از حذف مراحل دادرسی برای به اجرا گذاشتن مهریه تا کمبود متخصص زنان

حذف مراحل دادرسی برای به اجرا گذاشتن مهریه، ازدواج پایدار باعث افزایش جمعیت می‌شود، حضور زنان در کارهای سخت ممنوع، مادر شدن باید تبدیل به ارزش شود، تخصیص اعتبار توانمندسازی‌زنان سرپرست، بروز مشکلات باروری در زنان به دلیل استرس و کمبود متخصص زنان را در بسته خبری زنان ایمنا بخوانید.

به گزارش خبرنگار ایمنا، ابوالفضل ابوترابی طراح طرح اصلاح قانون مهریه، اظهار کرد: کار تصویب طرح اصلاح قانون مهریه در کمیسیون قضائی به پایان رسیده و پس از جمع‌بندی در نوبت رسیدگی درس هم قرار گرفته است. این طرح سی و ششمین دستور کار صحن است اما بنا داریم تا با جمع‌آوری امضا درخواست رسیدگی خارج از دستور این طرح را داشته باشیم.

وی افزود: براساس این مصوبه مراحل دادرسی برای به اجرا گذاشتن مهریه حذف شده و زنان می‌توانند با مراجعه به بخش اجراییات دادگاه خانواده مهریه خود را به اجرا گذارند و تنها زمانی موضوع وارد مراحل دادرسی می‌شود که مرد مدعی باشد که مهریه را پرداخت کرده است.

نماینده مردم نجف‌آباد در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: بر این اساس پس از به اجرا گذاشتن مهریه اگر مرد تمکن مالی داشته باشد دارایی‌های وی توقیف و به عنوان مهریه در اختیار همسر وی قرار داده می‌شود و در صورتی که تمکن مالی نداشته باشد مهریه قسط‌بندی می‌شود. براساس این مصوبه چنانچه مرد مدعی شود که مهریه را پرداخت کرده و بخواهد سند مربوط به آن را ارائه کند آن وقت کار آنها وارد فرایند دادرسی و رسیدگی قضائی می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: در این مصوبه و به منظور جلوگیری از ثبت مهریه‌های سنگین، بنا شده تا از زوج‌هایی که مهریه‌های سنگین ثبت می‌کنند حق ثبت گرفته شود.

ابوترابی افزود: براساس این مصوبه کمیسیون قضائی برای مهریه‌های تا سقف ۱۴ سکه حق ثبتی در نظر گرفته نشده و از مهریه‌های بین ۱۴ تا ۱۰۰ سکه چهار دهم درصد قیمت سکه‌ها به عنوان حق ثبت در نظر گرفته شده است، طبق این مصوبه مهریه‌های بین ۱۰۰ تا ۲۰۰ سکه مشمول پرداخت دو درصد حق ثبت می‌شوند و مهریه‌های ۲۰۰ سکه به بالا مشمول پرداخت ۱۵ درصد حق ثبت می‌شوند و زوج‌ها باید ۱۵ درصد قیمت سکه‌ها را به عنوان حق ثبت پرداخت کنند.

وی خاطرنشان کرد: براساس این مصوبه کمیسیون قضائی حق ثبت مهریه از دو طرف هر یک به میزان ۵۰ درصد اخذ می‌شود و وجه حاصل از آن به صندوقی به نام صندوق تهیه جهیزیه برای افراد نیازمند که در بودجه سالانه برای آن ردیف اعتباری در نظر گرفته می‌شود، واریز خواهد شد.

نماینده مردم نجف‌آباد در مجلس شورای اسلامی گفت: با مصوبه کمیسیون قضائی در جریان بررسی طرح اصلاح قانون مهریه، حبس‌زدایی و قضازدایی صورت گرفته و مردها دیگر به خاطر مهریه حبس نمی‌شوند و بانوان نیز برای به اجرا گذاشتن مهریه خود دیگر مجبور به طی کردن مراحل دادرسی نیستند.

ازدواج پایدار باعث افزایش جمعیت می‌شود

«انسیه خزعلی» معاون امور زنان و خانواده ریاست جمهوری، اظهار کرد: هر چقدر ازدواج‌های پایدار داشته باشیم و از طلاق جلوگیری کنیم، شاهد افزایش جمعیت و پیشگیری از بحران جمعیتی خواهیم بود.

وی در همایش ایران جوان و نخستین آئین تجلیل از موثران عرصه جمعیت، افزود: یکی از برنامه‌های معاونت امور زنان و خانواده ریاست جمهوری ارائه مشاوره چهار سال اول زندگی برای زوجین است و امیدوارم تمامی موثران جمعیت بر این مسئله متمرکز شوند.

معاون امور زنان و خانواده ریاست جمهوری فعالان مردمی عرصه جمعیت را کنشگران حقیقی دانست و خاطرنشان کرد: در گام نخست بتوانیم سبک زندگی را آن گونه که شایسته ایران اسلامی است ترویج کنیم، در این سبک پرهیز از فرد گرایی، فرهنگ برای دیگری زندگی کردن و از مصالح خود گذشتن در جامعه رشد می‌کند و به دنبال آن میزان ازدواج در جامعه افزایش پیدا می‌کند و فرزندآوری نیز در جامعه به ارزش تبدیل و جمعیت کشور از خطر حفظ می‌شود.

وی نکته دوم که باید در جامعه نهادینه شود را نوع رفتار زن و شوهر و مادر و پدر دانست و اظهار کرد: این مساله هم برای پایداری خانواده و هم حفظ هویت جمعیت مهم است.

حضور زنان در کارهای سخت ممنوع است

«هادی ابوی» دبیرکل کانون عالی انجمن‌های صنفی کارگران با بیان اینکه زنان در کارهای سخت نباید به خدمت گرفته شوند، گفت: داشتن قرارداد کار مهم است چون اگر نباشد روابط کار دچار مشکل می‌شود و بی‌نظمی در رابطه بین کارگر و کارفرما و حقوق طرفین به وجود می‌آید.

وی با اشاره به ضرورت حفظ امنیت شغلی نیروهای کار، اظهار کرد: از تولیدکننده و کارفرمایی که سرمایه را برای تولید به کار می‌گیرد انتظار نمی‌رود که نیروی کار او به شکل قرارداد موقت مشغول کار باشد و دغدغه معیشت داشته باشد.

دبیرکل کانون عالی انجمن‌های صنفی کارگران درباره قانون کار اشاره کرد و گفت: یکی از مشکلاتی که در قانون کار داریم این است که گاهی هجمه سنگینی نسبت به قانون کار وارد می‌کنند در حالی که قانون کار را اجرا نکردیم مثلاً در کارهای سخت و زیان‌آور، حضور خانم‌ها ممنوع است ولی زنان در مشاغل سخت به کار گرفته می‌شوند و می‌بینیم که قانون و بندهای آن اجرا نمی‌شود.

مادر شدن در جامعه باید تبدیل به ارزش شود

احمد دراهکی جامعه‌شناس با بیان اینکه ۶۰ کشور در مورد باروری پایین کار کرده‌اند که می‌توان از تجارب آن استفاده کرد؛ اظهار کرد: ما از سال ۸۰ وارد باروری زیر سطح جانشینی شده‌ایم که در این مدت فرصت‌های زیادی را از دست داده و می‌دهیم.

وی با بیان اینکه جامعه ایرانی یک جامعه اصیل است که تمایل به ازدواج و فرزندآوری در آن وجود دارد، افزود: شواهد بین المللی سیاست‌های مشخصی در حوزه باروری را نشان می‌دهد که سیاست‌های نظیر هزینه‌های مراقبت از کودک، سیستم‌های مرخصی والدین، مشوق‌های مالی، شرایط بازار کار، خدمات کمک باروری را شامل می‌شود.

دراهکی گفت: سیاست‌های حمایتی از باروری در حد ۰.۲ یا ۰.۳ در کشورهای دیگر مؤثر بوده است؛ چون مشکل این امر در کشورهای دیگر مسأله فرهنگی است. مسأله اصلی باروری در این کشورها تغییر ارزش‌ها و باورهاست. ما هنوز ساختار فرهنگی جامعه غرب را نداریم اما با دست خود جوانان را به این سمت سوق دهیم.

وی ادامه داد: تجربه دیگر کشورها نشان می‌دهد، مشوق‌های مالی منظم اثرات اندک اما سریع و مثبتی بر باروری دوره‌ای دارند. ژاپن با ۲۸ درصد بی فرزندی پس از هنگ کنگ بیشترین آمار را در این زمینه دارد که نشان می‌دهد سیاست‌های باروری آنها موفق نبوده است.

این جامعه‌شناس اظهار کرد: باید به این سمت برویم که مادر شدن در جامعه تبدیل به ارزش شود.

اختصاص اعتبار برای توانمندسازی زنان سرپرست خانوار

محمد نصیری معاون اجتماعی سازمان بهزیستی کشور بیان اینکه در سال ۱۴۰۰ با تلاش‌های صورت‌گرفته در بهزیستی استان‌ها ۲ هزار زن سرپرست خانوار به توانمندی و استقلال کامل دست یافتند، اظهار کرد: توانمندسازی زنان سرپرست خانوار شامل فراهم کردن زمینه برای ازدواج سالم و ماندگار، اشتغال پایدار، توانمندسازی اجتماعی فرهنگی و ساماندهی اقتصادی و استقلال‌بخشی به خانواده است.

معاون اجتماعی سازمان بهزیستی کشور با اشاره به مشکلات بودجه‌ای در سال گذشته گفت: با وجود همه مشکلات، توانستیم یک‌هزار و ۳۰۰ میلیارد تومان اعتبار فوق‌العاده برای این بخش جذب کنیم که مشکل منابع را تا حدودی حل کرد.

وی از سه برابر شدن اعتبارات دفتر توانمندسازی زنان بهزیستی در سال جاری خبر داد و گفت: با توجه به تأمین منابع، باید با تلاش بیشتر و عزم‌جدی‌تر از گذشته، با سرعت بیشتری برای استقلال‌بخشی این گروه کار کنیم فرزندان زنان سرپرست خانوار نیز جزو مظلوم‌ترین اقشار تحت پوشش هستند که باید برای توانمندسازی و اشتغال آنها گام‌های مؤثری برداشته شود که در این بخش، اقداماتی در حال انجام است.

استرس عامل بروز مشکلات باروری در زنان

بر اساس یک مطالعه روی حیوانات کوچک، قرارگیری موش‌های ماده در معرض صدای جیغ ذخیره تخمدانی را کاهش داده و در نتیجه قدرت باروری کاهش می‌یابد.

ذخیره تخمدان پتانسیل تولید مثلی است که در دو تخمدان زن بر اساس تعداد و کیفیت تخمک باقیمانده است. یک زن با تعداد محدودی تخمک به دنیا می‌آید و بدن او نمی‌تواند بیش از این بسازد. کاهش ذخیره تخمدان، از دست دادن پتانسیل تولیدمثل طبیعی در تخمدان‌ها به دلیل تعداد یا کیفیت پایین تخمک‌های باقیمانده است.

به گزارش ساینس دیلی، دکتر «ونیان شیء»، سرپرست تیم تحقیق از دانشگاه شیان جیائو تانگ چین، گفت: «ما تأثیر استرس بر ذخیره تخمدان را با استفاده از مدل صدای جیغ در موش‌ها بررسی کردیم. و متوجه شدیم که در موش‌های ماده در معرض صدای جیغ، ذخیره تخمدانی کاهش یافته و باروری کاهش می‌یابد.»

محققان از مدل صدای جیغ برای بررسی اثر استرس بر ذخیره تخمدان در موش‌های ماده استفاده کردند. آنها موش‌های ماده را به مدت سه هفته در معرض صدای جیغ قرار دادند و تأثیر آنها را بر هورمون‌های جنسی، تعداد و کیفیت تخمک‌های آنها و توانایی آنها برای باردار شدن و بچه دار شدن پس از جفت گیری بررسی کردند.

آنها دریافتند که صدای جیغ باعث کاهش سطح استروژن و هورمون آنتی مولرین در موش می‌شود. استروژن هورمونی است که نقش مهمی در رشد و نمو و تولیدمثل دارد و هورمون آنتی‌مولرین هورمونی است که توسط تخمدان‌ها ساخته می‌شود و به تشکیل اندام‌های تولیدمثلی کمک می‌کند. صدای جیغ تعداد و کیفیت تخمک‌های زنان را کاهش داد.

کمبود جدی متخصص زنان در کشور

«هادی بیگی‌نژاد» نماینده مردم ملایر در مجلس شورای اسلامی درباره تأخیر سه ماهه وزارت بهداشت در تهیه آئین‌نامه اجرایی مصوبه افزایش ظرفیت پزشکی گفت: کمیسیون بهداشت باید پیگیر اجرای مصوبه باشد و مسئولین شورای عالی انقلاب فرهنگی که این طرح را مصوب کردند نیز باید پیگیر بوده و از مصوبه خود دفاع کنند.

وی با اشاره به مشکل کمبود پزشک در کشور افزود: در شهرهای کوچک و روستاها با کمبود عمومی پزشک روبه‌رو هستیم، در مناطق شهری نیز متخصص کم داریم و گاهاً می‌بینیم در یک حوزه پزشکی فقط تعداد انگشت‌شمار تخصص مربوطه وجود دارد و با این تعداد معدود در کدام استان می‌توان خدمت ارائه داد؟ برای همین کمبود پزشک مشکل‌ساز شده است.

نماینده مردم ملایر در مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: پزشک متخصص بانوان موضوع دیگری است که وزارت بهداشت باید به آن توجه داشته باشد، در سراسر کشور ضرورت دارد پزشکان خانم درمان بانوان را بر عهده بگیرند که در این حوزه با کمبود جدی پزشک روبه‌رو هستیم و باید فکری اساسی برای این حوزه کرد.

کد خبر 576093

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.