قطار دیپلماسی، این بار تهران- مسقط

آیت الله رئیسی رئیس جمهور ایران در حالی امروز دوشنبه به عمان سفر کرد که کوشش برای گسترش روابط سیاسی و ارتقای سطح تبادلات اقتصادی هدف کلی سفر وی به عمان خواهد بود.

به گزارش خبرنگار ایمنا، آیت الله سید ابراهیم رئیسی رئیس‌جمهور در تداوم دیپلماسی همسایگی دولت مردمی و برای گسترش تعاملات اقتصادی، سیاسی و فرهنگی به دعوت رسمی «هیثم بن طارق آل سعید» سلطان عمان و در صدر هیئتی بلندپایه، امروز دوشنبه دوم خرداد به کشور عمان سفر کرد.

ملاقات رسمی در کاخ العلم، دیدار دوجانبه با «هیثم بن طارق آل سعید» سلطان عمان، امضای چند سند همکاری، دیدار با ایرانیان مقیم و دیدار با تجار و فعالان اقتصادی عمانی از جمله برنامه‌های سفر یک روزه آیت‌الله رئیسی به این کشور است.

سفر رئیس‌جمهور به مسقط، نخستین سفر رئیس‌جمهور اسلامی ایران به این کشور در دوره سلطان جدید عمان و پنجمین سفر خارجی رئیس‌جمهور در ۹ ماه فعالیت دولت سیزدهم است.

بر اساس این گزارش در راستای ایجاد زمینه‌های گسترش روابط اقتصادی و تجاری ایران و عمان، هیئتی ۵۰ نفره از تجار و فعالان اقتصادی ایران هفته گذشته به این کشور سفر کردند.

علی نجفی، سفیر تهران در عمان پیش‌تر در خصوص اهمیت این سفر گفته بود: روابط ایران و عمان در حوزه‌های مختلف روابط بسیار خوبی است. این روابط مبتنی بر اصول حسن همجواری و اشتراکات تاریخی، فرهنگی و مناسبات همسایگی است، همچنین در حوزه سیاسی روابط دو کشور روابط ممتازی است و ما در حوزه همسایگان دو کشوری هستیم که هیچ مسئله و مشکلی در مناسبات فی‌مابین وجود نداریم.

وی ادامه داد: در حوزه اقتصادی نیز ظرفیت‌های به مراتب بیشتری برای توسعه روابط فی‌مابین وجود دارد که خوشبختانه در این بخش هم مناسبات دو کشور مسیر رو به رشد و تعالی را طی می‌کند؛ بنابراین یکی از اولویت‌های ما این است که روابط اقتصادی را هم‌پای مناسبات سیاسی ارتقا دهیم.

سفیر تهران در مسقط با بیان اینکه معتقدم رویکرد دولت برای توسعه همکاری با حوزه همسایگان راهبرد درست و دقیقی است، تاکید کرد: ایران در نقطه بسیار مهم جغرافیایی واقع شده است. همسایگان معددی دارد و اولویت همکاری با همسایگان می‌تواند ظرفیت‌های مناسبی را برای تقویت ارتباطات جمهوری اسلامی با کشورهای همسایه در زمینه‌های مختلف اقتصادی، تجاری، فرهنگی، گردشگری، ترانزیت و همکاری‌های حمل‌ونقلی ایجاد کند.

نجفی افزود: ایران به‌خصوص در حوزه همسایگان جنوبی و در حوزه خلیج‌فارس و عمان می‌تواند جایگاه مهمی در این سیاست همسایگی داشته باشد.

وی خاطرنشان کرد: ایران در چارچوب رویکرد اصولی خود مبنی بر گفت‌وگو و همکاری از چنین وضعیتی استقبال می‌کند. معتقدیم که این ارتباطات می‌تواند به رفع سوتفاهم‌ها، تعریف و طراحی زمینه‌های همکاری دوستانه در روابط جمهوری اسلامی ایران با کشورهای مختلف منجر شود و به این وضعیت کمک کند؛ این در چارچوب سیاست اصولی جمهوری اسلامی ایران مبنی بر تمرکز بر منطقه و حوزه همسایگان هم قابل تحلیل است. ما اعتقاد داریم مسائل میان کشورهای منطقه باید توسط خود کشورهای منطقه حل و فصل شود و رویکرد درون منطقه‌ای را به جای مداخلات کشورهای خارج از منطقه در سطح منطقه ترجیح می‌دهیم.

عمان در تنگناها در کنار ایران ایستاده است

مصیب نعیمی، کارشناس مسائل خاورمیانه در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، در خصوص سفر رئیس جمهور به کشور عمان اظهار می‌کند: با توجه به سیاست‌های کلی نظام نسبت به همگرایی با کشورهای مختلف به ویژه کشورهای همسایه این سفر یک امر بدیهی است.

وی، سفر رئیس جمهور به کشور عمان را دارای ویژگی‌های خاص دانست و ادامه می‌دهد: سابقه تاریخی و ارتباطات نزدیک عمان در همه دوره‌ها و اینکه سیاست عمان چه در زمان پادشاه گذشته و چه در دوره جدید سیاست کاملاً مستقل و به دور از تشنج و همگرا با جمهوری اسلامی ایران بوده است.

این کارشناس مسائل خاورمیانه تصریح می‌کند: زمینه‌های اقتصادی بسیار گسترده‌ای در این رابطه وجود دارد که در این سفر مدنظر قرار گرفته است. همچنین قبل از سفر برنامه‌ها توسط کارشناسان دو کشور آماده شده است. علاوه بر این عمان در جهت ارتقا روابط منطقه‌ای پیشگام بوده است.

وی با بیان اینکه پیشینه سفر به عمان در ارتباط بیشتر بین دو کشور و دو ملت قابل توجه و مثبت است، یادآور می‌شود: عمان در بعد اقتصادی، اجتماعی و رفت و آمدها همواره سعی داشته که با جمهوری اسلامی ایران روابط متوازن و منطقی داشته باشد.

نعیمی خاطر نشان می‌کند: همچنین عمان در تنگناها در کنار ایران ایستاده است از این رو می‌توان گفت عمان با دیگر کشورهای عربی موقعیت و جایگاه متفاوتی دارد و این امر می‌تواند در برقراری ارتباطات نمونه چه در بعد سیاسی و چه اقتصادی کمک کننده و حائز اهمیت باشد.

وی با اشاره به اینکه اهداف سفر رئیس جمهور به عمان مشخص است، می‌افزاید: برنامه‌های کاری هر سفر توسط کارشناسان دو کشور از پیش انجام می‌شود به همین دلیل بخشی از اهداف در راستای مسائل سیاسی است که توسط وزارت امور خارجه دو کشور طراحی و برنامه ریزیمی‌شود. همچنین یکی دیگر از مسائل مهم اقتصادی است که توسط اتاق مشترک دو کشور برنامه‌هایی آماده شده و شخصیت‌های اقتصادی و سرمایه گذاران عمان و ایران در برنامه دیدار با رئیس جمهور قرار داده شدند که نشان می‌دهد از توجه ویژه‌ای برخورار است.

این کارشناس مسائل منطقه تصریح می‌کند: از این رو برنامه سفر رئیس جمهور مدون و مشخص است اما بسیاری از برنامه‌ها برای اجرا نیاز به دستور بالاترین سطح دارد که قطعاً در دیدار رئیس جمهورکشورمان با سلطان عمان مورد توجه قرار خواهد گرفت.

در دولت قبل از ظرفیت کشورهای همسایه بی‌بهره بودیم

جعفر قنادباشی، کارشناس مسائل خاورمیانه در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، در خصوص سفر رئیس جمهور به عمان اظهار می‌کند: اهداف این سفر به راهبرد رئیس جمهور که در ابتدای ریاست جمهوری در عرصه سیاست خارجی اعلام کرد، برمی‌گردد. براساس این راهبرد گسترش همکاری‌ها با همسایگان و ارتقا سطح مبادلات اقتصادی از جمله اهداف بود که می‌توان گفت سفر به عمان نیز بخشی از اجرای این راهبرد است.

وی ادامه می‌دهد: کوشش برای گسترش روابط سیاسی و ارتقا سطح تبادلات اقتصادی هدف کلی سفر رئیس جمهور به عمان خواهد بود.

این کارشناس مسائل خاورمیانه تصریح می‌کند: از جمله مسائل دیگر از اهداف رابطه با کشورهای همسایه است که به کشورهای همسایه حوزه خلیج فارس مربوط می‌شود که در بین این کشورها مانند قطر با ایران روابط خوبی دارند همچنین عربستان که برادر بزرگ‌تر این کشورها بوده در مذاکراتی در عراق طی ۵ جلسه به سمت‌وسوی عادی سازی و برقراری روابط با ایران حرکت می‌کند.

وی اضافه می‌کند: با توجه به سیاست‌هایی که عمان داشته، عمان کشوری است که در بین کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس همچون قطر با ایران روابط خوبی داشته و تاکنون موارد خوبی از خود نشان داده است.

قنادباشی می‌گوید: عمان یک کشور بزرگ منطقه‌ای است که بعد از عربستان پهناورترین کشور حوزه خلیج فارس بوده و با عربستان و یمن همسایه است، در صورتی که سیاست‌های درستی اتحاذ شود در راستای کمک رسانی به یمن می‌تواند مؤثر باشد.

وی اظهار می‌کند: همچنین عمان در اقیانوس هند، دریای عمان و تنگه هرمز دارای ساحل بوده و کشوری است که قابلیت‌های خوب تجاری دارد و اگر بخواهیم فعالیت‌های اقتصادی را در دریا افزایش دهیم طبیعتاً عمان می‌تواند نقش مؤثری ایفا کند.

این کارشناس مسائل خاورمیانه یادآور می‌شود: البته در عرصه سیاسی گرایشی که برخی از کشورهای عربی در راستای عادی سازی روابط با رژیم صهیونیستی انجام دادند عمان نداشته و می‌توان گفت تا حد زیادی با دیگر کشورها متفاوت است.

وی با بیان اینکه مقامات صهیونیستی سفری به عمان داشتند ولیکن در جهت عادی سازی گام برنداشتند، خاطر نشان می‌کند: این می‌تواند کمک کند به اینکه در عرصه منطقه‌ای به عنوان یکی از کشورهای مخالف اسرائیل تلقی شود که این مواضع را به کشورهای محور مقاومت نزدیک‌تر کند.

قنادباشی می‌افزاید: ایران با عمان در عرصه گردشگری همکاری‌های خوبی داشتند، اکنون هم می‌تواند نقش ویژه‌ای در این زمینه ایفا کند. لذا سفر رئیس جمهور سفری است که هم با راهبردها و نیازهای امروز هماهنگ و هم‌سو است و هم اینکه دارای قابلیت‌هایی است که می‌تواند چرخه روابط ما را با جهان اسلام در حد ضرورت تکمیل کند.

وی می‌گوید: اولویت دولت در راستای همکاری‌های سیاسی و اقتصادی با کشورهای همسایه است، این در حالی است که متأسفانه دولت قبلکشورهای همسایه را که قابلیت‌های فراوانی دارند فراموش کرده بود که در این راستا از ظرفیت‌های بسیاری محروم شدیم لذا دوباره زمینه بهره برداری از این ظرفیت‌ها فراهم شده است.

کد خبر 576888

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.