۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۰۵:۲۲
پایان بن بست شفافیت

طرح شفافیت قوای سه‌گانه و دستگاه‌های اجرایی و سایر نهادها با عنوان مشهورتر «شفافیت آرای نمایندگان» چندین‌بار با مخالفت مجالس مواجه شده بود و درنهایت با مطالبه موکلان آنها در بیرون مجلس به تصویب نهایی رسید.

به گزارش خبرنگار ایمنا، طرح شفافیت قوای سه گانه پیش‌تر در کمیسیون امور داخلی مجلس شورای اسلامی مطرح و در نهایت برخی از بندها آن در صحن علنی مجلس به تصویب رسید.

این طرح قوای سه گانه قوه مقننه، قوه مجریه و قوه قضائیه را مکلف به شفاف سازی در تمامی امور می‌کند تا مردم بیشتر در جریان روند امور نظام و کشور قرار بگیرند این در حالی است که برخی از نهادها مانند وزارت اطلاعات، نیروهای مسلح و نهادهای امنیتی به دلیل امنیت و حساسیت و مسائل محرمانه و سری شامل این طرح نمی‌شوند.

طرح شفافیت شامل تصمیمات هیئت وزیران، مؤسسات، شرکت‌های دولتی، بانک‌ها، سازمان صدا و سیما، شهرداری‌ها، کمیته امداد امام، جمعیت هلال احمر، شوراهای شهر، شورای‌عالی استان‌ها، قوای قضائیه و مقننه، مجمع تشخیص مصلحت نظام، کانون وکلا، اتاق‌های بازرگانی، اصناف و تعاون است. مجلس برای یک‌بار باید تکلیف شفافیت را نه تنها برای خود بلکه برای همه مجموعه‌ها مشخص کند.

اعتمادسازی و ایجاد امید در مردم از طریق شفافیت امکان پذیر است و اگر تصمیمات، اقدامات و روابط مالی شفاف باشد با مشکلی وجود نخواهد داشت، برخی نمایندگان دغدغه دارند که مواردی در طرح گذشته وجود داشت که در طرح فعلی نیست، اما این مشکلات را رفع خواهیم کرد و اگر شفافیت در کنار این طرح قرار نگیرد خروجی نخواهد داشت.

طرح شفافیت قوای سه گانه از برخی برچسب‌های ناروا جلوگیری می‌کند

غلامرضا منتظری، نایب رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی، در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، در خصوص طرح شفافیت قوای سه گانه در تقویت اعتماد عمومی مردم به مسئولان اظهار می‌کند: اجرای این طرح ضروری است و توجه بیشتر به این طرح مزایایی دارد از جمله اینکه که میزان دقت در اظهار نظرها و تصمیم گیری‌ها و تصویب قوانین افزایش پیدا می‌کند، ضریب کار کارشناسی را بالا می‌برد و مسئولان بیشتر بر روی کارها تفکر و اندیشه می‌کنند همچنین سرمایه اجتماعی با اعتمادسازی رشد پیدا خواهد کرد.

وی ادامه می‌دهد: همچنین مقابل برخی از برچسب‌ها و اظهار نظرهای ناروا گرفته می‌شود و فرهنگ پاسخگویی را تقویت می‌کند از این رو جامعه به مسئولیت اجتماعی توجه بیشتری خواهد داشت و دستگاه‌ها و سازمان‌ها در برابر مردم احساس مسئولیت بیشتری خواهند داشت.

نایب رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: طرح شفافیت قوای سه گانه فرهنگ نرم پذیری را در جامعه تقویت می‌کند و مردم به دلیل اینکه مانند آینه زلال و شفاف مباحث و تصمیمات را می‌بینند اعتمادشان به دستگاه‌ها تقویت می‌شود و سهولت در امور رخ می‌دهد همچنین مسائل پیش بینی پذیر خواهد بود.

وی اضافه می‌کند: پیش بینی پذیری در مدیریت گامی به سمت اعتماد و اعتماد هم گام نهایی برای موفقیت در مجموعه‌های مختلف است، معتقدم طرح شفافیت قوای سه گانه طرح خوبی است البته نباید دقت را فدای سرعت کرد.

منتظری در پاسخ به این سوال که آیا طرح شفافیت قوای سه گانه رفتارهای پوپولیستی را به همراه خواهد داشت؟ می‌گوید: تصمیماتی که گرفته می‌شود به صورت طبیعی هم پیامدهای مثبت و هم منفی دارد. آنچه براساس ملاحظات تصمیم گیری می‌شود ممکن است در اندیشه تفاوت داشته باشد همچنین ممکن است برای جلب نظر مردم و حوزه انتخابیه و جامعه هدف به سمت رویکردهای پوپولیستی حرکت کند از این رو جنبه فرهنگ سازی دارد.

وی با بیان اینکه وقتی کاری شروع می‌شود در آغاز با یک سری مشکلاتی مواجه می‌شود، تصریح می‌کند: شفافیت هم نیازمند نگرش فرهنگی است، کار فرهنگی تدریجی شکل می‌گیرد و به تدریج هم تغییر می‌کند. یکی از دلایل مخالفان همین است که وقتی شفافیت مطرح می‌شود امکان دارد آنچه نشان داده می‌شود، نباشد.

نایب رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی خاطر نشان می‌کند: ممکن است آفات وجود داشته باشد اما به اخلاق حرفه‌ای برمی‌گردد، اگر در هر حوزه‌ای اخلاق حرفه‌ای تقویت شود آن مشکلات کاهش پیدا می‌کند.

طرح شفافیت قوای سه‌گانه باعث افزایش اعتماد عمومی می‌شود

محمدصالح جوکار، رئیس کمیسیون امور داخلی مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا در خصوص طرح شفافیت قوای سه‌گانه و اصلاحات این طرح اظهار کرد: این طرح موارد مختلفی دارد و ماده یک آن به دستگاه‌هایی که شامل این طرح قانونی می‌شوند، می‌پردازد. از این‌رو این طرح بخش‌های مختلف را از شرکت‌های دولتی گرفته و تا بقیه موارد را عنوان کرده است.

وی ادامه داد: مجلس شورای اسلامی هم جزو سازمان‌های تحت پوشش قوه قضائیه است، همچنین شوراهایی که طبق قانون شکل گرفتند مانند شورای اسلامی شهر و روستا شامل این طرح خواهند شد.

رئیس کمیسیون امور داخلی مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: در ماده ۲ این طرح به آنچه باید مورد شفافیت باشد در بخش‌های دولت، مجلس شورای اسلامی و دستگاه‌های دیگر قوه قضائیه پرداخته شده است، همچنین در ماده ۳ به مجمع تشخیص مصلحت نظام پرداخته شده است.

وی اضافه کرد: همچنین در طرح شفافیت به تسهیلات بانکی که تاکنون بارگذاری نمی‌شد اشاره شده است.

جوکار گفت: از ابتدا عنوان کردیم که مردم باید در جریان امور قرار بگیرند؛ آنچه به عنوان منابع یا تسهیلات در اختیار افراد حقیقی یا حقوقی قرار می‌گیرد باید شفاف و روشن باشد.

وی اظهار کرد: در بخش قوه قضائیه احکام قطعی دادگاه‌ها باید در سامانه شفافیت بارگذاری شود؛ چرا که برخی افراد که محکومیت‌های قضائی دارند، اما مردم در جریان امورات نیستند دوباره اقدام به کلاهبرداری می‌کنند از این‌رو مردم باید در جریان امور قرار بگیرند.

رئیس کمیسیون امور داخلی مجلس شورای اسلامی در پاسخ به این سوال که طرح شفافیت قوای سه‌گانه تا چه میزان در افکار عمومی و افزایش اعتماد عمومی و سرمایه اجتماعی تأثیرگذار است؟ خاطرنشان کرد: غیر از مباحثی که در حوزه‌های دفاعی، نظامی و امنیتی است، اگر مردم در جریان مابقی بخش‌ها قرار بگیرند اعتماد مردم نسبت به مسئولان و دستگاه‌ها بیشتر خواهد شد و یقیناً سرمایه اجتماعی افزایش پیدا خواهد کرد.

وی یادآور شد: این نکته مهمی است که مردم در جریان همه تصمیم‌گیری‌ها و مصوباتی که در کشور رخ می‌دهد، قرار بگیرند.

رصد عملکرد همه دستگاه‌ها در راستای طرح شفافیت قوا

احمد حسین فلاحی، نماینده مردم همدان در مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، در خصوص طرح شفافیت قوای سه گانه و تأثیر آن در اعتماد افکار عمومی نسبت به مسئولان نظام اظهار می‌کند: یکی از مطالبات مردم در طول دو سال مجلس شورای اسلامی، شفافیت بود که افرادی هم نسبت به این موضوع انتقاداتی داشتند.

وی ادامه می‌دهد: پیش‌تر تنها شفافیت از مجلس شورای اسلامی و آرای نمایندگان مطرح بود، اما با طرح شفافیت قوای سه گانه حلقه کامل‌تر شد و به نوعی انتظاری که مردم از عملکرد شفاف دستگاه‌های مختلف داشتند تأمین شد.

نماینده مردم همدان در مجلس شورای اسلامی اضافه می‌کند: معتقدم با این قانون اعتماد زیادی از سوی مردم به قوای سه گانه حاصل می‌شود چون با این قانون عملکرد کلی دستگاه‌ها رصد می‌شود.

وی خاطر نشان می‌کند: اقدامی که از سوی مجلس صورت گرفت این بود که مجلس شفافیت را به یک قانون تبدیل کرد از این رو نسبت به مجلس هم اعتماد بیشتری حاصل شده و بسیاری از منتقدان می‌بینند این اقدام توسط مجلس و فراتر از شفافیت آرا نمایندگان صورت گرفته است.

فلاحی با اشاره به اینکه بسیاری از نمایندگان مخالف، این طرح را رفتارهای پوپولیستی می‌دانند، می‌گوید: مردم از مجلس و برخی دیگر از نهادها انتظار دارند آرا نمایندگان و عملکردها را مشاهده کنند که این خواسته گریزناپذیر است. در حال حاضر هم بسیاری از نمایندگان با انتشار عکس و فیلم از آرا و نطق‌های خود در فضای مجازی در دسترس عموم قرار دادند البته این اقدام آفاتی را به همراه خواهد داشت، اما چون مطالبه مردم است، انجام می‌شود.

وی با بیان اینکه ممکن است صحنی علنی مجلس خروجی زیادی نداشته باشد که این موضوع از دلایل پایین آمدن کیفیت مجلس است، می‌افزاید: همچنین پخش زنده و حضور خبرنگاران از دیگر دلایل این مساله است به جای اینکه تخصصی نگاه کند و از زمان مجلس به صورت مفید استفاده شود ممکن است به تذکراتی پرداخته شود که صرفاً خوراک رسانه‌ای دارد، اما در عمل چیزی از آن بیرون نمی‌آید.

کد خبر 576497

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.