ادعای اهمیت دادن به وضع دشوار سوریه توأم با اعمال تحریم‌ها ریاکارانه است

سفیر و نماینده دائم ایران در سازمان ملل گفت: ادعای اهمیت دادن به وضعیت دشوار انسانی در سوریه و در عین حال حمایت و اعمال تحریم‌های یک‌جانبه علیه مردم سوریه، ریاکارانه است.

به گزارش ایمنا، مجید تخت روانچی سفیر و نماینده دائم ایران در سازمان ملل متحد امروز جمعه به وقت محلی در نشست شورای امنیت در موضوعات بشردوستانه در سوریه، اظهار کرد: هر گونه ابتکار در مورد سوریه باید توسط دولت سوریه حمایت شود و به حاکمیت و تمامیت ارضی سوریه احترام بگذارد.

وی با اشاره به وضعیت مردم سوریه افزود: مداخله خارجی، تروریسم، و اشغال، بیش از یک دهه است که زندگی مردم سوریه را به تباهی کشانده است.

دیپلمات ارشد جمهوری اسلامی ایران تصریح کرد: تحریم‌های یکجانبه همچنین بحران‌های اقتصادی و انسانی در سوریه را در سال‌های اخیر تشدید کرده است.

وی گفت: به رغم اینکه قطعنامه ۲۵۸۵ از پروژه‌های بازیابی و بازسازی فوری و همچنین ارائه خدمات اساسی حمایت می‌کند، متأسفانه ادامه تحریم‌های یکجانبه اجرای قطعنامه و تلاش‌های بازسازی سوریه را با مشکل مواجه کرده است.

تخت روانچی ادامه داد: تحریم‌ها همچنین ارسال کمک‌های بشردوستانه را از طرق مختلف با مانع مواجه کرده و حتی بازگشت پناهندگان و آوارگان را به تأخیر انداخته است.

نماینده دائم ایران در سازمان ملل افزود: این اقدامات غیرقانونی همچنین توانایی دولت سوریه را برای دستیابی به ثبات اقتصادی و اجتماعی و بهبود شرایط زندگی مردم سوریه را با مشکل مواجه کرده است.

سفیر ایران در سازمان ملل متحد گفت: استفاده از تحریم‌های یکجانبه برای گرسنگی دادن به غیرنظامیان سوری غیرمسئولانه، غیراخلاقی و بر اساس قوانین بین‌المللی غیرقانونی است. این اقدامات غیرقانونی و مخرب باید فوراً پایان یابد.

تخت روانچی تصریح کرد: ادعای اهمیت دادن به وضعیت دشوار انسانی در سوریه و در عین حال حمایت و اعمال تحریم‌های یکجانبه علیه مردم سوریه، ریاکارانه است.

سفیر ایران در سازمان ملل تاکید کرد: ما از همکاری کامل دولت سوریه با سازمان ملل متحد و سازمان‌های بشردوستانه متعددی که در ارسال کمک‌های بین خطوط به عنوان یک روش ایمن و قانونی برای کمک به مردم نیازمند مشارکت دارند، حمایت می‌کنیم.

وی افزود: در شرایط کنونی، ارائه کمک‌های بشردوستانه حیاتی است و نباید اجازه داد که شرایط سیاسی مانع کمک‌های بشردوستانه شود. در این زمینه، احترام کامل به حاکمیت، تمامیت ارضی و وحدت ملی سوریه باید رعایت شود.

نماینده دائم ایران در سازمان ملل اظهار کرد: ما همچنین تاکید می‌کنیم که مکانیسم ارسال کمک‌های فرامرزی یک اقدام استثنایی و موقت است که به دلیل شرایط خاص تحمیل شده است و کمک‌های بشردوستانه به نیازمندان باید با همکاری و هماهنگی با دولت سوریه و از داخل خاک سوریه ارسال شود. این اقدام به جلوگیری از هدایت کمک‌ها به گروه‌های تروریستی کمک می‌کند.

تخت روانچی همچنین از تلاش‌های دولت سوریه برای تسهیل چهارمین کاروان سازمان ملل از حلب به شمال غرب سوریه قدردانی و از سفر سه روزه دستیار دبیرکل در امور بشردوستانه به سوریه در هفدهم می و همچنین دیدار او با مقامات سوری استقبال کرد.

منبع: ایرنا

کد خبر 576472

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.