برخی نخبگان در کنکور قبول نمی‌شوند/افزایش ۲۰ درصدی پذیرش دانشجوی پزشکی

معاون آموزشی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: ۷۵ هزار نفر از افراد داوطلب در کنکور سراسری به عنوان سرریز کنکور هستند، با وجود اینکه از نخبگان و با معدل ۱۹.۵ هستند، اما در کنکور قبول نمی‌شوند.

به گزارش ایمنا به نقل از وزارت بهداشت، ابوالفضل باقری‌فرد در اجلاس رؤسای دانشکده‌ها و دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور، اظهار کرد: باید به گونه‌ای عمل شود تا این افراد که از نخبگان کشور هستند هم بتوانند با تمهیداتی در دانشگاه‌های بین‌الملل پزشکی پذیرش شوند.

وی افزود: به همین منظور امسال در مناطق محروم افزایش ۲۰ درصدی پذیرش دانشجوی پزشکی در کنکور سراسری را خواهیم داشت و هشت هزار دانشجویی که سال قبل پذیرش شدند به ۹ هزار و ۶۰۰ دانشجو در رشته پزشکی می‌رسند.

معاون آموزشی وزارت بهداشت اضافه کرد: اصلاحات آئین‌نامه‌ها و برنامه‌های آموزش پزشکی نیاز به زمان دارد و نمی‌توانیم همه کارها را یکجا اصلاح کنیم. مهم این است که عزم اصلاح وجود دارد.

وی در ادامه درباره پذیرش «دستیاری» خاطرنشان کرد: تعداد دانشجو، نوع رشته و جنسیت را در آزمون دستیاری از این پس دانشگاه‌های علوم پزشکی در استان‌ها تعیین می‌کنند.

باقری‌فرد از رؤسای دانشگاه‌ها خواست مانند وزارت بهداشت که اختیار پذیرش دستیاری را به آنها محول کرده آنها هم به شهرستان‌ها برای اعلام نیاز اختیار دهند و تصریح کرد: دستیاران پزشکی حقوق بسیار کمی دریافت می‌کردند و بدون دریافت بودجه از محل درآمدهای اختصاصی حقوق آنها بعد از ۲۰ سال افزایش یافت به همین منظور برای افزایش حقوق در همه رشته‌های پزشکی یک وحدت رویه ایجاد کردیم.

وی با اشاره به کمبود اعضای هیئت علمی دندانپزشکی در دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور، ادامه داد: با اصلاح آئین نامه‌ها درصدد هستیم استادان دندانپزشکی که ۲۰ درصدشان پیمانی و بقیه تعهداتی هستند، عضو هیئت علمی غیرتمام وقت شوند.

معاون آموزشی وزارت بهداشت همچنین به موضوع پزشک خانواده اشاره کرد و افزود: برای تقویت برنامه پزشک خانواده و تأمین پزشک خانواده دو راهکار نیاز است، یکی برای پزشکان در حال تحصیل دوره ۱۸ ماهه آموزشی برگزار شود که شش ماه هم در فیلد آموزش ببینند. راه دوم این است که یک هزار و ۵۰۰ پزشک عمومی فارغ‌التحصیل برای آموزش شأن در فیلد، جذب شوند.

باقری‌فرد با تاکید بر اینکه آئین نامه‌های آموزشی دائمی نیستند و باید مطابق نیازهای زمان بروزرسانی شوند، افزود: برای جذب سه هزار عضو هیئت علمی فراخوان داده می‌شود و برای مناطق محروم سهمیه در نظر خواهیم گرفت.

کد خبر 576441

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.