چگونه می‌توان سبک زندگی صلح‌آمیز را ترویج کرد؟

همه‌ساله در روز شانزدهم ماه می که به‌عنوان «روز جهانی زندگی صلح‌آمیز» معرفی شده است، مردم سراسر دنیا از طریق افزایش احترام به دیگران، به اتخاذ سبک زندگی صلح‌آمیز ترغیب می‌شوند.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، از زمان پیدایش بشر اقدامات خشونت‌آمیز، تنش‌ها و انتقادات همواره بر روابط میان انسان‌ها حاکم بوده است؛ با این حال به نظر می‌رسد که همه روزه بر شدت آن‌ها افزوده می‌شود. در نتیجه، برقراری صلح و تمایل به زندگی در کنار یکدیگر بیش از پیش ضرورت دارد که در این راستا، یونسکو و سازمان ملل متحد عزم خود را جزم کرده‌اند شرایط زندگی برای مردم را به گونه‌ای تغییر دهند تا صلح را در روابط میان آن‌ها حاکم کنند. اقداماتی که این سازمان‌ها اعمال می‌کنند، نه‌تنها برای ایجاد روابط صلح‌آمیز میان دولت‌ها و مردم، بلکه برای تحقق اهداف توسعه پایدار تا سال ۲۰۳۰ پیاده می‌شود.

افرادی که طالب برقراری صلح با سایران هستند، تفاوت‌های میان خود و دیگران را رضایت‌بخش می‌دانند؛ این در حالی است که در بسیاری از نقاط دنیا، تفاوت میان دو گروه، خواه نژادی، طبقاتی، اجتماعی و غیره می‌تواند به تهدید جامعه آسیب‌پذیرتر منجر شود. بشر از زمان پیدایش خود تا به امروز، همواره با چالش‌های نژادی و طبقاتی زیادی مواجه بوده و همین امر، به وقوع جنگ‌های بیشماری در طول تاریخ منجر شده است.

سازمان ملل متحد، پس از به پایان رسیدن جنگ جهانی دوم، اقدامات خود را در ایجاد جهانی پایدار و مملو از صلح آغاز کرد و برای تحقق این هدف، به ترویج وحدت و همبستگی میان دولت‌ها پرداخت. بدون شک، صلح زمانی در سراسر جهان حاکم می‌شود که جوامع و دولت‌ها به تقویت بخشش و ترویج همدردی با یکدیگر بپردازند و از این طریق، کشمکش‌های میان خود و دیگران را به حداقل برسانند.

البته ایجاد جهانی صلح‌آمیز تنها در گرو تلاش دولت‌ها نیست، بلکه ساکنان کره خاکی نیز هر یک به سهم خود می‌توانند شرایطی به وجود آورند تا در نهایت، صلح سراسر دنیا را فرا گیرد. در این راستا، مردم باید به‌جای نشان دادن مدیریت و قدرت خود نسبت به دیگران، سعی کنند آن‌ها را دوست داشته باشند و مورد حمایت خود قرار دهند. از سوی دیگر، تقویت بردباری می‌تواند احترام به سایر مردمی با فرهنگ و نژاد متفاوت را در پی داشته باشد و به صلح نهایی منجر شود. در نهایت، اگر مردم به جای تلاش برای ایجاد تغییر در دیگران، آن‌ها را آن‌گونه که هستند بپذیرند، آنگاه وقوع کشمکش‌ها به حداقل می‌رسد و در نتیجه، صلح بر جهان حاکم می‌شود.

تاریخچه و علت ظهور روز جهانی زندگی صلح‌آمیز در کنار هم

سازمان ملل متحد، پس از پایان جنگ جهانی دوم، تصمیم گرفت به منظور ایجاد صلح در سراسر جهان، روزی را با این عنوان مشخص کند. در این راستا، سال ۲۰۰۰ به عنوان "سال بین‌المللی فرهنگ صلح" به جهان معرفی شد و سال‌های بین ۲۰۰۱ تا ۲۰۱۰ به عنوان "دهه بین‌المللی برای ترویج فرهنگ صلح و مبارزه با خشونت علیه کودکان جهان" نام گرفت. در نهایت، مجمع عمومی سازمان ملل در هشتم دسامبر سال ۲۰۱۷، شانزدهم ماه می را به عنوان روز جهانی زندگی صلح‌آمیز در کنار هم معرفی کرد و دولت‌های سراسر جهان را به ایجاد دنیایی عاری از نزاع و تنش فرا خواند.

چگونه می‌توان روز جهانی زندگی صلح‌آمیز را جشن گرفت؟

یونسکو همه ساله در شانزدهم ماه می به مناسبت روز جهانی زندگی صلح‌آمیز در کنار هم، رویدادهای مختلفی را در سراسر جهان برگزار می‌کند تا آگاهی مردم را از درونمایه اصلی این روز افزایش دهد. علاوه بر این، دولت‌ها نیز به اعمال اقداماتی نظیر ارسال پیام تبریک و دعوت مردم به برقراری صلح میان خود و هم‌نوعانشان دعوت می‌کنند و می‌کوشند نور امید را در دل آن‌ها زنده کنند. مردم نیز به سهم خود در این روز به مطالعه در مورد صلح‌آمیزترین نقاط دنیا نظیر ایسلند، نیوزلند، پرتغال، کانادا، سوئیس، نروژ و سنگاپور می‌پردازند. از آن‌جا که روز شانزدهم می یادآور صلح در سراسر جهان است، افراد تلاش می‌کنند هر یک به سهم خود به برقراری ارتباط مسالمت‌آمیز با دیگران بپردازند و یکدیگر را تحت حمایت خود قرار دهند.

شناخت افرادی با بیشترین قدرت ایجاد صلح در جهان نظیر «تلگا لوروپه» اهل کنیا، «بی‌نظیر بوتو» از پاکستان و «سوزان برانل آنتونی» رهبر برجسته حقوق مدنی و حقوق زنان در ایالات متحده آمریکا نیز می‌تواند از بهترین اقدامات برای بزرگداشت روز جهانی زندگی صلح‌آمیز در کنار هم باشد؛ ضمن این‌که مطالعه کتاب‌هایی مانند «راه طولانی به سوی آزادی» نوشته «نلسون ماندلا» و رمان «کیمیاگر» اثر «پائولو کوئلیو» نویسنده پرآوازه برزیلی نیز می‌تواند در دعوت بشر به برقراری صلح بسیار اثربخش باشد.

کد خبر 575442

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.