کتاب "گسست" رونمایی شد

کتاب "گسست" امروز پنجشنبه_ ۲۹ اردیبهشت ماه_ در نمایشگاه کتاب تهران رونمایی شد.

محمود فروزبخش ضمن بازدید از سی‌وسومین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، اظهار کرد: ادای کلمه "تفاوت" نسل دهه ۶۰ با دهه‌های قبل، واژه کوچکی است و باید آن را با عنوان "گسست" یاد کرد.

وی با بیان اینکه واردات فکری که همواره به تبلیغات کشورهای بیگانه نسبت داده می‌شود و علت دوری دهه ۶۰ با دین و مذهب دانسته شده است، تنها بخشی از علل و عوامل ماجرای گسست است، ادامه داد: بخش عظیمی از این ماجرا منوط به عوامل درون جامعه است؛ سیاست حاکم بر جامعه و روح اقتصادی که در آن زمان از دولت آقایان هاشمی و خاتمی برگرفته شده بر روح و روان جوانان دهه ۶۰ اثر گذاشته است.

مؤلف کتاب " گسست" با بیان اینکه این کتاب مشتمل بر ۳۰ فصل و بر اصل روایتگری بنا شده است، افزود: این کتاب در قالب موضوعاتی شامل رسانه، تربیت، زنان، معنویت و دانشگاه تألیف شده است.

وی گسست را به لحظه جدا شدن و دل کندن از سنت پیشین تفسیر کرد و گفت: گسست لحظه خاصی است که در دهه ۷۰ این لحظات به‌وفور دیده می‌شود.

نویسنده کتاب شهر گنبدهای فیروزه‌ای و کاشی‌های شکسته، گفت: فصل اول کتاب به رشد مصرف اختصاص یافته است و فصل‌های دیگر به رسانه که شامل ترانه، ماهواره و صداوسیما است این کتاب همچنین به نقش فوتبال، سربازی و سایر عوامل نیز می‌پردازد.

وی تاکید کرد: زمان شکل‌گیری شخصیت دهه ۶۰ به سال‌های حول ماجرای دوم خرداد گره خورده است؛ زمانی که یک نوجوان به‌دنبال اخلاق و انسانیت و پاسخگویی مسائل اجتماعی و سیاسی است، اما جنس سیاست و توسعه آن زمان به گونه‌ای است که هیچکس از مسئولان پاسخگوی ذهنیت‌ها نیست و روح و روان نوجوانی آنها آزار دیده است و این موارد نکته‌هایی در ماجرای گسست است که مغفول مانده و در این کتاب به شکل توصیفی به آن پرداخته شده است.

فروزبخش تصریح کرد: کتاب گسست اثری آکادمیک و پژوهشی نیست، بلکه با قلمی به شکل مطالعات فرهنگی نوشته شده است به صورتی که دهه شصتی‌ها و نسل‌های دیگر بتوانند از خواندن آن لذت ببرند و البته با فضای دهه هفتاد نیز آشنا شوند.

کد خبر 576288

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.