استفاده از ظرفیت فرهنگسراها برای تقویت فرهنگ شهروندی

عضو شورای اسلامی شهر بندرعباس در خصوص اهمیت جایگاه مطالعات و استفاده از ظرفیت نخبگانی در حوزه‌های فرهنگی، اجتماعی و ورزشی، گفت: تلاش در زمینه‌های فرهنگی از جمله وظایف شهرداری‌ها بوده که مورد تاکید مقام معظم رهبری نیز است.

سیدمحمدرضا موسوی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، در خصوص اهمیت جایگاه مطالعات و استفاده از ظرفیت نخبگان در حوزه‌های فرهنگی، اجتماعی و ورزشی، اظهار کرد: تلاش در زمینه‌های فرهنگی از جمله وظایف شهرداری‌ها بوده که مورد تاکید مقام معظم رهبری است، لذا در زمینه‌های اجتماعی و فرهنگی و موارد مختلف باید از دانش صاحبان این فن استفاده شود، چرا که این نخبگان اجتماعی زمینه شناخت زیرساختی از ظرفیت‌های موجود در حوزه شهر را در شاخه‌های مختلف به نمایش می‌گذارند و مسیر را برای تصمیم‌گیری بهتر فراهم می‌کنند.

وی با اشاره به وجود ظرفیت‌های متعدد در شهر بندرعباس، ادامه داد: لازم است از ظرفیت بخش خصوصی و مردمی در زمینه فرهنگی استفاده کنیم، برای نمونه مجموعه طراحان انقلاب اسلامی استان آفتاب که در کشور مقام‌های متعددی را کسب کردند یا حوزه هنری انقلاب اسلامی، انجمن‌های هنرهای نمایشی، خانه سینمای جوان و هر مجموعه مردمی دیگر که صاحب توان تولید است. در فعالیت‌های ورزشی نیز همین روال را باید دنبال کنیم. شهرداری باید از ظرفیت فرهنگسراها در زمینه اجتماعی فرهنگی بهره ببرد.

عضو شورای اسلامی شهر بندرعباس افزود: ظرفیت‌های فراوانی در شهر وجود که قرار شده در اختیار فرهنگسراها قرار گیرد، اما بدون استفاده مانده و با توجه به بودجه‌ای که مقرر شده است، می‌تواند فعال شود. فرهنگسرایی در یکی از محلات با سابقه بندرعباس در اختیار یکی از مدیریت‌های شهرداری قرار دارد که دارای هشت نفر نیروی انسانی است و باید اقدامات اصلاحی در این زمینه انجام شود.

وی با اشاره به اینکه شهر خلاق باید برنامه‌ای مدون و قابل اجرا برای تمام اقشار جامعه ارائه دهد، ادامه داد: فضاها و امکانات فرهنگی، اجتماعی و ورزشی باید برای افراد خاص از جمله معلولان، بانوان و کودکان مناسب‌سازی و اختصاصی‌سازی شود تا بتوانند این از این فضاها استفاده کنند، باید برای اجرای برنامه‌ها هدف‌گذاری کنیم و اقدامات روی ریل مشخصی انجام شود، زیرا در غیر این صورت دچار تکرار و روزمرگی خواهیم شد. طرح‌های فراوانی مانند حوزه اطلاع‌رسانی و شهر خلاق بر روی زمین مانده است که شهرداری باید با توجه به یک برنامه دقیق و مدون به این موارد بپردازد.

موسوی با اشاره به موضوعات شهر خلاق یونسکو، اضافه کرد: شهر خلاق یکی از ظرفیت‌های مؤثر برای معرفی شهر بندرعباس است و نباید این فرصت را از دست داد، لذا ضروری است برنامه‌های تکلیفی آن را جدی بگیریم و ارتباط موضوعی و معرفی شهر بندرعباس را در آن برجسته‌تر کنیم، همچنین باید با تقویت مرکز اسناد تاریخی که اقدامات مؤثری را انجام داده است، فرصت معرفی بندرعباس را برای نسل جدید فراهم کنیم، لذا توجه به نیازهای ابتدایی همچون راه‌اندازی پایگاه اطلاع‌رسانی باید در اولویت قرار گیرد.

وی گفت: سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی بخش مهمی است که در زمینه‌های مشارکت و آموزش شهروند می‌تواند مؤثر باشد، لذا باید این مجموعه در زمینه نگهداری شهری، تفکیک زباله، کاشت و نگهداری درختان و فرهنگ پرداخت عوارض برای انجام بهتر خدمات شهر به صورت جدی ورود کند.

کد خبر 576566

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.