برگزاری جشنواره گل‌غلتان و گلاب‌گیری سمنان

دبیر برگزاری جشنواره گل‌غلتان و گلاب‌گیری گفت: مراسم گلاب‌گیری یکی از آیین‌های سنتی و دیرین مردم ایران بوده و از مهم‌ترین اهداف آن، ترویج آداب بومی و محلی در سایه نشاط و همدلی است.

«الهه پهلوان» در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، اظهار کرد: آئین گل‌غلتان و گلاب‌گیری در شهر سمنان قدمتی حدود ۴۰۰ سال دارد و در آستانه فراموشی است. با هدف احیای این آئین سنتی و دیرین مردم سمنان، این جشنواره به مدت هفت روز برگزار شد.

وی با بیان اینکه مراسم گلاب‌گیری یکی از آئین‌های سنتی و دیرین مردم ایران است، افزود: از مهم‌ترین اهداف این آئین، ترویج آداب بومی و محلی در سایه نشاط و همدلی است.

دبیر برگزاری جشنواره گل‌غلتان و گلاب‌گیری با اشاره به برگزاری این آئین سنتی در خانه تاریخی پورحسینی‌ها که به «خانه گردشگری سلامت» موسوم است، خاطرنشان کرد: برگزاری جشنواره‌های مختلف از نیازهای گردشگری شهر سمنان است و خانه گردشگری سلامت ظرفیت لازم برای اجرای رویدادهای مختلف را دارد.

پهلوان گفت: این آئین در سال ۱۳۸۹ خورشیدی با شماره ۱۷۷ در فهرست میراث معنوی استان سمنان ثبت شده است و در دیگر شهرهای استان نیز مراسم مشابه وجود دارد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، در این جشنواره علاوه بر گلاب‌گیری و برگزاری جشن گل‌غلتان نوزاد، شعرخوانی، نقالی، شاهنامه‌خوانی و اجرای موسیقی با زبان باستانی سمنان نیز برگزار شد.

کد خبر 576569

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.