عوارض جانبی دوزهای تقویت‌کننده واکسن کرونا

به نظر می‌رسد که عوارض جانبی ناشی از دریافت دوز تقویت‌کننده واکسن کرونا شدیدتر است؛ زیرا سیستم ایمنی بدن به دوزهای بعدی واکسن واکنش شدیدتری نشان می‌دهد.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، درحالی که واکسن‌های کرونا خطر ابتلاء به نوع شدید بیماری کووید -۱۹، بستری شدن در بیمارستان و مرگ‌ومیر ناشی از آن را کاهش می‌دهد، ایمنی ناشی از دریافت این نوع واکسن‌ها با گذر زمان کاهش پیدا می‌کند و لازم است افراد برای محافظت از خود و اطرافیان خود دوزهای تقویت‌کننده واکسن کرونا را دریافت کنند.

افراد پس از دریافت واکسن کرونا، عوارض جانبی خفیف تا متوسط را تجربه می‌کنند. این عوارض جانبی ممکن است فعالیت‌های روزانه افراد را تحت تأثیر قرار دهد، اما پس از گذشت چند روز بهبود پیدا می‌کنند؛ برخی افراد نیز عوارض جانبی خاصی را تجربه نمی‌کنند.

نتایج یک مطالعه جدید نشان می‌دهد که عوارض جانبی دوزهای تقویت‌کننده واکسن کرونا نسبت به دوزهای اولیه واکسن، شدیدتر است.

انواع عوارض جانبی دوزهای تقویت‌کننده واکسن کرونا

افراد پس از دریافت دوزهای تقویت‌کننده واکسن کرونا، دچار علائم موقتی آن مانند درد و تورم در محل تزریق واکسن شوند. برخی افراد ممکن است یک یا دو روز پس از دریافت واکسن تب، بدن درد، سردرد و خستگی را تجربه کنند. لرز، تورم غدد لنفاوی، حالت تهوع، استفراغ و اسهال نیز جزو علائم دوز تقویت‌کننده واکسن کرونا در نظر گرفته می‌شود. بروز این علائم به این معنا نیست که فرد به بیماری مبتلا شده، بلکه نشان می‌دهد که سیستم ایمنی بدن افراد به واکسن کرونا واکنش نشان داده است. معمولاً عوارض جانبی واکسن‌های کرونا خفیف است و نباید مانع تزریق آن شود.

به گفته متخصصان، ممکن است برخی افراد پس از دریافت واکسن کرونا دچار واکنش آلرژیک شدید شوند؛ در این صورت خطر بروز مشکلات تنفسی، کاهش فشار خون، تورم گلو یا بثورات پوستی افزایش پیدا می‌کند. افرادی که پس از دریافت واکسن کرونا دچار واکنش آلرژیک شدید شده‌اند، نباید دوز بعدی را از واکسن مشابه دریافت کنند.

دلیل بروز عوارض جانبی ناشی از دریافت دوزهای تقویت‌کننده واکسن کرونا

هنوز به صورت دقیق مشخص نشده است که چرا واکسن‌های کرونا باعث بروز عوارض جانبی می‌شود؛ البته متخصصان معتقدند که این عوارض به دلیل واکنش سیستم ایمنی به واکسن رخ می‌دهد. به نظر می‌رسد که عوارض جانبی ناشی از دریافت دوز تقویت‌کننده واکسن کرونا شدیدتر است زیرا سیستم ایمنی بدن به دوزهای بعدی واکسن واکنش شدیدتری نشان می‌دهد. البته ممکن است برخی افراد عوارض جانبی خاصی را تجربه نکنند؛ این اتفاق به این معنا نیست که سیستم ایمنی بدن فرد ضعیف است یا واکسن به صورت مؤثر عمل نکرده است.

روش‌های تسکین عوارض جانبی واکسن کرونا

توصیه شده است که به منظور تسکین عوارض جانبی ناشی از دریافت واکسن کرونا، از رژیم غذایی سالم پیروی کنید، به میزان کافی آب بنوشید و خواب با کیفیت داشته باشید. لازم است افراد پس از تزریق دوز تقویت‌کننده واکسن کرونا از سیگار کشیدن و مصرف غذاهای ناسالم دوری کنند. بهتر است افراد پیش از مصرف هر نوع دارو برای کاهش عوارض جانبی واکسن کرونا با پزشک مشورت کنند.

کد خبر 575836

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.