راهکارهای سیاستی و عملیاتی جهش تولید در عرصه ورزش

مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی طی گزارشی به شناسایی عوامل مؤثر بر رونق اقتصادی ورزش ایران و ارائه راهکارها پرداخت.

به گزارش ایمنا و به نقل از روابط عمومی مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی، معاونت مطالعات آموزش و فرهنگ این مرکز طی گزارشی به شناسایی عوامل مؤثر بر رونق اقتصادی ورزش ایران و ارائه راهکارها پرداخت.

در این گزارش بیان شده: تولید یکی از مؤلفه‌های تعیین کننده در توسعه اقتصادی است و برای برون رفت از مشکلات اقتصادی باید این موضوع عملیاتی شود. از سوی دیگر، حمایت از تولید ملی مهم‌ترین مؤلفه برای کارآفرینی و بهبود وضعیت اقتصادی هر حوزه‌ای محسوب می‌شود. بنابراین در تمامی بخش‌های بزرگ و کوچک کشور ازجمله حوزه ورزش نیز باید نسبت به طرح‌ها و برنامه‌هایی که هموارکننده مسیر رونق اقتصادی، توسعه تولید و کسب‌وکار خواهند بود، توجه مضاعفی شود.

در گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس تصریح شده: جهت شناسایی عوامل مؤثر بر رونق اقتصادی ورزش ایران، ابتدا اسناد و مطالعات مختلف این حوزه بررسی شد و همچنین از آرای ۱۳ نفر از صاحبنظران، متخصصان و ذی‌نفعان حوزه اقتصاد ورزش که تجربه علمی و اجرایی لازم این حوزه را داشتند به صورت مصاحبه استفاده شد، درنهایت، به وسیله مصاحبه با همین تعداد نفر، اولویت‌بندی عوامل و زیرمقیاس‌های هر عامل انجام گرفت.

در این گزارش، عوامل مؤثر بر رونق اقتصادی ورزش کشور شناسایی شد و آمده: این عوامل شامل توسعه اقتصاد دانش بنیان در ورزش مبتنی بر فناوری روز دنیا، توجه به محیط قانونی و ساختاری اقتصاد ورزش، توجه به اسپانسرینگ و حمایت از محصولات ورزشی داخلی، ایجاد تسهیلات برای بخش خصوصی، سرمایه گذاری در حوزه ورزش همگانی، توسعه کمّی و کیفی اماکن ورزشی، برنامه‌ریزی برای درآمدزایی از رویدادهای ورزشی، تحول در درآمدزایی باشگاه‌های ورزشی، توجه به عوامل مدیریتی در اقتصاد ورزش و توسعه متوازن ورزش‌های پایه، بانوان و آقایان است. از میان این ۱۰ عامل، «توسعه اقتصاد دانش‌بنیان در ورزش مبتنی بر فناوری روز دنیا» مهم‌ترین عامل بر رونق اقتصادی ورزش کشور است.

در بخش دیگری از این گزارش به ارائه راهکارهای سیاستی و عملیاتی در راستای رونق و جهش تولید در عرصه ورزش که برگرفته از کار کارشناسی و مصاحبه با صاحبنظران بوده پرداخته شده و آمده: این راهکارها شامل مکانیسم تنوع مالی و استفاده از ابزارهای نوین تأمین مالی ورزشی مانند حق پخش رسانه‌ای و درآمدهای روز مسابقه، ایجاد سهمی از تسهیلات مالی منابع ورودی به صندوق توسعه ملی موضوع ماده (۵۲) قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت (۲) برای طرح‌های بخش تولیدی و خدماتی ورزش کشور، مکلف شدن فدراسیون‌ها و هیئت‌ها و باشگاههای ورزشی به خرید اقلام و کالاهای ورزشی داخلی، ایجاد بستر مناسب برای استقرار تولیدکنندگان ورزشی در مجموعه‌های بزرگ ورزشی کشور جهت تسهیلگری در توزیع و مصرف کالاها، اقلام و محصولات تولید داخل، جلوگیری از واردات بی رویه کالاهای ورزشی خارجی که مشابه تولید داخلی دارد است.

همچنین کسب میزبانی رویدادهای بین‌المللی معتبر در رشته‌های پرطرفدار و رسانه‌ای، ایجاد معافیت‌های مالیاتی برای ورزشکاران و باشگاه‌های ورزشی که نسبت به احداث و استقرار مؤسسات ورزشی خیریه و عام‌المنفعه برای مناطق محروم اقدام می‌کنند، ممنوعیت تبلیغ اقلام، کالاها و برندهای خارجی عرصه ورزش در فضاها و اماکن عمومی، تشویق قهرمانان ورزشی کشور جهت ورود به عرصه تولید و تبلیغ و معرفی کالاها و اقلام ورزشی داخلی کشور. از دیگر راهکارهای مورد اشاره در این گزارش است.

کد خبر 576849

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.