برگزاری نشست بین‌المللی مقابله با ریزگردها با حضور ۱۲ کشور

دبیر ستاد ملی گردوغبار با اشاره به مذاکرات بین‌المللی در راستای برنامه‌های کوتاه‌مدت و میان‌مدت مقابله با گردوغبار، گفت: تیرماه امسال نشستی با حضور وزیران ۱۲کشوری که بیشترین گسیل گردوغبار را به ایران دارند، در تهران برگزار می‌شود.

به گزارش خبرنگار ایمنا، «علی‌محمد طهماسبی‌بیرگانی» شامگاه دیروز سه‌شنبه، اظهار کرد: رایزنی‌هایی در راستای برنامه‌های کوتاه‌مدت و میان‌مدت مقابله با گردوغبار به صورت جدی در حال اجرا است.

وی افزود: در راستای برنامه‌های کوتاه‌مدت و اضطراری، به زودی گروهی برای ارزیابی موضوع و اقدامات عملیاتی و اجرایی و انتقال تجربه عازم کشورهای همسایه می‌شوند.

دبیر ستاد ملی گردوغبار با اشاره به برنامه‌های میان‌مدت مقابله با گردوغبار، اضافه کرد: نشست وزیران ۱۲ کشوری که از منظر گسیل گردوغبار بر کشور ما تأثیر دارند، در تیرماه امسال در تهران برگزار خواهد شد که بنا داریم برنامه عمل منطقه‌ای برای حوزه خلیج‌فارس، به ویژه برای کشورهایی که بیشترین گسیل گردوغبار را دارند، اجرا کنیم.

وی اظهار کرد: امیدواریم با تصویب اقدامات پیشنهادی کشور، بتوانیم در طولانی‌مدت با همکاری مجامع بین‌المللی، طرح مقابله با گردوغبار را با چشم‌انداز روشن‌تری پیگیری کنیم.

طهماسبی‌بیرگانی با اشاره به ابعاد وسیع کانون‌های گردوغبار در کشورهای همسایه، گفت: طبق برآوردهای ستاد ملی گردوغبار، در کشور همسایه غربی حدود ۲۴ میلیون هکتار مناطق غبارخیز وجود دارد که لازم است این کشور به صورت جدی‌تری مدیریت گردوغبار را در اولویت قرار دهد.

وی با بیان اینکه مطالبه‌گری در زمینه گردوغبار در مجامع بین‌المللی مطرح شده، افزود: این مسئله به صورت جدی در حال پیگیری است و در آینده تصمیماتی در سطوح بالای کشور اتخاذ می‌شود.

بر اساس این گزارش، طهماسبی‌بیرگانی پیش از این به آسیب‌شناسی عدم‌موفقیت مذاکرات خارجی گردوغبار اشاره کرده و گفته است: تعداد زیادی تفاهم‌نامه دوجانبه و چندجانبه با کشورهای همسایه از جمله عراق، سوریه و ترکیه داریم؛ اما هیچ اقدام عملیاتی صورت نگرفته، بنابراین به این نتیجه رسیدیم که فقط تفاهم‌نامه کافی نیست و این مسئله باید با کمک نهادهای بین‌المللی حل شود؛ زیرا گردوغبار اولویت برخی از کشورهای همسایه نیست.

به گفته وی، دو برنامه عمل زیرمنطقه‌ای گردوغبار برای غرب آسیا شامل کشورهای عراق، سوریه، ایران و کشورهای حاشیه خلیج فارس و برای آسیای میانه شامل همسایه‌های شرق، شمال و شمال‌شرق ازجمله کشورهای ترکمنستان و ازبکستان تدوین شده است که قصد داریم با کمک کمیسیون اقتصادی و اجتماعی سازمان ملل متحد برای آسیا و اقیانوسیه (اسکاپ SCAP)، مرکز آسیا و اقیانوسیه برای توسعه مدیریت اطلاعات بلایا (اپدیم APDIM)، برنامه محیط‌زیست سازمان ملل (UNEP) و برنامه عمران ملل متحد (UNDP) برای آن‌ها اقدام کنیم.

به گزارش ایمنا، خوزستان طی چند ماه اخیر با توده‌های متعدد گردوغبار با ماندگاری بالا مواجه شده که هواشناسی، منشأ بیشتر آن‌ها را کشورهای عراق و سوریه اعلام کرده است. درپی وقوع گردوغبار شدید از عصر دوشنبه، کارگروه شرایط اضطرار آلودگی هوای خوزستان تعطیلی مدارس، دانشگاه‌ها و ادارات سراسر استان را در روز سه‌شنبه (دیروز) اعلام کرده و امتحانات مدارس نیز لغو شده است. همچنین با تداوم آلودگی هوا در شهرستان‌های شمالی، آزمون مدارس (به جز پایه نهم) هفت شهرستان شامل اندیمشک، دزفول، شوشتر، گتوند، مسجدسلیمان، لالی و اندیکا در روز چهارشنبه لغو و ادارات این شهرستان‌ها دو ساعت دورکاری خواهند داشت.

کد خبر 575966

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.