جزئیات ۱۳ سند همکاری ایران و کوبا در حوزه فناوری‌،سلامت و امنیت غذایی

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی امضای ۱۳ سند همکاری میان ایران و کوبا را نشان دهنده سطح بالای روابط دوکشور اعلام کرد و از گسترش این روابط در بعد فناوری‌های نوین و امنیت غذایی خبر داد.

به گزارش ایمنا و به نقل از از وبدا، بهرام عین‌اللهی در مراسم اختتامیه هجدهمین کمیسیون مشترک همکاری‌های ایران و کوبا، اظهار کرد: هجدهمین کمیسیون مشترک همکاری‌های اقتصادی ایران و کوبا طرحی نو و راهی جدید در گسترش همکاری‌های دو کشور بود.

وی افزود: ایران و کوبا در بعد فناوری‌های نوین همکاری مشترک داشته‌اند که این همکاری‌ها از تولید واکسن هپاتیت B شروع شد و تا تولید واکسن ضد کووید ۱۹ ادامه یافته است.

عین اللهی با اشاره به تفاهم ایران و کوبا برای توسعه همکاری‌ها در صنایع غذایی و غلبه بر بحران امنیت غذایی جهان در آینده، ادامه داد: ایران ۶ سال است که ریاست کمیسیون‌های مشترک همکاری‌های شانزدهم، هفدهم و هجدهم ایران و کوبا را در بُعد تجاری و اقتصادی بر عهده دارد و در کمیسیون هجدهم ۱۳ سند و یادداشت تفاهم همکاری در حوزه‌های مختلف به امضا رسیده که در پویاتر کردن فضای اقتصادی، فرهنگی و تجاری بین دو کشور نقش مهمی خواهد داشت.

وزیر بهداشت ادامه داد: با وجود تحریم‌های ظالمانه و ناقض قوانین بین‌المللی توسط استعمارگران علیه ایران و کوبا این دو کشور در مهار کرونا موفق عمل کردند و حال آنکه کشورهای اروپا و آمریکا چنین موفقیتی نداشتند. دکتر عین اللهی گفت: هجدهمین کمیسیون مشترک همکاری‌های اقتصادی دو کشور در زمینه‌های مالی، تجاری، بهداشت و درمان، امور بانکی، انرژی، نفت، کشاورزی، ورزشی، راه، علوم، معدن و تجارت دستاوردهای خوبی برای دو کشور به همراه داشت.

وی از هیأت کوبایی به ریاست «ریکاردو کابریساس لوئیس» معاون نخست وزیر کوبا بابت حضور در ایران و همچنین معاونان و مدیران وزارتخانه‌های کشورمان برای همکاری در تنظیم اسناد و امضای توافقنامه‌ها قدردانی کرد.

برگزاری اجلاس نوزدهم در هاوانا

معاون نخست وزیر جمهوری کوبا نیز در این مراسم از برگزاری نوزدهمین اجلاس همکاری‌های مشترک اقتصادی ایران و کوبا در سال ۲۰۲۳ در هاوانا خبر داد و گفت: از هم اکنون باید یک برنامه مشترک منسجم برای کمیسیون‌های بعدی تنظیم کنیم که تا سال ۲۰۲۶ قابل اجرا باشد.

ریکاردو کابریساس لوئیس، افزود: دو کشور ظرفیت‌های زیادی برای توسعه همکاری‌ها و اجرای برنامه‌های دراز مدت تا سال ۲۰۵۰ دارند که بخشی از آن در کمیسیون هجدهم در قالب تفاهمنامه‌ها و اسناد همکاری‌های مشترک به امضا رسید.

وی با ابراز خرسندی از سفر به ایران و دستاوردهای بزرگ هجدهمین کمیسیون مشترک همکاری‌های اقتصادی ایران و کوبا، گفت: کوبا همیشه دوست متعهد ایران باقی خواهد ماند.

تشکیل سه کمیته تخصصی برای تنظیم اسناد همکاری ایران و کوبا

مدیر کل همکاری‌های بین الملل وزارت بهداشت نیز در این مراسم از تشکیل سه کمیسیون تخصصی برای تنظیم اسناد و تفاهمنامه‌های همکاری ایران و کوبا در هجدهمین کمیسیون مشترک همکاری‌ها خبر داد و گفت: کمیسیون A در حوزه‌های سلامت، فرهنگی و اجتماعی، کمیسیون B در حوزه‌های انرژی، نفت و نیرو و کمیسیون C در حوزه‌های صنعت و تجارت به تنظیم اسناد همکاری‌ها پرداختند.

دکتر محمد حسین نیکنام افزود: سند اصلی همکاری‌های دو کشور دارای ۱۸ پاراگراف، ۷۳ بند و دو ضمیمه است. ۱۳ سند همکاری نیز بین وزارتخانه‌ها و دستگاه‌های مختلف دو کشور در زمینه‌های مختلف به امضا می‌رسد.

هجدهمین کمیسیون مشترک همکاری‌های اقتصادی جمهوری اسلامی ایران و جمهوری کوبا ۲۵ تا ۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۱ در سالن همایش‌های هتل استقلال تهران برگزار شد.

کد خبر 575830

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.