۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۱۵:۳۰
Airbus؛ بزرگ‌ترین رقیب بوئینگ

ایرباس شرکت صنایع هوافضایی اروپایی و سازنده بزرگ‌ترین هواپیمای جت مسافربری در جهان است که دفتر مرکزی آن در شهر لیدن هلند قرار گرفته است و در سراسر اروپا فعالیت می‌کند. این شرکت پس از بوئینگ دومین هواپیماساز جهان محسوب می‌شود که حدود نیمی از هواپیماهای مسافربری و ترابری جهان را تولید می‌کند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، «ایرباس» شرکت صنایع هوافضایی اروپایی و سازنده بزرگ‌ترین هواپیمای جت مسافربری در جهان است که دفتر مرکزی آن در شهر لیدن هلند قرار گرفته است و در سراسر اروپا فعالیت می‌کند. این شرکت پس از بوئینگ دومین هواپیما ساز جهان محسوب می‌شود که حدود نیمی از هواپیماهای مسافربری و ترابری جهان را تولید می‌کند. شرکت ایرباس دارای ۱۳۳ هزار و ۷۸۲ کارمند و ۱۶ دفتر در کشورهای آلمان، فرانسه، بریتانیا و اسپانیا است که مونتاژ پایانی هواپیماهای این شرکت در شهرهای تولوز فرانسه، هامبورگ آلمان، سویل اسپانیا و تیانجین چین انجام می‌شود.

تاریخچه شرکت ایرباس

شرکت ایرباس در ابتدا به صورت کنسرسیومی از شرکت‌های هوافضای اروپایی، شامل ائروسپاسیال ماترا فرانسه، دایملرکرایسلر ایروسپیس آلمان و کاسا اسپانیا با هدف رقابت با شرکت‌های آمریکایی ازجمله بوئینگ، مک دانل دااگلاس و لاکهید کورپورشن، بنیان‌گذاشته شد. در جنگ‌جهانی دوم بسیاری از زیرساخت‌های صنعتی اروپا از جمله صنعت هوایی از بین رفت و در همین زمان موجب شکوفایی و رشد صنعت هوایی آمریکا شد. در سال ۱۹۶۵ در نمایشگاه هوایی پاریس، خطوط هوایی عمده اروپا مسئله نیاز به هواپیمای مسافربری کوتاه‌برد و میان‌برد را به بحث و تبادل نظر گذاشت که در همین سال به درخواست دولت بریتانیا، شرکت هاوکر سایدلی با دو شرکت هوایی فرانسوی به نام‌های برگه و نورد برای طراحی نخستین هواپیمای ایرباس وارد مذاکره شد.

پروژه E300

از اوایل سال ۱۹۶۷ کدی تحت عنوان E300 برای هواپیمای شرکت ایرباس انتخاب شد؛ این هواپیما قرار بود ظرفیت حمل ۳۲۰ مسافر داشته‌باشد و برای تولید نیروی پیشرانه خود از دو موتور جت استفاده کند. پس از توافق نهایی برای همکاری در پروژه ایرباس، رژه بتی به سمت مدیر فنی پروژه E300 منصوب شد و فرآیند ساخت و تولید هواپیما را بین شرکت‌های گوناگون تقسیم کرد که این تقسیم‌بندی از آن دوره تا کنون در ساخت اکثر هواپیماهای این شرکت رعایت می‌شود.

بر اساس تقسیم‌بندی که رژه بتی برای ساخت و تکمیل پروژه E300 انجام داده بود، اتاق خلبان، ابزار و ادوات کنترل پرواز و بخش میانی زیر بدنه هواپیما در فرانسه تولید می‌شد؛ ساخت بال‌های هواپیما به هاوکر سیدلی در بریتانیا واگذار گردید و مقرر شد که ساخت قسمت‌های جلو، عقب و بخش میانی بدنه اصلی هواپیما در آلمان و شهپرها و اجزای بال در هلند ساخته شود. در سپتامبر ۱۹۶۷ طی توافقی مقرر شد که شرکت سود اوییشن رهبری پروژه را در دست بگیرد، فرانسه و بریتانیا هر یک ۳۷.۵ درصد و آلمان ۳۵ درصد پروژه را مدیریت کنند.

توسعه E300

نخستین مدل ایرباس E300 پرواز اولیه خود را در سال ۱۹۷۲ انجام داد و نخستین مدل تجاری در سال ۱۹۷۴ عرضه شد. در ابتدا موفقیت شرکت ایرباس به کندی انجام می‌شد و به دلیل هم‌زمان شدن پروژه E300 با رونمایی هواپیمای فراصوت کنکورد، کنسرسیوم ایرباس کاملاً زیر سایه تبلیغات کنکورد قرار گرفت؛ به شکلی که شرکت ایرباس پیش از نخستین پرواز E300 تنها ۱۵ سفارش قطعی برای این مدل دریافت کرده بود و تا سال ۱۹۷۹ تنها ۸۱ فروند هواپیمای ای ۳۰۰ در شرکت‌های مختلف خدمت می‌کرد، اما با معرفی مدل ایرباس E320 ناگهان اوضاع تغییر کرد و ایرباس به عنوان بازیگری مهم در بازار هواپیمایی مسافری مطرح شد.

هواپیماهای ایرباس

خانواده E300

نخستین هواپیمای ایرباس مدل E300 بود که در سال ۱۹۷۲ به پرواز در آمد. هواپیمای ایرباس E300 نخستین هواپیمای پهن‌پیکر دنیا است که در چیدمان کابین مسافران دو راهروی موازی دارد و در عین حال تنها از دو موتور جت نیرو می‌گیرد. آخرین فروند هواپیمای ایرباس E300 در ژوئیه ۲۰۰۷ به فدکس اکسپرس تحویل داده شد و سپس تولید آن برای همیشه متوقف شد.

خانواده E320

هواپیمای ایرباس E320 یکی از بزرگ‌ترین موفقیت‌های تجاری شرکت ایرباس است که در ساخت آن برای نخستین‌بار سامانه ناوبری Fly by wire استفاده شد. مدل‌های ایرباس E319 و ایرباس E318 در حقیقت نوع کوچک‌تر مدل E320 محسوب می‌شود که برای بازارهای کوچک‌تر و جت‌های خصوصی تجاری جذاب است. مدل ایرباس E321 اندکی از نسخه ۳۲۰ بزرگ‌تر است و رقیب مدل‌های بوئینگ ۷۳۷ محسوب می‌شود.

خانواده E330 و E340

این دو هواپیما جزو گونه‌های مدرن ایرباس محسوب می‌شود. هواپیمای ایرباس E340 با دارا بودن دو موتور، دارای بردی معادل ۱۶۷۰۰ کیلومتر است و کاربرد اصلی این هواپیماها در جابه‌جایی تعداد بسیاری مسافر برای مسافت‌های طولانی است.

تانکر سوخت‌رسان ایرباس

تانکر سوخت‌رسان ایرباس که به عنوان MRTT شناخته می‌شود، هواپیمایی نظامی براساس طراحی ایرباس E330 است که برای سوخت‌گیری هوایی ساخته شده است.

خانواده E380

جدیدترین هواپیمای ایرباس مدل E380 بوده که با دو طبقه کامل، چهار موتور و ظرفیت بیش از ۸۵۰ مسافر، بزرگ‌ترین هواپیمای مسافربری در جهان است؛ این هواپیما از اکتبر ۲۰۰۷ رسماً سرویس تجاری خود را با پرواز در شرکت هواپیمایی سنگاپور آغاز کرده است.

کنکورد

هواپیما مافوق صوت کنکورد با کاربری مسافربری یا ترابری در کنار توپولف ۱۴۴ یکی از دو هواپیمای مافوق صوت است که در پروازهای تجاری برای حمل مسافر مورد استفاده قرار می‌گیرد؛ این هواپیما که محصول مشترک دو کشور فرانسه و بریتانیا است قادر بود با سرعتی حدود دو برابر سرعت صوت یا عدد ماخ دو پرواز کند.

کد خبر 576482

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.