اصفهانی‌ها چقدر سوت‌زنی را می‌شناسند؟

«اگر کسی فسادی را در جامعه به قانون و اهل آن اعلام کرد، باید مورد تشویق قرار بگیرد»، این تاکید رئیس‌جمهور هدف اصلی و پایه شکل‌گیری سامانه «سوت‌زنی» شد؛ سامانه‌ای که در مدیریت شهری اصفهان تعریف شده است و باید برای اطلاع‌رسانی شفاف جهت آگاهی شهروندان نسبت به آن اقدام شود.

به گزارش خبرنگار ایمنا، سامانه سوت‌زنی تنها بخشی از طرح شفافیت است که در این دوره مدیریت شهری در دستور کار قرار گرفت تا شهرداری را در آستانه یک انقلاب اداری قرار دهد؛ هدف اصلی برای ایجاد سامانه سوت‌زنی شورای اسلامی شهر، ایجاد یک‌راه ارتباطی امن و مطمئن برای اطلاع از سوءجریان‌ها و فسادهای اداری است، لذا این سامانه به‌صورت ساده برای عموم شهروندان در دسترس است.

اطلاعاتی که توسط شهروندان به سامانه سوت‌زنی گزارش می‌شود، به نهادهای مربوط در شهرداری منتقل خواهد شد تا شورای اسلامی شهر صحت آن را پیگیری می‌کند. برخی افراد در بدنه شهرداری وارد فساد اداری و سوءجریان می‌شوند؛ این افراد نباید احساس امنیتی نسبت به اعمال غیرمسئولانه و غیراخلاقی خود داشته باشند و بدانند که هر لحظه ممکن است شهروندان‌، ارباب رجوع و شهرداری اعمال غیراخلاقی آنها را پیگیری کنند و گزارش دهند و این اتفاق درخواست شورای اسلامی شهر و مدیریت جدید شهرداری اصفهان است.

با اجرایی شدن این طرح دیوار بی‌اعتمادی که بین بخشی از جامعه با شهرداری و مدیریت شهری وجود دارد، نسبت به قبل کوتاه‌تر می‌شود و علاوه بر این امکان نظارت عامه و همگانی برقرار می‌شود و فرصت تخلف و سوءاستفاده نیز از بین می‌رود.

با آغاز به‌کار سامانه سوت‌زنی در شهرداری اصفهان، شهروندان می‌توانند از طریق شماره تلفن ۳۸۹۰ یا با مراجعه به درگاه الکترونیکی شهرداری به نشانی Isfahan.ir وارد شوند و موضوع را منعکس کنند، در این صورت بلافاصله دستگاه‌های نظارتی ورود خواهند کرد و حتی نتیجه به خود شهروندان نیز ارائه می‌شود.

علی قاسم‌زاده، شهردار اصفهان در اظهار نظری گفته بود: «سامانه سوت‌زنی از جنس برخورد با تخلفات اداری در حوزه شهرسازی، کنترل و نظارت و تمام ابعاد شهرداری است و شهروندان با گزارش تخلفات اداری در سطوح مختلف شهرداری، پاداش دریافت کنند؛ امکان دارد با توجه به گستردگی خانواده شهرداری، تخلفی از دید ناظران در بازرسی و حراست پنهان بماند، لذا شهروندان می‌توانند به افزایش سلامت اداری شهرداری کمک کنند و اگر گزارش آنها منجر به کاهش تخلفات اداری شد، پاداش دریافت خواهند کرد.»

کاربردی بودن سامانه سوت‌زنی خواسته اصلی شهروندان است

برای آگاهی از میزان اطلاع شهروندان از راه‌اندازی سامانه سوت‌زنی به میان مراجعه‌کنندگان شهرداری رفتیم؛ «مهدی میرباقری» یکی از مراجعه‌کنندگان به منطقه هفت شهرداری اصفهان که برای نخستین‌بار نام سامانه «سوت‌زنی» را می‌شنید، سوال می‌کند: «این سامانه زیر نظر کجا هست و چه شکایاتی را رسیدگی می‌کند، چگونه و توسط چه کسانی نظارت می‌شود»؟ این سوال‌ها گویا ذهن بسیاری از افراد درگیر کرده بود، زیرا در مصاحبه با دیگر ارباب‌رجوعان به شهرداری نیز با این سوال مواجه شدیم؛ آنها پس از آگاهی از راه‌اندازی سامانه سوت‌زنی می‌پرسیدند: «چه ضمانتی وجود دارد که شکایات ما به نتیجه برسد و با کارمند و مدیر متخلف برخورد شود.»

میرباقری تاکید می‌کند: وجود چنین سامانه‌هایی برای ثبت تخلفات باعث کاهش آمار تخلفات در نهادهای دولتی و غیردولتی و همچنین اطمینان خاطری برای شهروندان است و مثل جاده‌ای که مجهز به دوربین است و رانندگان به خاطر نظارتی که بالای سر آنها است، سرعت نمی‌گیرد.

مهدی هراتی، پیمانکار ساختمان است که از سال ۹۲ در شهرداری مناطق مختلف در رفت و آمد است، اما از وجود سامانه سوت‌زنی اطلاعی ندارد و اظهار می‌کند: تاکنون هرگونه تخلف از کارمندان و رؤسای شهرداری‌ها را به حراست و مسئولان بازرسی گزارش می‌دادیم و در نهایت در چرخه اداری ماجرا خاتمه پیدا می‌کرد؛ شاید با تعریف سامانه «سوت‌زن» شاهد سرعت کار و راهی برای به نتیجه رسیدن امورات مردم در بخش‌های مختلف شهرداری باشیم.

محسن عقیلی خود را یک کارگر معرفی می‌کند که برای نخستین بار به شهرداری مراجعه کرده است، می‌افزاید: در خصوص سامانه سوت‌زنی از طریق فضای مجازی باخبر شدم و معتقدم بی‌شک در صورت اجرای موفق آن زمینه برای رسیدگی بهتر به شکایات فراهم می‌شود.

سعید آقابابایی که به خاطر درج اشتباه ابعاد خانه خود در نقشه ساختمانی، به شهرداری مراجعه کرده است، می‌گوید: به‌راحتی کارمندان اشتباه یا خطا می‌کنند، اما دست مردم به جایی نمی‌رسد و به علت مشغله‌کاری مجبور به سکوت هستیم تا کارمان به‌موقع انجام شود.

وی با بیان اینکه به‌طور معمول گزارش تخلف کارمندان شهرداری به واحد بازرسی تنها به یک تذکر ساده ختم می‌شود، ادامه می‌دهد: وقتی کارمند رسمی باشد برخورد قانونی با او معنا ندارد و تنها در حد یک گوشزد باقی می‌ماند و چاره‌ای برای حل مشکل شهروندان نیست.

مجید کریمیان که خود را کارمند یکی از ادارات دولتی اصفهان معرفی می‌کند و از وجود سامانه سوت‌زنی اظهار بی‌اطلاع می‌کند، می‌گوید: در صورتی که پس از درج شکایات مردم در سامانه سوت‌زنی، رسیدگی لازم به موارد انجام شود، عامل بازدارنده خوبی است.

مجید اخروی یکی از فعالان ساخت‌وساز که به جهت ماهیت شغلی خود در شهرداری مناطق مختلف در رفت‌وآمد است، اظهار می‌کند: طی ۱۰ سال مراجعه به شهرداری شاهد تخلفاتی بوده‌ام، با وجودی که قانون و ضابطه تعریف شده است، اما در بعضی موارد از سوی شهرداری رسیدگی لازم انجام نشده است.

وی در پاسخ به این سوال که آیا تاکنون تخلفاتی را گزارش داده‌اید؟ تاکید می‌کند: به چه کسی باید گزارش داد که مطمئن شویم حامی ارباب رجوع هستند؛ اگر با تعریف سامانه سوت‌زنی، شهروندان بتوانند به حقوق پایمال شده خود در شهرداری دست یابند، جای تشکر دارد.

فرشید منوچهری که از راه‌اندازی این سامانه مطلع است، می‌گوید: «از طریق صفحه اینستاگرام شبکه شهر از زبان شهردار اصفهان مطلع شدم و معتقدم رسیدگی به امورات مردم در این دوره مدیریت شهری بهتر از دوره‌های قبل است؛ در گذشته برای رسیدگی به تخلفات کارمندان، به حراست شهرداری مراجعه می‌کردیم، اما تنها در بعضی موارد شاهد برخورد با افراد خطاکار بودیم».

‏استفاده از توان حقوقدان‌های متخصص برای اجرای بهتر سامانه سوت‌زنی

محمدرضا دست‌پاک، رئیس سازمان بسیج حقوقدانان استان اصفهان در این باره اظهار می‌کند: برخورد با تخلفات اداری اطلاع‌رسانی نشده است و باید زمینه نشر آن را مطابق با قانون فراهم شود و لازم است که برخی متخلفان را با ذکر نام یا بدون نام از سوی مراجع ذی‌صلاح مطابق با قانون معرفی کرد، زیرا انتشار این دست اخبار، امیدوار کننده و اثربخش خواهد بود.

وی خاطرنشان می‌کند: قوانین تکالیفی را برای مسئولان اداری و شهری در ایجاد یک فضای شفاف‌کاری فراهم می‌سازد و لازم است که نتایج برخورد با متخلفان اداری به اطلاع شهروندان برسد تا ضمن ایجاد یک فضای اعتماد بین مردم و مسئولان، آنها را ترغیب به گزارش‌دهی کنیم و مانع جدی برای تخلفات اداری شویم.

رئیس سازمان بسیج حقوقدانان استان اصفهان با بیان اینکه تصویب قوانینی همچون شفافیت و سوت‌زنی به خودی خود بازدارنده است و عامل ارتقای نظام اداری می‌شود، می‌افزاید: پیشنهاد می‌شود برای رسیدن به خروجی مناسب و اجرای اثربخش طرح سوت‌زنی در بدنه شهرداری از توان حقوقدان‌های متخصص استفاده شود.

وی ادامه می‌دهد: اگر چه امروزه در لوای سامانه‌های سوت‌زنی و شفافیت بستری برای ارائه گزارشات مردمی و مسئولان در خصوص تخلفات شکل گرفته است، اما باید مردم در ابتدا آموزش ببینند که چه گزارش‌هایی باید در این دو سامانه ثبت و چگونه ثبت شود که شکایات آنها قابل پیگیری باشد.

دست‌پاک استفاده از توان حقوقدان‌های متخصص را راهی برای اجرای بهتر و نتیجه‌بخش دو طرح شفافیت و سوت‌زنی می‌داند و تصریح می‌کند: رانت‌خواری، فساد مالی و گزارش تخلفاتی همچون سرپیچی از قوانین و پارتی‌بازی و فامیل‌بازی از جمله مواردی است که شهروندان و مسئولان با مشاهده آن در سطح ادارات و خاصه شهرداری باید گزارش دهند.

وی تاکید می‌کند: آنچه در سامانه سوت‌زنی و شفافیت برای شاکیان پراهمیت است، اینکه بدانند چه ارگان یا افرادی صلاحیت پیگیری شکایات و تخلفات را دارند که در این عرصه شاهد ضعف بزرگی هستیم زیرا در بسیاری از موارد شهروند تخلف را می‌بیند اما نمی‌داند به کدام مرجع نظارتی مراجعه که صلاحیت و قدرت پیگیری داشته باشد.

وی می‌گوید: از سوی دیگر در جامعه حقوقدان‌ها کمتر افرادی را شاهدیم که بر تخلفات اداری مسلط یا خواهان پیگیری پرونده‌های اداری باشد که به علت نداشتن درآمدزایی کافی برای حقوق‌دان‌ها کمتر زیر بار آن خواهند رفت.

دست‌پاک تاکید می‌کند: باید دانست بازرسان شهرداری‌ها چه مواردی را پیگیری می‌کنند، حدود و حیطه اختیارات آنها چیست؟ شهردار منطقه آیا ابزار و وسیله‌ای برای برخورد قانونی دارد؟ آیا صلاحیت طرح در سازمان بازرسی کل کشور دارد؟ و در بازرسی کل کشور نیز نظارتی بر تخلفات اداری و شهرداری انجام می‌شود؟

شهرداری باید با قدرت بیشتر اقدام به اطلاع‌رسانی سامانه "سوت‌زنی" کند

احمدرضا مصور، عضو شورای اسلامی شهر اصفهان نیز در ارتباط با سامانه سوت‌زنی می‌گوید: در حال حاضر، شورای اسلامی شهر و شهرداری هر یک برای خود سامانه سوت‌زنی دارند که در کمیته سلامت اداری، به‌دنبال ادغام این دو سامانه هستیم.

وی با بیان اینکه اطلاع‌رسانی سامانه سوت‌زنی به مردم برعهده شهرداری است و باید با قوت و قدرت بیشتری این سامانه به مردم معرفی شود، می‌افزاید: در سامانه سوت‌زنی این امکان برای شهروندان و ارباب‌رجوعان فراهم شده است که جریانات سو اداری و فساد را گزارش دهند که به تناسب شکایات مطرح شده به حراست بازرسی یا شهردار ارجاع داده می‌شود.

عضو شورای اسلامی شهر اصفهان با بیان اینکه در سامانه سوت‌زنی ابزارهای لازم برای شفافیت در نظر گرفته شده است، اضافه می‌کند: این اقدام در جهت اعمال درست مدیریت شهری و ایجاد یک شهر سالم برای شهروندان است.

وی با اشاره به سامانه سوت‌زنی شورای اسلامی شهر، ادامه می‌دهد: بیش از ۵۰ درصد از شکایات ثبت شده در راستای اهداف سوت‌زنی نبوده است و به سامانه ۱۳۷ (سامانه مردمی برای طرح مشکل شهری مردم) ارجاع داده شده است.

مصور با بیان اینکه در مواردی شاهد ثبت تخلفات از سوی شهروندان هستیم که شاید از دید آنها مسئول دچار تخلف باشد، اما از نگاه قانون تخلفی صورت نگرفته است، می‌گوید: هدف اصلی شکل‌گیری سامانه سوت‌زنی این است که شهروندان قدرت پیگیری مطالبات خود را داشته باشد و ابزاری در دست شهروندان باشد که بدون ترس و نگرانی از افشای هویت، پیگیر مطالبات خود باشند.

وی می‌افزاید: راه‌اندازی سامانه سوت‌زنی تکلیفی یا شکل سمبلیکی ندارد که مدیریت شهری را موظف به اجرای آن کرده باشد، بلکه به‌دنبال ایجاد فضای برای کاهش جریانات سو اداری هستیم که لازم است شهرداری با اطلاع‌رسانی درست و به‌موقع به شهروندان سرعت دریافت اطلاعات را افزایش دهد.

کد خبر 576891

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.