نیروهای مسلح، اطلاعاتی و امنیتی از طرح شفافیت مستثنی شدند

رئیس کمیسیون شوراها و امور داخلی کشور گفت: استثناهایی که در طرح «شفافیت قوای سه‌گانه و دستگاه‌های اجرایی» دیده شده فقط برای بخش‌های نظامی مانند نیروهای مسلح، اطلاعاتی و امنیتی است و برای مابقی بخش‌ها استثنایی وجود ندارد.

به گزارش ایمنا، محمدصالح جوکار درباره «طرح شفافیت قوای سه‌گانه و دستگاه‌های اجرایی و سایر نهادها» و انتقاداتی که نسبت به این طرح وجود دارد مبنی بر این‌که با استثنائاتی که شامل می‌شود عملاً آن کارایی لازم را نخواهد داشت، اظهار کرد: استثناهایی که در این طرح دیده شده فقط برای بخش‌های نظامی مانند نیروهای مسلح، اطلاعاتی و امنیتی است و برای مابقی بخش‌ها استثنایی وجود ندارد.

رئیس کمیسیون شوراها و امور داخلی کشور با اشاره به طرحی دو فوریتی مجلس در خصوص «شفافیت قوای سه‌گانه و همه دستگاه‌ها اجرایی و نهادها»، گفت: در ماده یک این طرح آمده است، همه دستگاه‌ها اعم از وزارتخانه، شرکت‌های دولتی، بانک‌ها، قوه قضائیه، مجلس شورای اسلامی و همه سازمان‌ها و دستگاه‌های تحت نظر آن، شورای‌های اسلامی و شوراهایی که مصوب مجلس است شامل حال این طرح می‌شوند.

وی ادامه داد: ماده دو این طرح دقیقاً چارچوبی را مشخص می‌کند که باید رعایت و شفاف‌سازی شود؛ مانند مسائلی همچون مالی، اداری و استخدامی، منابع هر دستگاه، مجوزهایی که صادر می‌شود یا بانک‌ها که چه تسهیلاتی را پرداخت می‌کنند کاملاً گفته شده است.

جوکار افزود: ماده سه «طرح شفافیت قوای سه‌گانه و دستگاه‌های اجرایی و سایر نهادها» کاملاً بحث‌های مرتبط با دستگاه‌هایی مانند مجلس شورای اسلامی، مجمع تشخیص مصلحت و دستگاه‌های دیگری مانند قوه قضائیه را مشخص کرده است و همچنین ماده چهارم آن می‌گوید اگر سازمان و نهادی استنکاف کرد و تمکین نداشت، طبق ماده قانونی با آن برخورد شود.

رئیس کمیسیون شوراها و امور داخلی کشور خاطرنشان کرد: «طرح شفافیت قوای سه‌گانه و دستگاه‌های اجرایی و سایر نهادها» طرحی دوفوریتی است و قبل از همه طرح‌هایی که در دستور کار مجلس است، باید مورد رسیدگی قرار گیرد. این طرح دو مورد اصلاحیه داشت که به کمیسیون برگشت و روز یکشنبه اصلاحاتش صورت گرفت تا به صحن مجلس بازگردد.

منبع: ایلنا

کد خبر 576206

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.