۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۰۳:۰۱
لبنان در پیچ تاریخی انتخاب

لبنان، کشور قبایل، احزاب و گروه‌های مختلف، امروز یکی از مهم‌ترین رأی‌گیری‌های انتخاباتی خود را برای تعیین نمایندگان جدید پارلمانی و به تبع آن دولت جدید این کشور آغاز می‌کند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، انتخابات پارلمانی ۲۰۲۲ در لبنان روز یکشنبه و با رقابت میان ۷۱۸ نامزد برای تصدی ۱۲۸ کرسی پارلمان آغاز شد.

این نخستین انتخابات پارلمانی از زمان انفجار بیروت و اعتراضات مردمی در اکتبر سال ۲۰۱۹ است. در این انتخابات که هر چهار سال یک‌بار برگزار می‌شود، ۱۰۳ فهرست انتخاباتی متشکل از ۷۱۸ نامزد در ۱۵ حوزه انتخاباتی برای انتخاب ۱۲۸ نماینده در پارلمان به رقابت پرداختند.

از تعداد ۱۲۸ کرسی که برای انتخابات پارلمان لبنان شرکت کردند، ۲۸ کرسی برای سنی‌ها، ۲۸ کرسی شیعیان، هشت کرسی دروزی‌ها، ۳۴ کرسی مارونی‌ها، ۱۴ کرسی ارتدوکس‌ها، هشت کرسی کاتولیک‌ها، پنج کرسی ارمنیان، دو کرسی علوی‌ها و یک‌کرسی برای اقلیت‌های داخل جامعه مسیحی است.

منابع لبنانی اعلام کردند، میزان مشارکت در انتخابات پارلمانی ۲۰۲۲ به ۴۱.۰۴ درصد رسیده است. در این انتخابات ۷۱۹ کاندیدا که در ۱۰۳ فهرست انتخاباتی حضور داشتند، مشارکت داشتند.

پیش‌تر دبیرکل حزب‌الله لبنان اعلام کرد که «نبرد ما در انتخابات آینده، نبرد متحدان ما است و همان‌طور که برای پیروزی نامزدهای خود تلاش می‌کنیم، برای موفقیت نامزدهای متحدانمان نیز تلاش خواهیم کرد.»

سیدحسن نصرالله افزوده بود: «تجربه به ما آموخته است که نمی‌توانیم در هیچ دولتی غایب باشیم، حتی اگر در دولت مخالفان ما هم باشند و متهم به هم‌نشینی و همراهی با افراد مفسد شویم.»

دبیرکل حزب‌الله لبنان در ادامه با اشاره به جنگ ۳۳ روزه لبنان گفته بود: «نزدیک بود در جنگ جولای ۲۰۰۶ به دلیل نفرت و کینه‌توزی سیاسی همان کاری را انجام بدهیم که در هفتم ماه می انجام داده بودیم. بنابراین حضور ما در دولت و مجلس یک ضرورت برای پاسداری از مقاومت است، حتی اگر در دولت مخالف داشته باشیم و متهم به همراهی با مفسدان باشیم.»

وی با بیان اینکه هدف مقاومت پیروزی در انتخابات پارلمانی آینده است، خاطر نشان کرد: «رقیب ما برنامه‌ای ارائه نکرد و فقط در صدد تخریب ما با سوءاستفاده از مسائلی مانند سلاح مقاومت و ایران و سیطره لبنان بر دولت است.»

جایگاه حزب الله بسیار مستحکم است

جعفر قنادباشی، کارشناس مسائل منطقه، در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، در خصوص انتخابات لبنان و پیروزی قریب‌الوقوع حزب‌الله در این انتخابات اظهار می‌کند: جایگاه حزب‌الله به‌رغم همه فشارهای جبهه‌های مخالف جهانی بسیار مستحکم است.

وی ادامه می‌دهد: دنیای غرب چه اروپا و آمریکا، چه جبهه صهیونیسم و چه ثروتمندان آن‌ها و جناح ارتجاع منطقه همه دیکتاتورهای منطقه‌ای و سلطان‌های نفت به نوعی سعی کردند طی دو دهه گذشته به ویژه دو سال اخیر جایگاه حزب‌الله در لبنان را تضعیف کنند.

این کارشناس مسائل منطقه با بیان اینکه حتی در دنیای غرب سعی کردند از حزب‌الله به عنوان تروریست یاد کنند و نام حزب‌الله را در لیست تروریست‌ها قرار دهند، تصریح می‌کند: اما به‌رغم فشارها و سیاه‌نمایی‌هایی که وارد کردند تا حزب‌الله را از نظر اقتصادی و سیاسی و نگاه مردم به این جبهه را از بین ببرند اما وجهه مستحکم‌تری پیدا کرد. این موضوع در واقع نشانه‌های روشن حقانیت حزب‌الله است و عنوان تروریست را باطل می‌کند.

وی اضافه می‌کند: حزب‌الله یک جبهه و جریان سیاسی بوده و مورد قبول مردم است، احزاب و گروه‌هایی که به حزب‌الله وابسته هستند آرای قابل ملاحظه‌ای را در انتخابات کسب خواهند کردند. یعنی عنوان تروریست ابطال می‌شود و آن‌ها نمی‌توانند به یک جریان سیاسی که مورد قبول مردم است عنوان تروریست بدهند.

لبنان در عرصه نظامی و تجاوز صهیونیست ایستادگی کرده است

قنادباشی با بیان اینکه مردم لبنان به این نتیجه رسیدند که هر جناحی در لبنان به نوعی نتوانسته منافع ملی را تأمین کند، تصریح می‌کند: لبنان در عرصه نظامی در برابر تجاوزهای مکرر رژیم صهیونیستی ایستادگی کرده است.

وی اضافه می‌کند: تا زمانی که حزب الله در لبنان نبود، اسرائیلی‌ها با تانک‌های خود تا بیروت پایتخت این کشور می‌آمدند اما حزب الله لبنان را به دژ محکمی در برابر تجاوزهای اسرائیلی تبدیل کرد.

این کارشناس مسائل منطقه با اشاره به تحریم سوخت در لبنان اظهار می‌کند: لبنان را محاصره و بندری از این کشور را منفجر کردند تا اینکه لبنان ضعیف شود. حزب‌الله از ایران سوخت خریداری می‌کرد و حسن نصرالله عنوان کرده بود از زمانی که نفتکش‌ها حرکت می‌کنند تا زمانی که به لبنان برسند خاک لبنان است از این‌رو نتوانستند این نفتکش‌ها را مورد حمله قرار دهند؛ چرا که می‌دانستند با موشک‌های حزب الله روبه‌رو می‌شوند.

وی می‌گوید: از آن جایی که سوخت در زندگی مردم و حمل‌ونقل و موارد مربوط به انرژی و حتی برق لبنان بسیار اثرگذار بود اما این کشور توانست دوران بحران بدون سوخت را پشت سر بگذارد.

طرفداران حزب الله تنها شیعیان نیستند

قنادباشی می‌افزاید: طرفداران حزب‌الله تنها شیعیان نیستند بلکه اهل سنت و مسیحی‌های مارونی از طرفداران حزب‌الله هستند. از این‌رو مردمی که طرفدار سیدحسن نصرالله و حزب‌الله هستند از یک طیف به خصوص نیستند بلکه جبهه حزب‌الله جبهه فراتری است که همه گروه‌ها را در برمی‌گیرد.

وی تصریح می‌کند: بر اساس گزارش‌ها حضور مردم لبنان در انتخابات گسترده بوده است. از این رو ممکن است اقشار بی‌تفاوتی که در انتخابات قبلی نبودند آمده باشند و در جریان انتخابات تغییراتی ایجاد کنند.

این کارشناس مسائل منطقه با بیان اینکه اکنون حزب‌الله جایگاه بسیار مستحکمی دارد، می‌گوید: در دنیا افرادی بودند که نمی‌خواستند حزب‌الله حتی یک رأی داشته باشد و این در حالی است که اکنون حزب‌الله آرای قابل ملاحظه‌ای داشته و احزاب مختلف و بخش‌های قومی و مذهبی لبنان حزب‌الله را قبول دارند.

وی یادآور می‌شود: به نتایج انتخابات لبنان به نفع حزب‌الله خوش‌بین هستم اما با توجه به تبلیغات گسترده‌ای که صورت گرفته است به احتمال کم ریزش آرا را شاهد خواهیم بود. اما باید صبر کرد تا نتایج مشخص شود.

آمریکا قصد دارد اراده مردم را در برابر حمایت از مقاومت بشکند

احمد دستمالچیان، سفیر پیشین ایران در لبنان در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، در خصوص انتخابات لبنان اظهار می‌کند: پس از مدت‌ها انتظار و کش و قوس‌های سیاسی، انتخابات مجلس لبنان دو روز گذشته در یک حالت آرام و به دور از هیچ‌گونه تشنج و با شوق این انتخابات صورت گرفت.

وی ادامه می‌دهد: انتخابات اخیر به این دلیل اهمیت زیادی داشت که پس از مدت‌ها فشار سنگین و تحریم‌های شکننده‌ای که آمریکا و مثلث شوم علیه مردم لبنان برجا گذاشتند و قصد داشتند که اراده مردم را در برابر حمایت از مقاومت بشکنند و مردم و مقامات را از هم جدا کنند این توطئه شکست خورد.

سفیر پیشین ایران در لبنان می‌گوید: توطئه بزرگی توسط دشمنان لبنان طراحی شده تا مردم و جریان مقاومت را روبه‌روی هم قرار دهند.

وی خاطرنشان می‌کند: انتخابات اخیر یک استفتای بزرگ از مردم بود که در عین حال تعیین کننده هم بود و قصد داشتند بعد از اینکه فشارهای سخت و سنگین علیه مردم اعمال شد ببینند آیا مردم از جریان مقاومت روی‌گردان می‌شوند یا خیر؟

دستمالچیان تصریح می‌کند: اراده، عزم و جدیت در مردم برای حمایت از مقاومت تحت هیچ شرایطی خدشه‌دار نمی‌شود و این نظریه که بارها مطرح شده این است که مقاومت و مردم از یک جنس هستند و از یک آبشخور حیات خود را ادامه می‌دهند.

مقاومت از دل مردم بیرون آمده است

وی ادامه می‌دهد: مقاومت از دل مردم بیرون آمده و مردم این فرزند برومند و رشید خود را با تمام وجود نگاهداری می‌کنند و در برابر هیچ فشاری تسلیم نمی‌شوند.

سفیر پیشین ایران در لبنان می‌گوید: لبنان یک کشور طایفه‌ای است که حدود ۱۷ طایفه در این کشور کوچک زندگی می‌کنند و اداره ۱۷ طایفه به صورت یکسان بسیار سخت است ولی امروزه مقاومت با تبحر، سیاست، درایت و حکمت بسیار بالایی که به خرج داده تمام طوایف لبنانی اعم از سنی، شیعه، دروزیان، ارتودکس و سایر طوایف خرد که در لبنان وجود دارند برای حزب‌الله و جریان مقاومت اهمیت بسزایی قائل هستند.

مردم لبنان حماسه غرورآفرینی آفریدند

وی با بیان اینکه از همه طوایف در جریان مقاومت نیرو حضور دارد، اظهار می‌کند: در حقیقت مقاومت یک نماد ملی، سنبل شرف، عزت و وحدت لبنان شده است و این پیروزی بار دیگر نشان داد که مردم لبنان مردم صبور، هوشمند و با درایتی هستند که در وقت لازم به صحنه می‌آیند و کار را تمام می‌کنند.

به گفته دستمالچیان، از اکنون می‌توان بشارت پیروزی انتخابات لبنان را اعلام کرد زیرا مردم یک حماسه بسیار غرورآفرینی ایجاد کردند.

کد خبر 575629

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.