لزوم تکثیر یوز در اسارت/استفاده از ظرفیت‌های بین‌المللی در طرح تکثیر یوز در اسارت

رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست گفت: در شرایطی هستیم که ناچاریم تکثیر در اسارت را حتماً در دستور کار قرار دهیم و باید در فضای اسارت کار علمی انجام دهیم، این کار علمی لزوماً دستاوردی که می‌خواهیم را ندارد. در این طرح همزمان از ظرفیت‌های بین‌المللی نیز استفاده شد و با دامپزشکان آفریقایی نیز همکاری کردیم.

به گزارش خبرنگار ایمنا، علی سلاجقه در جریان همایش روز جهانی تنوع‌زیستی که امروز _یکم خردادماه_ در سازمان حفاظت محیط‌زیست برگزار شد با اشاره به لزوم توجه به راهکارهای حفاظت از تنوع‌زیستی کشور، اظهار کرد: در روز تنوع‌زیستی همواره موضوعاتی مطرح شده درخصوص چالش‌ها و مشکلات موجود است و این درحالی است که راهکارها نیز باید بیان شود و اگر سازمان حفاظت محیط‌زیست نیز روی چالش‌ها تمرکز کند، پذیرفتنی نیست.

وی با تاکید بر لزوم قرارگیری مرجعیت تنوع‌زیستی در ساختار سازمان حفاظت محیط‌زیست، افزود: دبیرخانه تنوع زیستی با دکتر اسکندر زند روزهای خوبی را می‌گذراند اما تنوع‌زیستی در خطر است و مسئول این موضوع سازمان حفاظت محیط‌زیست است. قرار گرفتن دبیرخانه تنوع زیستی در وزارت جهاد کشاورزی اشتباه است. به‌نظر می‌رسد که برخی امور در کشور ما به جای تحقق در جهت منافع ملی، در راستای تحقق اهداف دستگاهی انجام می‌شود.

رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست ادامه داد: جایگاه دبیرخانه تنوع‌زیستی در معاونت طبیعی و تنوع‌زیستی سازمان حفاظت محیط‌زیست است؛ لذا از دولت می‌خواهیم به این موضوع رسیدگی شود. رسالت وزارت جهاد کشاورزی در حوزه محصولات مصنوعی است و محصولات طبیعی محیط‌زیست باید در سازمان حفاظت محیط‌زیست مدیریت شوند.

از دست رفتن امنیت غذایی با از دست رفتن امنیت حیاتی

وی با بیان اینکه در قرآن کریم درخصوص تنوع‌زیستی حرف‌های زیادی زده شده است، تصریح کرد: تنوع از خود انسان‌ها شروع شده است و یکی از فاکتورهای تقوا نوع برخورد با محیط‌زیست است که باید هر انسانی آن را ارزیابی کند. بدون شک در صورت از دست رفتن امنیت حیاتی، امنیت غذایی نیز با مشکل مواجه خواهد شد.

سلاجقه اضافه کرد: سازمان حفاظت محیط‌زیست تلاش می‌کند تا وظیفه خود را در قبال تنوع‌زیستی انجام دهد و از ظرفیت‌ها استفاده کند. در کشور ما تنوع‌زیستی منبعث از همه چیز است. همه ظرفیت‌های تنوع به ایران داده شده است و باید همه ارکان حکمرانی و دولت دست به دست هم دهند تا از این ظرفیت استفاده شود و از آن حفاظت کنند. در جلسه عصر امروز هیئت دولت نیز ۱۵ دقیقه به موضوع تنوع‌زیستی اختصاص داده شده و تلاش ما استفاده از ظرفیت‌های فناورانه و دانش‌بنیان است.

لزوم اجرای طرح تکثیر در اسارت یوز

وی با اشاره به طرح تکثیر در اسارت یوز، گفت: در طرح تکثیر یوز ایرانی با استفاده از همه ظرفیت‌ها اقدامات لازم انجام شد. متأسفانه بحث اعتبارات همه‌جا مطرح است و این مشکل همیشه وجود دارد. باید از همه هوشیارتر باشیم و از ظرفیت‌های داخلی و اندیشمندان بین‌المللی و داخلی استفاده کنیم. در شرایطی هستیم که ناچاریم تکثیر در اسارت را حتماً در دستور کار قرار دهیم و باید در فضای اسارت کار علمی انجام دهیم. این کار علمی لزوماً دستاوردی که می‌خواهیم را ندارد و نباید نقاط ضعف طرح نفس این کار را تحت‌الشعاع قرار دهد.

رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست خاطرنشان کرد: فرایندی که برای تولد توله‌ها طی شد از نظر رفتارشناسی حیات‌وحش قابل مطالعه بود. کل طرح از نظر علمی ارزشمند است. امید است توله سوم حفظ شود تا نتیجه طرح نیز مثبت باشد. در این طرح همزمان از ظرفیت‌های بین‌المللی نیز استفاده شد و با دامپزشکان آفریقایی نیز همکاری کردیم. در کنار آن نیز پایش آنلاین توسط متخصصان خارج از کشور انجام شد. سازمان حفاظت محیط‌زیست تلاش می‌کند تا اطلاعات این طرح را به صورت مستند در اختیار مردم قرار دهد. همچنین نقاط ضعف و قوت طرح نیز توسط هیئت حقیقت‌یاب بررسی خواهد شد.

به گزارش ایمنا، وضعیت یوز ایرانی به‌قدری بحرانی است که طرح تکثیر در اسارت از نظر کارشناسان به‌طور قطع لازم است. همچنان اولویت با حفاظت از زیستگاه است. این طرح در ایران موفق بود و به مرحله بارداری رسید و تا مرحله بارداری نیز اقدامات مثبتی انجام شد. برخی مخالفان، این طرح را موجب بی‌توجهی به زیستگاه می‌دانند و برخی دیگر از نبود امکانات ضروری برای مراقبت از یوزها در صورت انتقال به خارج از تهران سخن می‌گویند اما مدافعان طرح شرایط بحرانی یوز و تعداد بسیار کم باقی‌مانده را یادآور می‌شوند و اعتقاد دارند برای نجات یوزپلنگ راهی به جز این باقی نمانده است.

کد خبر 576878

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.