بهره‌برداری از بلوار کیاتل تا ۲ماه آینده/استقلال ۶۰درصدی فردیس از کرج

شهرداری فردیس طی ماه‌های گذشته روند روبه‌رشدی برای ساماندهی و حل مسائل شهر و تکمیل پروژه‌های نیمه‌تمام آغاز کرده است و در نظر دارد طرح‌های شاخصی را به‌منظور رفع معضلات شهر به بهره‌برداری برساند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، شهرستان فردیس با جمعیتی بالغ بر ۷۰۰ هزار نفر با مرکزیت شهر پرجمعیت و مهاجرپذیر فردیس، بیش از پنج سال است که به استقلال قاطع در حوزه مدیریت شهری رسیده؛ با این وجود هنوز با کمبود سرانه‌ها در حوزه‌های مختلف، دست‌وپنجه نرم می‌کند. این شهر در زمینه‌های مختلفی همچون ساخت‌وساز، شهرک‌های صنعتی و مراکز خرید مطرح است و ظرفیت‌های اقتصادی فراوانی دارد که با حمایت ویژه مسئولان استان و شهرستان می‌تواند زمینه‌ساز توسعه و پیشرفت شهر باشد.

شهرداری فردیس در نظر دارد در دوره جدید مدیریت شهری، اقدامات مختلفی به منظور ساماندهی و حل مسائل شهر انجام دهد تا فردیس مستقل از کرج روند توسعه را طی کند و به شاخصه‌های مطلوب دست یابد.

در گفت‌وگو با «محمدرضا آژیر» شهردار فردیس اقدامات شهرداری طی هفت ماه گذشته و برنامه‌های شهرداری برای بهبود وضعیت ارائه خدمات و تکمیل پروژه‌های نیمه‌تمام را جویا شدیم. مشروح گفت‌وگو را در ادامه می‌خوانید:

برنامه‌های شهرداری در سال گذشته چه بوده است؟

با توجه به اینکه بودجه شهرداری فردیس ماه چهارم سال گذشته ابلاغ شد و شهرداری مدتی با حضور سرپرست اداره می‌شد، فرصتی برای برگزاری مناقصات و انجام پروژه‌ها فراهم نبود اما از ششمین روز آخرین ماه تابستان فعالیت خود را با قدرت آغاز کردم. سعی در این مدت بر این بوده تا ضمن شناسایی نیازها و مسائل شهر، مناقصات و مزایدات برگزار و تمدید قراردادها انجام شود. تا پایان سال ۱۴۰۰، ۱۸۷ قرارداد نوشته و به موجب آن مناقصات متعددی برگزار شد.

رمز توسعه فردیس با وجود مشکلات پیش‌رو چیست؟

تنها با کار و تلاش است که می‌توان به موفقیت و توسعه دست پیدا کرد؛ در این مدت روزهای جمعه نیز جزو روزهای کاری ما بود تا روند رفع معضلات شهر و اجرای پروژه‌ها تسریع شود. طی یک ماه اخیر هشت قرارداد در حوزه شهری بسته و طی هفت ماه گذشته ۱۹۵ قرارداد منعقد شده است.

شاخص‌ترین فعالیت‌ها در حوزه عمرانی چه بوده است؟

در حوزه عمرانی قراردادهایی برای لکه‌گیری آسفالت معابر، جدول‌گذاری، پیاده‌راه‌سازی، رنگ‌آمیزی، توسعه زمین چمن کیاتل، توسعه، بازسازی، حفظ و نگهداری تابلوهای چراغ راهنمای و رانندگی سطح شهر انجام شد. پروژه سرحدآباد نیز با ارزش پنج میلیارد به بهره‌برداری رسید. پروژه کیاتل شهر فردیس نیز در حال اتمام است و ظرف مدت دو ماه به بهره‌برداری می‌رسد.

آسفالت معابر و پروژه‌های عمرانی یکی از اولویت‌های ما است با این وجود بنا در شهرداری فردیس بر این است که هیچ پروژه‌ای تنها با هدف بازگشایی یک معبر افتتاح نشود. ضوابط اجرایی مناسب‌سازی معلولان، الزامات فضای سبزی، ترافیک و زیباسازی در قالب یک دفترچه ۳۰ صفحه‌ای برای هر پروژه‌ای تعریف می‌شود تا یک خیابان به طور کامل به بهره‌برداری برسد. در این خصوص می‌توان به پروژه شهدای اقتدار اشاره کرد؛ تا زمانی که تمام ابعاد مورد توجه قرار نگیرد، این پروژه افتتاح نمی‌شود چراکه باید به مردم بگوییم فضای مدیریت شهری تغییر کرده است.

پروژه کشتارگاه سال‌های زیادی است که مطرح می‌شود اما هنوز به ثمر ننشسته است؛ چرا؟

عنوان پروژه کشتارگاه به «نیایش» تغییر پیدا کرده است. میزان پیشرفت پروژه تا پیش از حضور من ۱۵ تا ۲۰ درصد بود. در دوران مدیریت بنده پیشرفت پروژه به ۹۰ درصد رسید. ادامه پروژه کشتارگاه در راستای ایمن‌سازی لوله‌های آب و گاز است اما این طرح هنوز آماده بهره‌برداری نیست چرا که دستگاه‌های خدمات‌رسان همکاری لازم را ندارند با این وجود می‌توان گفت قسمت اعظم این طرح اجرایی شده است و کشتارگاه حدود دو ماه دیگر آماده بهره‌برداری است.

اقدامات شهرداری برای رفع آب‌گرفتگی معابر چه بوده است؟

ساماندهی معابر شهر با اعتبار هشت میلیارد تومان در قالب تفاهم‌نامه‌ای در حال اجرا است و مشاور در این حوزه رصد میدانی انجام می‌دهد، در این راستا بهبود وضعیت و ساماندهی شهرک اسکویی، شهرک سپاه با اعتبار چهار و سه میلیارد تومان انجام می‌شود. در طرح ساماندهی معابر شهر به منظور رفع آب‌گرفتگی‌ها، ۲۱ شهرک ساماندهی خواهد شد و شهر فردیس به شهرک عمرانی تبدیل می‌شود.

اقدامات شهرداری در حوزه فرهنگ چیست؟

چندین پروژه در راستای توسعه زیرساخت‌های فرهنگی در حال اجرا است که از آن جمله می‌توان به فرهنگسرا و باغ کتاب اشاره کرد. این دو طرح توسط مشاور طراحی شده است و طی ماه‌های آینده به مرحله اجرایی می‌رسد. شش میلیارد تومان اعتبار به تفکیک ۲۱ محله و منطقه شهر به توسعه و ارتقای زیرساخت‌های فرهنگی شهر اختصاص پیدا کرده است. شهرداری در نظر دارد در راستای ارتقای فرهنگ شهروندی و برگزاری برنامه‌های مختلف امکاناتی را به صورت رایگان در اختیار شهروندان قرار دهد و در این راستا زمین زیر پل سرحدآباد به صورت رایگان در اختیار شهروندان قرار می‌گیرد.

سازمان میادین شهرداری فردیس همچنان بلاتکلیف عمل می‌کند؟

مدیریت میادین از زمان انتزاع تا چند ماه گذشته مزایده‌ای برگزار نکرده بود، بهره‌برداران یا آورده‌ای برای شهرداری نداشتند یا شاهد تخریب ظرفیت‌های این مجموعه بودیم، اما ۱۴۰ غرفه به فراخوان و مزایده گرفته شد و شب عید همه فعال شدند. از زمان انتزاع تا چند ماه گذشته هیچیک از دکه‌ها قرارداد نداشتند و هزینه به شهرداری پرداختند نکردند اما همه آن‌ها شناسایی و قرارداد منعقد شد، برخی نیز جابه‌جا شدند که شائبه‌ای ایجاد شد مبنی بر افزایش تعداد دکه‌ها که درست نبود.

توسعه سازمان آتش‌نشانی فردیس در دستور کار قرار دارد؟

یکی از بخش‌های مهم شهرداری، سازمان آتش‌نشانی است. پیش از آغاز فعالیت این سازمان، حدود ۶۰ آتش‌نشان در فردیس لباس نداشتند. در این حوزه مناقصاتی برگزاری کردیم و البسه‌ای با بالاترین کیفیت در اختیار آتش‌نشانان قرار گرفت. هفت خودرو از جمله دو دستگاه سنگین برای این مجموعه خریداری شد. با وجود مخاطراتی که فردیس را تهدید می‌کند از جمله انبار نفت، نیروگاه و لوله‌های گاز ملزوم به خریداری این تجهیزات بودیم، دو دستگاه دیگر نیز در سال جاری خریداری می‌شود و یک دستگاه به صورت رایگان در اختیار شهرداری قرار خواهد گرفت.

سه دستگاه خودرو نیمه‌سنگین و دو دستگاه خودرو پیشرو برای شهرداری فردیس خریداری شده است؛ با توجه به اینکه برخی از اقلام از خارج کشور تأمین می‌شود تا دو ماه آینده این خودروها به صورت کامل تحویل شهرداری خواهد شد. ۱۲۰ ساختمان بلندمرتبه زیر مجموعه شهرداری فردیس است با این وجود نردبان بلندمرتبه در آتش‌نشانی وجود نداشت. شهرداری خریداری یک نردبان ۲۶ متری را در دستور کار دارد و یک نردبان ۳۶ متری نیز سهمیه سازمان خواهد بود.

شهر فردیس نیازمند احداث ایستگاه‌های جدید آتش‌نشانی است. در ضلع شمال شهر ایستگاه پشتیبان وجود ندارد که نیاز است یک ایستگاهی مجهز در این ناحیه تعبیه شود. سازمان آتش‌نشانی شهرداری فردیس در نظر دارد با خرید تجهیزات جدید به حداقل استانداردها دست پیدا کند تا در صورت بروز بحران مدیریت بهتری داشته باشد.

استقلال شهرداری فردیس از کرج چه زمانی به صورت صددرصدی ممکن می‌شود؟

حدود ۶۰ درصد از شهرداری کرج مستقل شده‌ایم و مابقی نیز ظرف دو ماه آتی انجام می‌شود. این امر با اینکه هزینه‌بر است، استقلال کامل شهر را به دنبال خواهد داشت. مؤسسه حسابرسی میان کرج و فردیس موضوع مهمی است و سهم هر منطقه باید مشخص شود و تخصیص پیدا کند. انعقاد تفاهم‌نامه در این زمینه اقدام مهمی در راستای استقلال فردیس از کرج بود.

اقدامات شهرداری در حوزه پسماند و نظافت چه بوده است؟

اقدامات برای انتخاب پیمانکار پسماند خشک و سگ‌های بلاصاحب طی چند ماه گذشته انجام شده است. در گذشته کل شهر به یک پیمانکار سپرده می‌شد اما در دوره جدید براساس منطقه‌بندی، هر ناحیه به یک پیمانکار سپرده می‌شود. با این اقدام سطح و کیفیت ارائه خدمات ارتقا و رضایتمندی شهروندان افزایش پیدا می‌کند.

در حوزه شهربان نیز با ضعف مواجه هستیم. این مسئله احصا شده و ظرف ۱۰ روز آتی طرحی به منظور ساماندهی این حوزه اجرایی می‌شود. در حوزه خدمات شهری ناوگان بهسازی شده است. بسیاری از وسایل بلااستفاده مانده بود که مقرر کردیم بر اساس لیست تأیید شده ماشین‌های خدماتی هرچه زودتر تحویل شهرداری شود.

کد خبر 576683

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.