۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۱۶:۴۹
نمایشگاه بین‌المللی کتاب در روز دهم

انتشار در حوزه کودک و نوجوان و تشویق نویسندگان، ناشران و تصویرگران برای خلق آثار جدید، همچنین فرهنگ‌سازی و تشویق به مطالعه از دوران کودکی همواره مساله حائز اهمیتی است، از این رو مسئولان برای کودکان و نوجوانان جایگاهی در کنار سایر غرفه‌ها ایجاد کردند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، با توجه به اهمیت نقش کتاب در همراهی کودکان با جریان زندگی و ایجاد انگیزه برای خواندن، بخش کودکان و نوجوانان باید در رأس نمایشگاه کتاب قرار گیرد تا بتوان سبد فرهنگی خانواده‌ها را از سنین کودکی تأمین کرد.

با توجه به این موضوع در این دوره از نمایشگاه، بخش ناشران کودک و نوجوان از بخش اصلی نمایشگاه جدا شده است که اصل این تدبیر خوب بوده است، اما به‌لحاظ فضاسازی هیچ جذابیتی برای این قشر نداشت.

موضوع مهمی که در نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران به چشم می‌آید، این است که غرفه‌داران و ناشران بخش کودک و نوجوان از نبود زیرساخت‌های کافی و وضعیت نامطلوب بخش کودک مانند هوای نامطبوع، گرم و دم‌کرده سالن کودک و نوجوان، گرانی کاغذ و بالا بودن قیمت برخی کتاب‌های کودک و نوجوان و کاهش قدرت خرید مردم ناراضی بودند و برخی نیز از جانمایی نامناسب غرفه‌ها گلایه‌مند بودند.

در این نمایشگاه ناشران عمومی، دانشگاهی، خارجی، کودک و نوجوان، آموزشی و بین‌الملل حضور دارند؛ یکی از این ناشران بخش کودک و نوجوان می‌گوید: همه‌گیری کرونا باعث شده که کتاب‌های کار و پیش دبستانی فروش بیشتری داشته باشد، زیرا والدین به دلیل خانه‌نشینی کودکان، خود را ملزم به تهیه کتاب می‌بینند.

خرید فرهنگ فاجعه است

یکی دیگر از ناشران کتاب اظهار می‌کند: «به نظر من بهتر این است که از سال آینده برگزاری نمایشگاه به بخش خصوصی واگذار شود. حاضر هستیم مبالغ سه میلیون تومانی برای غرفه‌ها را تا پنج میلیون تومان پرداخت کنیم، اما زیرساخت‌های لازم را برای ما فراهم کنند؛ در نمایشگاه بین‌المللی تهران امکانات رفاهی لازم وجود ندارد، وقتی قرار است یک نمایشگاه ۱۱ روزه برگزار شود، باید از روزهای قبل امکانات و تجهیزات لازم را فراهم کنند نه اینکه روزهای آخر نمایشگاه کامل شود.

نمایشگاه بین‌المللی کتاب در روز دهم

یکی از غرفه‌داران انتشارات مدرسه، اظهار می‌کند: «از محلی که برای غرفه‌های انتشارات کودکان و نوجوانان در نظر گرفته شده است تا در ورودی شمالی هیچ خودروی برقی نگذاشتند، در حالی که ورودی سمت جنوبی ۲۰ خودرو برقی خالی متوقف است و در واقع توزیع امکانات حمل‌ونقلی مناسب نبوده است؛ در نمایشگاه امسال با توجه به وقفه دوساله، بخش مجازی پر رنگ تر شد و اشتباه مسئولان این است که تمام بن‌های تخفیف خرید را به سمت فضای مجازی بردند، زیرا مردم تا مصلای تهران می‌آیند، اما امکان خرید با این بن‌ها را ندارند».

غرفه‌دار انتشارات عابد نیز تاکید می‌کند: «مهمترین حمایتی که از سوی وزارت ارشاد می‌شد، بن‌های تخفیف بود که امسال به ناشران تعلق پیدا نکرد، معتقدم در ارتباط با کارهای فرهنگی باید تبلیغات بیشتری انجام شود، این در حالی است که آنهایی که پول می‌دهند در اولویت قرار می‌گیرند و آنهایی که کارهای فرهنگی انجام می‌دهند در اولویت دوم قرار دارند و این به‌معنای خرید فرهنگ است. نباید اولویت با افرادی باشد که پول می‌دهند، این شیوه نگاه نوعی فاجعه است و به هیچ عنوان زیبنده نمایشگاه کتاب نیست».

اقتصاد روی فرهنگ چنبره انداخته است

یکی دیگر از ناشران کتاب می‌گوید: «راهرو فرهنگی آخرین مرحله تکمیل نمایشگاه کتاب تهران بود، این بدان معنا است که در حال حاضر اقتصاد روی کار فرهنگی چنبره انداخته است، در حالی که باید منافع فرهنگی را در نظر گرفت، مدیریت فرهنگی نمایشگاه تهران نامنظم است و باید نوع نگاه به بهره‌برداری و بازدهی نمایشگاه تغییر کند».

غرفه‌دار انتشارات بوستان کتاب نیز اظهار می‌کند: «امسال در نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران به‌خاطر وقفه دوساله‌ای که داشت، ناهماهنگی‌ها و کمبودهای زیادی را شاهد هستیم، در حالی که مسئولان و دست‌اندرکاران با برنامه‌ریزی کافی می‌توانستند کاستی‌ها را رفع کنند؛ همچنین در زمان تحویل گرفتن غرفه‌ها با مشکل مواجه بودیم و امکانات لازم در اختیار غرفه داران قرار نگرفت. بی‌شک باید از فعالیت‌های فرهنگی در حوزه کودک و نوجوان باید بیشتر حمایت کرد، البته نفس کار قابل تقدیر است، اما باید پکیج کامل برای نمایشگاه دیده شود».

نمایشگاه بین‌المللی کتاب در روز دهم

واکنش مادران نیز به خرید کتاب متفاوت بود؛ یکی از والدین دلیل انتخاب کتاب کودک خود را اینگونه مطرح می‌کند: «از قبل شعرهای کشاورز را برای کودکم می‌خواندم و چون به ریتم آهنگ‌هایش علاقه دارم، این کتاب را برای کودکم انتخاب می‌کنم».

یکی دیگر از مادران با تردید به کتاب‌های ارائه شده در غرفه‌های مختلف نگاه می‌کند و می‌گوید: «برای خرید کتاب هنوز تصمیم قطعی را نگرفتم و نمی‌دانم چه کتابی برای کودکم مناسب است».

کودکان همیشه پای ثابت نمایشگاه کتاب بوده‌اند، غرفه‌های کودکان جز شلوغ‌ترین غرفه‌های نمایشگاه بین‌المللی کتاب بوده است.

شایان، کودک هشت ساله‌ای که به همراه مادر خود برای خرید کتاب به نمایشگاه آمده بود، از اینکه توانسته تعدادی کتاب مورد علاقه خود را خریداری کند، بسیار خوشحال بود؛ او اظهار می‌کند: «تا حالا به نمایشگاه کتاب نیامده بودم، حضور در این محل برای من بسیار لذت‌بخش بود به خصوص اینکه چند نفر از همکلاسی‌هایم را نیز در این نمایشگاه دیدم».

در مجموع با وجود اینکه ۱۰ روز از برگزاری نمایشگاه کتاب می‌گذرد، اما مشاهدات میدانی نشان می‌دهد که هنوز نمایشگاه کتاب نتوانسته است همانند روزهای سابق خود مخاطبان و خانواده‌ها را به سمت نمایشگاه جذب کند؛ امیدواریم مسئولان برگزاری نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران بیش از گذشته به بخش کودک و نوجوان و ناشران این حوزه توجه و اهتمام ویژه داشته باشند و هر سال شاهد شکوفایی و پیشرفت این بخش از نمایشگاه کتاب باشیم.

به گزارش ایمنا، سی‌وسومین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران از بیست‌ویکم تا سی‌ویکم اردیبهشت‌ماه ۱۴۰۱ در دو بخش حضوری در مصلای امام خمینی(ره) و مجازی در سامانه ketab.ir برگزار می‌شود.

نمایشگاه بین‌المللی کتاب در روز دهم

کد خبر 576419

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.