گلوله اسرائیلی به قلب حقوق بشر

شیرین ابوعاقله در چارچوب سیاست رژیم صهیونیستی یعنی خاموش کردن صدای حقیقتی که از فلسطین بازتاب می‌شد به شهادت رسید این در حالی است که نظامیان رژیم صهیونیستی به زعم خود تلاش کردند این صدا را در گلو خفه کنند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، نظامیان رژیم صهیونیستی بامداد چهارشنبه هفته گذشته با یورش به اردوگاه جنین در سرزمین‌های اشغالی «شیرین ابوعاقله» خبرنگار و گزارشگر ارشد فلسطینی- مسیحی شبکه خبری الجزیره قطر را به ضرب گلوله به شهادت رساندند.

او نه نخستین شهید فلسطینی است و نه آخرین آن، اما شهادت او در برابر چشمان باز مردم جهان، مسلمانان، مسیحیان، فلسطینی‌ها و دولت‌های عربی منطقه که برخی از آنها حیاط خلوت اسرائیل شده‌اند، اتفاق افتاد. با ترور شهیده شیرین ابوعاقله، حق آزادی قربانی نخواهد شد. مقاومت تنها راه مبارزه با اشغالگران قدس شریف است و با ادامه آن فلسطین نیز آزاد و به مردمش باز خواهد گشت.

حمله وحشیانه صهیونیست‌ها به مراسم تشییع خبرنگار فلسطینی-امریکایی الجزیره، با واکنش گسترده بین‌المللی روبه‌رو شد، تا جایی که حتی دوستان تل‌آویو مجبور شده‌اند، هرچند با لحنی ملایم، مقابل آن موضع‌گیری کنند.

منابع غیررسمی می‌گویند دولت «جو بایدن» از نحوه برخورد اسرائیلی‌ها عصبانی است و شورای امنیت سازمان ملل هم با محکوم کردن قتل ابوعاقله، خواستار تحقیقات فوری و کامل و محاکمه عاملان به شهادت رساندن این خبرنگار شده است.

برای بررسی جنایت اخیر رژیم صهیونیستی و به شهادت رساندن شیرین ابوعاقله خبرنگار فلسطینی شبکه الجزیره قطر با مهدی شکیبایی، کارشناس مسائل منطقه به گفت‌وگو پرداختیم که مشروح آن را در ادامه می‌خوانید:

تحلیل شما از شهادت گزارشگر شبکه خبری الجزیره چیست؟

به لحاظ شخصیتی باید گفت ابوعاقله از باسابقه‌ترین خبرنگاران فلسطینی بود که بعد از تشکیلات خودگردانی فلسطین در سرزمین‌های فلسطینی کار گزارشگری را در قالب نماینده خبرگزاری یا شبکه ماهواره‌ای الجزیره قطر در فلسطین آغاز کرد و از همان زمان از سرزمین‌های اشغالی فلسطین خبر و گزارش تصویری تهیه می‌کرد.

شیرین ابوعاقله چه در شبکه الجزیره و چه شبکه‌های دیگر از اتفاقات، حوادث و رویدادهایی که در فلسطین می‌گذشت گزارش تهیه کرده بود و برای امت عربی و اسلامی به نمایش می‌گذاشت.

شیرین ابوعاقله اولین خبرنگار میدانی شبکه الجزیره قطر پس از تأسیس شبکه الجزیره در سال ۱۹۹۶ بود، که یک‌سال پس از تأسیس شبکه الجزیره به عنوان خبرنگار این شبکه در سرزمین‌های فلسطینی اقدام و مبادرت به تهیه گزارش کرده بود و تلاش کرد تا از واقعیت‌هایی که در فلسطین می‌گذرد و از نحوه رفتار رژیم صهیونیستی با مردم فلسطین در نوار غزه، کرانه باختری و قدس گزارش تهیه و منتشر کند.

شیرین ابوعاقله پیش‌تر چندین بار به دلیل پوشش‌هایی که نسبت به تحولات فلسطین به ویژه در حوزه‌های مربوط به اعتراضات و تظاهرات مسالمت‌آمیز در کرانه باختری، مسجد الاقصی و قدس گزارش‌های متعددی تهیه کرده و مورد ضرب و شتم و بازداشت‌های موقت قرار گرفته است؛ از این منظر همواره مورد هجمه و اعتراض مقامات صهیونیستی واقع بود.

هرچند رژیم صهیونیستی اوایل ترور این خبرنگار مدعی بود که احتمالاً فلسطینی‌ها وی را مورد هدف گلوله قرار دادند. این در حالی است که مدت‌ها در پی آن بودند که شیرین ابوعاقله را ترور کنند تا از این طریق بتوانند از افشاگری‌ها و تهیه گزارش‌ها رهایی پیدا کنند که در نهایت این کار را هم انجام دادند این خبرنگار را به شهادت رساندند.

اهداف این جنایت چه بوده است؟

این اولین خبرنگاری نیست که در سرزمین‌های فلسطینی به دست رژیم صهیونیستی ترور شده است، پیش از این خبرنگار حداقل از سال ۲۰۰۰ به بعد بیش از ۴۶ نفر از خبرنگاران و تصویربرداران رسانه‌ای فلسطینی توسط رژیم صهیونیستی مورد ترور واقع شدند و به شهادت رسیدند.

رژیم صهیونیستی، علاوه بر ترور این تعداد خبرنگار، مؤسسات رسانه‌ای را هم مورد تخریب کرده و انهدام قرار داده است و براساس آخرین گزارشی که انجمن روزنامه‌نگاران فلسطینی و اتحادیه بین‌المللی روزنامه‌نگاران منتشر کرده رژیم صهیونیستی از سال ۲۰۰۸ به بعد (یعنی از زمان جنگ ۲۲ روزه غزه) تا این اواخر بیش از ۵۹ مؤسسه رسانه‌ای را تخریب کرده و مورد انهدام قرار داده است.

آخرین مؤسسه و مکان رسانه‌ای که توسط رژیم صهیونیستی به صوت کامل منهدم شد در راستای جنگ سیف القدس در اردیبهشت‌ماه سال گذشته بود که طی آن یک ساختمان ۱۱ طبقه متعلق به نمایندگان رسانه‌های مختلف دنیا در نوار غزه موصون به مجتمع الجلا مورد هدف قرار گرفت و به صورت کامل نابود شد.

هدف رژیم صهیونیستی از ترور خبرنگاران و مؤسسات رسانه‌ای این است که این مؤسسات و خبرنگاران افشا کننده جنایات رژیم صهیونیستی بودند یعنی تا پیش از آن رژیم در یک بایکوت و سانسور خبری خاص، هدفمند و برنامه‌ریزی شده اقدام به تجاوز و جنایت علیه فلسطینی‌ها و مقدسات اسلامی مسیحی آن‌ها می‌کرد اما حضور و پویایی رسانه‌ها و خبرنگاران باعث شد که این رژیم در نزد افکار عمومی دنیا با یک سری فشارهایی مواجه شود و همین افشاگری‌های رسانه‌ای هم باعث شد تا شاهد همبستگی‌های متعددی از سوی کشورها و ملت‌های دنیا با موضوع فلسطین بودیم.

به عنوان مثال در راستای جنگ سیف‌القدس بیش از ۴۰ هزار آمریکایی در شهر واشنگتن پایتخت آمریکا در حمایت از مردم فلسطین و جنایاتی که اسرائیلی‌ها علیه فلسطین ایجاد کردند تظاهرات کردند و اقدامات و جنایات رژیم صهیونیستی را محکوم کردند.

بیش از هر چیز نشان می‌دهد که رسانه‌ها کار خود را به خوبی انجام دادند و این کینه‌ای بود که معمولاً رژیم صهیونیستی از رسانه‌ها و روزنامه‌نگاران و تصویربرداران داشت و طبیعی بود که به دنبال فرصتی باشد تا انتقام خود را از افشاگری‌های این رسانه‌ها بگیرد.

از این‌رو شیرین ابوعاقله در چارچوب سیاست رژیم صهیونیستی یعنی خاموش کردن صدای حقیقتی که از فلسطین بازتاب می‌شد به شهادت رسید این در حالی است که نظامیان رژیم صهیونیستی به زعم خود تلاش کردند این صدا را در گلو خفه کنند.

واکنش دیگر کشورها نسبت به این جنایت چه بود؟

اگر چه رژیم صهیونیستی تلاش می‌کند با ترور خبرنگاران و روزنامه‌نگاران و انهدام مؤسسات رسانه‌ای مانع از آن شود که تصویری علیه این رژیم به دنیا مخابره شود اما ترور شیرین ابوعاقله هم باعث نشد که این صدا خفه شود بلکه با شهادت این خبرنگار فشار مضاعفی به رژیم صهیونیستی در حوزه حقوق بشر به ویژه از سوی مؤسسات متخصص در امور مربوط به آزادی بیان و آزادی مطبوعات وارد شده است.

در حال حاضر رژیم صهیونیستی بعد از ترور این خبرنگار تحت فشار سازمان‌های بین‌المللی است. کاری که رژیم صهیونیستی انجام داد باعث شده که متحدان رژیم هم نتوانند از آن‌ها حمایت کنند بلکه در مواضعی این اقدام را محکوم کردند.

آمریکایی‌ها و دموکرات‌ها و آن‌هایی که اکنون در مسند قدرت در آمریکا هستند این اقدام رژیم صهیونیستی را در شهادت شیرین ابوعاقله مورد انتقاد شدید قرار دادند و از سوی کشورهای اسلامی هم واکنش تندی علیه آن‌ها انجام گرفت.

این در حالی است که تعدادی از کشورها از جمله امارات، بحرین و مغرب که اخیراً وارد عادی‌سازی روابط و پروژه سازش با رژیم صهیونیستی شدند هیچ‌گونه واکنشی نسبت به شهادت شیرین ابوعاقله نشان ندادند که این اقدام آن‌ها با اعتراض شدید فلسطینی‌ها روبه‌رو شده است.

کد خبر 575716

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.