فروش نمایشگاه کتاب به بیش از ۱۰۰ میلیارد تومان رسید/مرحله اول مطالبات ناشران پرداخت شد

سخنگوی نمایشگاه بین المللی کتاب تهران با بیان اینکه تا پایان روز هفتم، نمایشگاه بیش از ۱۰۰ میلیارد تومان فروش داشته است، گفت: از ۲۰۰ هزار بسته ارسالی ناشران به پست، تاکنون ۷۵ هزار بسته به دست مردم رسیده است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، علی رمضانی امروز چهارشنبه _۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۱_ در نشست خبری با حضور خبرنگاران اظهار کرد: به ناشران توصیه می‌شود که نگران استقبال نشدن به دلیل تعطیلی روز گذشته نمایشگاه نباشند و از ارائه تخفیف بیش از حد مجاز به مردم خودداری کنند. برخلاف صحبت‌هایی مبنی بر استقبال نشدن از نمایشگاه، استقبال خوب مردم را نظاره‌گر هستیم.

وی افزود: ناظران در خصوص ارائه تخفیف نامتعارف به متخلفان تذکر می‌دهند، همچنین تخلفات به کمیته‌های مربوطه ارجاع می‌شود. ناظران سالن باید نسبت به تخلفات با گفت‌وگو و تذکر، فرآیند را اصلاح کنند البته لازم است تا فعالان صنعت نشر علاوه بر تذکر شفاهی، به صورت جدی‌تری این اقدام را پیگیری کنند.

سخنگوی نمایشگاه کتاب گفت: افرادی که سفارش آن‌ها ارسال نشده و یا کتاب دیگری دریافت کرده‌اند، با مرکز پاسخگویی به شماره ۹۱۰۰۹۸۹۸ ارتباط برقرار کنند تا مشکل آن‌ها پیگیری شود. در این صورت یا استرداد وجه صورت می‌گیرد یا محصول درخواست شده به دست متقاضیان خواهد رسید.

رمضانی ادامه داد: الگوی مراجعه، تقریباً مشابه با سال‌های گذشته نمایشگاه است. از گستردگی فعالیت‌های فرهنگی و نمایان شدن آن‌ها خوشحال هستیم، اقدامات زیادی از جمله جانمایی و برگزاری برنامه‌های مختلف صورت گرفته است، یکی از اقدامات بازی‌های محیطی است که برای نوجوانان طراحی شده است.

وی افزود: نظارت بر محتوا بر عهده نمایشگاه نیست بلکه بر عهده ضوابط نشر است، مسئولان نظارت قانونی را انجام خواهند داد، با تشکیل هیئت نظارت بر ضوابط نشر امید است تا کمتر شاهد تولید ثانویه باشیم.

سخنگوی نمایشگاه کتاب تصریح کرد: مطابق آئین‌نامه عرضه آثار ناشران باید در بخش مخصوص خود باشد و بخش کودک و نوجوان هم در بخش خود عرضه شود، ناشرانی که در چند حوزه بزرگسال و کودکان فعالیت می‌کنند، اگر فرآیند راهنمایی مراجعه‌کنندگان را ارائه تخلف محسوب نمی‌شود.

رمضانی خاطرنشان کرد: روابط عمومی ناشران کشور باید ارتقا و فعالیت ناشران را به خوبی منعکس کند. اگر ناشری در طول سال ۳۰۰ عنوان کتاب منتشر می‌کند، روابط عمومی باید بداند که هرکدام را با چه روشی اطلاع رسانی کند تا آن محصول به لوکوموتیو فروش آثار ناشر تبدیل شود.

وی افزود: روز گذشته بخش مجازی نمایشگاه فعال بود، باتوجه به پیش‌بینی که از استقبال مردم در دو روز پایانی هفته وجود دارد، از مردم خواستاریم تا به صورت خانوادگی از نمایشگاه بازدید کنند. همچنین از مراجعه‌کنندگان خواهشمندیم تا برای مراجعه به محل نمایشگاه از حمل‌ونقل عمومی استفاده کنند.

سخنگوی نمایشگاه کتاب ادامه داد: هم اکنون میزبان سه وزیر علوم، بهداشت، فرهنگ و ارشاد اسلامی هستیم.

رمضانی گفت: هیئت رسیدگی به تخلفات در جلسه دوم، برای چهار ناشر داخلی و چهار ناشر خارجی احکام اولیه یا قطعی صادر کرد، تاکنون برای ۱۸ پرونده صدور رأی صورت گرفته است. فروش کتاب غیر، تخفیف نامتعارف و استفاده از دستگاه کارتخوان غیرمجاز از عمده تخلفات این ناشران بود.

وی گفت: تا پایان روز هفتم، نمایشگاه بیش از ۱۰۰ میلیارد تومان فروش داشته است. از ۲۰۰ هزار بسته ارسالی ناشران به پست، تاکنون ۷۵ هزار بسته به دست مردم رسیده است.

سخنگوی نمایشگاه کتاب خاطرنشان کرد: مرکز پاسخگویی تاکنون به ۳۱ هزار تماس پاسخ داده است که از این تعداد، ۲۴۲۰۰ تماس ورودی و ۶۸۰۰ تماس خروجی برقرار شده است.

رمضانی در پایان اظهار کرد: برای اولین بار در طول برگزاری مجازی نمایشگاه، مرحله اول مطالبات ناشران پرداخت شد.

همچنین حسین صفری، مدیر کمیته اجرایی نمایشگاه کتاب در این نشست اظهار کرد: به دلیل تعطیلی نمایشگاه در روز گذشته و افزایش تمایل افراد، امروز روز شلوغی در نمایشگاه را شاهد هستیم. مطابق با دستورات قائم مقام نمایشگاه، تمامی افراد و پیمانکاران نمایشگاه در مجموعه حاضر هستند.

وی افزود: با توجه به پیش بینی برای افزایش مراجعه کنندگان در دو روز پایانی هفته، با نهادهای مختلف از جمله مترو، تاکسیرانی و اتوبوسرانی جلساتی برگزار شد. همچنین در گفت‌وگو با نیروی انتظامی قرار شد تا تعداد نیروهای انتظامی در روزهای پایانی هفته در بیرون و داخل نمایشگاه افزایش پیدا کند تا امکانات در اختیار مردم در روزهای پایانی هفته تأمین شود. روزانه بالغ بر ۴۰ هزار نفر وارد پارکنیگ‌های نمایشگاه می‌شود، همچنین مترو تاکنون نزدیک به ۳۰۰ هزار نفر را به نمایشگاه منتقل کرده است.

کد خبر 576055

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.