کمیته صیانت از حقوق مردم تشکیل می‌شود

معاون امور بین‌الملل قوه قضائیه و دبیر ستاد حقوق بشر جمهوری اسلامی ایران با اشاره به اینکه ستاد حقوق بشر تصمیم دارد، ورود جدی‌تر و بیشتری به موارد حقوق بشری داخل کشور داشته باشد، گفت: کمیته صیانت از حقوق مردم در ستاد حقوق بشر تشکیل می‌شود.

به گزارش خبرنگار ایمنا و به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی ستاد حقوق بشر، کاظم غریب‌آبادی، اظهار کرد: کمیته صیانت از حقوق مردم در ستاد حقوق بشر تشکیل می‌شود. این کمیته که متشکل از ۸۵ نماینده از نهادهای مختلف کشور است، روز چهارشنبه چهارم خردادماه با حضور نمایندگانی از دولت، مجلس و قوه قضائیه شروع به کار خواهد کرد.

وی ادامه داد: کمیته صیانت از حقوق مردم نسبت به رعایت موارد حقوق بشری از سوی نهادهای مختلف داخل کشور اهتمام خواهد داشت و باکارهای کارشناسی، روندها یا رفتارهای مخل حقوق مردم را شناسایی و برای رفع آن‌ها اقدام می‌کند.

دبیر ستاد حقوق بشر در جلسه با نمایندگان رسانه‌ها، سفر خانم «آلنا دوهان»، گزارشگر ویژه سازمان ملل در امر بررسی آثار منفی اقدامات قهری یک‌جانبه، به ایران و گزارش ارائه‌شده از سوی وی را حرفه‌ای و سازنده دانست و تأکید کرد: این گزارش و مواضع خانم دوهان در کنفرانس خبری تهران نشان داد که تحریم‌های یک‌جانبه آمریکا علیه مردم ایران مشکلات زیادی را در حوزه‌های مختلف برای مردم به وجود آورده است و این برخلاف ادعای مسئولان آمریکایی است که ادعا می‌کنند تحریم‌ها علیه مردم نیست.

وی با اشاره به بخشی از گزارش خانم دوهان مبنی بر اینکه «تحریم‌های یک‌جانبه تمام حقوق بشر ایرانیان را نقض کرده است»، آثار منفی اعمال تحریم‌های آمریکا را موضوعی فراجناحی دانست. شایسته است که رسانه‌ها و کارشناسان به این موضوع به‌عنوان یک پروژه ملی و نه یک موضوع سیاسی محل اختلاف بین جناح‌های سیاسی کشور نگاه کنند.

به گزارش ایمنا، ستاد حقوق بشر جمهوری اسلامی ایران مسئولیت هدایت و پیگیری کلیه امور مربوط به مسئله حقوق بشر در سطح داخلی و بین‌المللی را با همکاری و هماهنگی دستگاه‌های ذی‌ربط برعهده‌گرفته است و در جهت انجام وظایف محوله با نگرش دقیق و جامع به اصول و مبانی قضای اسلامی، حقوق اساسی و سیاست‌های کلی نظام و قوانین حاکم داخلی و کنوانسیون‌ها و مقررات بین‌المللی و با استفاده از آرا و اندیشه‌های نخبگان حقوقی، خبرگان قضائی و دیگر صاحب‌نظران فعالیت کرده تا با تمرکز فعالیت‌های نظام در زمینهٔ حقوق بشر و استفاده بهینه از امکانات در اجرای دقیق تصمیمات و ارائه نتایج حاصله توفیق یابد.

گفتنی است که در سال ۱۳۸۰ ستاد حقوق بشر به‌عنوان بخشی از معاونت امور بین‌الملل قوه قضائیه تأسیس شد اما در سال ۱۳۸۴ با مصوبه شورای عالی امنیت ملی به یک‌نهاد فرا قوه‌ای تبدیل شروع به کارکرد.

کد خبر 576844

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.