زیباترین جاذبه‌های خواهرخوانده پاکستانی اصفهان

لاهور، مرکز ایالت پنجاب در پاکستان، از خواهرخوانده‌های اصفهان به‌شمار می‌رود که جاذبه‌های تاریخی بی‌شماری را در خود جای داده است و به واسطه همین ویژگی، به عنوان مرکز فرهنگی کشور شناخته شده است.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، لاهور که از نظر مورخان، ریشه تاریخ خلق پاکستان را به نام خود ثبت کرده است، در سراسر جهان نه‌تنها به واسطه غذاهای لذیذ و رنگ‌های سنتی خود شهرت دارد، بلکه برخورداری از تاریخی بسیار غنی نیز این شهر را به محبوبیت ویژه‌ای در میان گردشگران سراسر جهان رسانده است. امنیت از دیگر ویژگی‌های مطلوب این خواهرخوانده اصفهان به حساب می‌آید که آن را به یکی از قطب‌های مهم گردشگری پاکستان تبدیل کرده است، ضمن این‌که بسیاری از آثار تاریخی آن در لیست آثار یونسکو قرار دارد و همین امتیاز نیز محبوبیت شهر را در میان دوستداران تاریخ و فرهنگ جهان افزایش داده است. در ادامه به معرفی زیباترین مکان‌های فرهنگی لاهور پرداخته می‌شود که اغلب در لیست میراث فرهنگی یونسکو قرار دارد.

زیباترین جاذبه‌های فرهنگی خواهرخوانده پاکستانی اصفهان

مسجد بادشاهی

مسجد بادشاهی دومین مسجد بزرگ در پاکستان و جنوب آسیا به حساب می‌آید که با ظرفیت پذیرش بیش از ۵۶ هزار نفر، به عنوان پنجمین مسجد بزرگ دنیا نیز شناخته شده است. این مکان مقدس در سال ۱۶۷۱ و به دستور امپراتور گورکانی هند ساخته شد و احداث آن تنها دو سال طول کشید. مسجد بادشاهی در سال ۱۹۹۳ و به پیشنهاد دولت پاکستان در لیست میراث فرهنگی یونسکو قرار گرفت که این جایگاه، محبوبیت آن را در میان گردشگران سراسر جهان دوچندان کرد. مسجد بادشاهی، موزه بزرگی را نیز به همین اسم در خود جای داده است که در آن، بقایای مقدس به‌جامانده از خاندان رسول اکرم نگهداری می‌شود. در موزه دیگر این مسجد، کتاب‌های مقدس قرآن، با اندازه‌های بسیار بزرگ به چشم می‌خورد که با نقره و طلا حکاکی شده است.

زیباترین جاذبه‌های فرهنگی خواهرخوانده پاکستانی اصفهان

کاخ باشکوه شاهی قیلا

یکی از نکته‌های جالب توجه برای گردشگران لاهور این است که درست در مقابل مسجد بادشاهی، یک میراث فرهنگی دیگر به نام شاهی قیلا یا قلعه بزرگ لاهور قرار دارد. این مکان تاریخی در زمان سلطنت اکبر کبیر در دوران گورکانیان ساخته شد، اما بارها در دوران حکومت بریتانیا مورد بازسازی قرار گرفت و تحولات زیادی را تجربه کرد. در میان این قلعه، جاذبه‌های دیگری نظیر "شیش محل" و پلکانی که در زمان‌های قدیم برای بالا رفتن فیل‌ها از قلعه مورد استفاده قرار می‌گرفت، واقع شده است که وجود پوشش‌های سبز گیاهی، جذابیت بازدید از این مکان‌ها را در میان گردشگران افزایش داده است. قلعه لاهور به زیبایی تمام، شکوه و فرهنگ معماری دوران مغول را به تصویر می‌کشد و به واسطه همین امتیاز نیز، یکی از مهم‌ترین میراث فرهنگی لاهور و پاکستان به‌شمار می‌رود. بازدیدکنندگان، تماشای این مکان را به هنگام شب بسیار خوشایندتر از روز می‌دانند زیرا روشن شدن چراغ‌های سراسر قلعه، چشم‌اندازی بسیار شگفت‌انگیز را به وجود می‌آورد.

زیباترین جاذبه‌های فرهنگی خواهرخوانده پاکستانی اصفهان

خیابان غذا

غذا بخشی بسیار مهم از فرهنگ خواهرخوانده پاکستانی اصفهان به حساب می‌آید؛ به طوری‌که یکی از خیابان‌های بزرگ شهر به عنوان "خیابان غذا" نامگذاری شده است. غذاهای خوشمزه و سنتی لاهور، به ویژه کباب بره آن از شهرت زیادی در سراسر جهان برخوردار است تا جایی که برای مسافران، بازدید از خیابان غذای شهر و خوردنی‌های لذیذ آن به اندازه تماشای جاذبه‌های میراث فرهنگی لاهور اهمیت دارد. جالب است بدانید که دو خیابان غذا در دومین شهر بزرگ پاکستان وجود دارد که یکی به خیابان قدیمی و دیگری به خیابان جدید غذا معروف است. البته خیابان قدیمی از شهرت بیشتری در میان گردشگران برخوردار است و به همین دلیل، همیشه عبورومرور از آن به علت انبوه جمعیت، سختی‌های زیادی را در پی دارد و مستلزم گذراندن زمان زیادی است.

زیباترین جاذبه‌های فرهنگی خواهرخوانده پاکستانی اصفهان

بازار آنارکالی

بسیاری از گردشگران به محض ورود به لاهور، بازدید از بازار معروف آنارکالی را در اولویت برنامه‌های خود قرار می‌دهند زیرا زیبایی ظاهری آن، هر بازدیدکننده‌ای را به خرید از غرفه‌ها جذب می‌کند. علاوه بر جهانگردان که معابر بازار را به طور کامل از آن خود می‌کنند، بسیاری از مردم سایر نقاط پاکستان نیز صرفاً به منظور خرید ملزومات خود به لاهور و بازار آنکالی سفر می‌کنند تا در آن‌جا، تمام اقلام نایاب مورد نیاز را تهیه کنند.

زیباترین جاذبه‌های فرهنگی خواهرخوانده پاکستانی اصفهان

باغ شالیمار

وجود پارک‌ها و فضاهای سبز بی‌شمار از دیگر ویژگی‌های لاهور به شمار می‌رود که آن را به شهرت جهانی رسانده است. باغ شالیمار، که تاریخ پیدایش آن به دوران مغول برمی‌گردد، یکی از زیباترین و محبوب‌ترین فضاهای سبز شهر و حتی پاکستان به حساب می‌آید که ترکیبی از زیرساخت‌های اعجاب‌انگیز مربوط به معماری آن دوران را در بر گرفته است. احداث این باغ زیبا در سال ۱۶۴۱ و در زمان حکومت شاه جهان، امپراتور سلسله گورکانیان هند آغاز شد و تکمیل آن تنها یک سال به طول انجامید. در زمان‌های قدیم، بسیاری از رویدادهای سالانه در این فضای سبز بزرگ برگزار می‌شد اما دلایل سیاسی مختلفی باعث شد که ایوب خان، رئیس‌جمهور پیشین پاکستان به برگزاری بسیاری از این رویدادها خاتمه دهد.

زیباترین جاذبه‌های فرهنگی خواهرخوانده پاکستانی اصفهان

سایر ویژگی‌های لاهور که آن را به مرکزی مهم برای گردشگری در جهان تبدیل کرده است

خواهرخوانده پاکستانی اصفهان، نه‌تنها به واسطه مکان‌های تاریخی و فرهنگی خود همه ساله میزبان سیل عظیمی از گردشگران سراسر جهان است، بلکه ویژگی‌های دیگری نیز سفر به این شهر را از سایر نقاط کشور متمایز کرده است.

اگرچه در بسیاری از نقاط دنیا، لاهور به عنوان محل سکونت و رشد طالبان، تبعیض جنسیتی و حملات تروریستی شناخته شده است، با این حال بسیاری از گردشگران پس از سفر به آن، این شهر را به عنوان منطقه‌ای بسیار امن، با غذاهایی بسیار لذیذ و زندگی پرشور مردم معرفی می‌کنند. تاریخچه پیدایش این شهر فرهنگی به دوران رامایانا در قرن یازدهم برمی‌گردد و از همان زمان، سرو غذاهای لذیذ و زندگی شاد در میان مردم ترویج داشته است.

با وجود تصور اشتباهی که در مورد تبعیض جنسی و برتری مردان بر زنان لاهور در بسیاری از نقاط دنیا حاکم است، امنیت شهر در سطح بسیار بالایی قرار دارد و زنان حتی تا نیمه‌های شب، بدون ترس در خیابان‌های سراسر شهر به انجام امور خود یا سیاحت می‌پردازند. از سوی دیگر، هیچ محدودیتی برای فعالیت زنان لاهور در انجام امور اجتماعی وجود ندارد؛ به طوری که بسیاری از مدیران شهر را زنان تشکیل می‌دهد.

زیباترین جاذبه‌های فرهنگی خواهرخوانده پاکستانی اصفهان

مردم لاهور به موسیقی و صنعت مد بسیار علاقه‌مند هستند و همواره به اجرای موسیقی به صورت زنده می‌پردازند که این رویداد خود در جذب گردشگران، به ویژه افراد دوستدار موسیقی به شهر نقش مهمی ایفا کرده است.

ترجمه از: زهرا عباسپور، مترجم ایمنا

کد خبر 575377

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.