورهای محصور در خشکی جهان

جمهوری نیجر

جمهوری نیجر، چهارمین کشور بزرگ جهان به حساب می‌آید که در هیچ مرزی از خود به دریا و آب راه ندارد. این کشور در غرب آفریقا واقع شده و از مساحت دقیق یک میلیون و ۲۶۷ هزار کیلومتر مربع برخوردار است. جمهوری نیجر در اطراف خود به وسیله هفت کشور آفریقایی الجزایر، بنین، بورکینا فاسو، پاد، لیبی، مالی و نیجریه محصور شده است. نیجر جمعیتی بیش از ۲۴ میلیون نفر را در خود جای داده و از تراکم نسبتاً پایینی برخوردار است.

مالی

مالی با مساحت یک میلیون و ۲۴۰ هزار و ۱۹۲ کیلومتر مربع، جایگاه پنجم شهرهای بزرگ محصور در خشکی جهان را از آن خود کرده است. این کشور در آفریقای غربی با هفت کشور آفریقایی شامل الجزایر، گینه، ساحل عاج، بورکینا فاسو و نیجر همسایه است و بیش از ۲۰ میلیون نفر را در خود جا داده است.

بزرگ‌ترین کشورهای محصور در خشکی جهان

اتیوپی

اتیوپی، با مساحت یک میلیون و ۱۰۴ هزار و ۳۰۰ کیلومتر مربع نیز یکی از بزرگ‌ترین کشورهای جهان به حساب می‌آید که در هیچ مرزی از خود به آب دسترسی ندارد. جمعیت این کشور به به حدود ۱۲۰ میلیون نفر می‌رسد و سودان، کنیا، اریتره، جیبوتی، سودان جنوبی و سومالی کشورهای هم‌مرز آن را تشکیل می‌دهد.

بولیوی

بولیوی با نام رسمی حکومت پلوریناسیونال بولیوی که در مرکز آمریکای جنوبی واقع شده است، هفتمین کشور بزرگ محصور در خشکی جهان به حساب می‌آید. دولت بولیوی نیازهای دریایی خود را از کشورهای همسایه خود یعنی آرژانتین، برزیل، شیلی، پاراگوئه و پرو تأمین می‌کند. مساحت بولیوی یک میلیون و ۹۸ هزار و ۵۸۱ کیلومتر مربع است، در حالی که جمعیت آن تنها نزدیک به ۱۲ میلیون نفر می‌رسد و در نتیجه تراکم جمعیت آن در سطح پایینی قرار دارد.

بزرگ‌ترین کشورهای محصور در خشکی جهان

کد خبر 577018

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.