امشب عطارد در مقارنه خارجی قرار می‌گیرد

کارشناس تیم علمی رصدخانه لارستان گفت: سیاره عطارد شنبه _سی‌ویکم اردیبهشت‌ماه_ ساعت ۲۳:۴۲ از نزدیکی خورشید در آسمان عبور می‌کند و بین خورشید و زمین قرار می‌گیرد.

«فاطمه فخرایی‌فرد» در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، اظهار کرد: سیاره عطارد شنبه _سی‌ویکم اردیبهشت‌ماه_ ساعت ۲۳:۴۲ از نزدیکی خورشید در آسمان عبور می‌کند و بین خورشید و زمین قرار می‌گیرد؛ هر بار گردش این سیاره به دور خورشید ۱۱۶ روز طول می‌کشد. در وضعیت مقارنه، پایان ظهور تیر در آسمان عصر و انتقال آن به آسمان صبحگاهی در چند هفته آینده است.

وی افزود: مقارنه داخلی وضعیتی است که سیاره بین زمین و خورشید قرار می‌گیرد. سیارات داخلی (عطارد و زهره) چون در مدار زمین به دور خورشید قرار دارند از دید ناظر زمینی نسبت به خورشید در سمت چپ یا راست جابه‌جا می‌شوند و گاهی اوقات در افق شامگاهی و گاهی در افق صبحگاهی دیده می‌شوند؛ به همین علت این اجرام را ستاره شامگاهی و ستاره صبحگاهی می‌نامند. در نزدیک‌ترین جدایی زاویه‌ای، زهره در فاصله یک درجه و ۱۴ دقیقه قوسی خورشید ظاهر می‌شود که البته در تابش خورشید محو می‌شود و برای مدتی غیر قابل رصد است.

کارشناس تیم علمی رصدخانه لارستان اضافه کرد: امشب سیاره تیر از فاصله ۰.۵۵ AU از زمین حرکت می‌کند و در بزرگترین قطر زاویه‌ای خود یعنی ۱۲.۲ ثانیه قوسی ظاهر می‌شود در حالی که شبیه ماه نو کاملاً تاریک است.

کد خبر 576485

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.