مخاطرات بازار اصفهان شناسایی شد/تهیه طرح ارزیابی ریسک‌پذیری میدان امام(ره)

مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان از تهیه طرح پژوهشی ارزیابی ریسک‌پذیری مجموعه میدان امام(ره) خبر داد و گفت: همه مخاطراتی که در بازار وجود دارد، توسط گروه ایمنی شامل آتش‌نشانی و اتاق اصناف شناسایی شده است؛ اکنون به شکل ویژه از همه واحدها بازدید و وضعیت آن‌ها برای پیشگیری از حوادث، گزارش می‌شود.

«منصور شیشه‌فروش» در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، اظهار کرد: در حادثه آتش‌سوزی که آخر هفته گذشته در بخشی از بازار اصفهان در خیابان هاتف اتفاق افتاد، یک انبار شیشه و بلور آتش گرفت و بلافاصله عوامل امدادی و پلیس راهور نیز برای کنترل ترافیک این محدوده وارد عمل شدند و به این ترتیب اطفای حریق صورت گرفت.

وی با اشاره به طول هشت کیلومتری بازار اصفهان و استقرار بیش از هفت هزار واحد صنفی در آن، افزود: در سال‌های گذشته برای پیشگیری از رخداد حوادث در راسته بازار، برنامه‌هایی اجرا و جلساتی برگزار شده است؛ ازجمله نشست‌هایی که هر دو ماه یک‌بار به نام کمیته ایمنی بازار برای پیگیری مشکلات موجود در این محدوده تشکیل می‌شود.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان، یکی از مصوبات کمیته ایمنی بازار را تشکیل کمیته‌ای تخصصی با محوریت آتش‌نشانی و اتاق اصناف دانست و گفت: بررسی و ارزیابی وضعیت ایمنی حریق در تمام واحدها به عهده اعضای این کمیته است که باید با انجام بازدیدهای ایمنی مشترک از سوی آتش‌نشانی و اتاق اصناف از واحدهای صنفی مستقر در بازار انجام شود.

تهیه طرح ترافیک برای محدوده بازار اصفهان

وی با اشاره به انجام این بازدیدهای ایمنی در سال گذشته، خاطرنشان کرد: بازرسان مشترک با مراجعه به هر واحد صنفی به صورت جداگانه مسائل ایمنی را گوشزد می‌کنند؛ همچنین الزامات و هشدارهای ایمنی به همه واحدهای صنفی برای ایمن‌سازی خدمات از جمله انبار کردن کالاها، مراحل حمل‌ونقل و تولید و عرصه ابلاغ شده است.

شیشه‌فروش با اشاره به مشکل سد معبر در محدوده بازار برای حضور عوامل امدادی، افزود: قرار است شهرداری اصفهان وارد عمل شود و با همکاری اصناف برای پیشگیری از ایجاد مشکل و تسهیل در حرکت نیروهای امدادی، ترافیک و تردد محور بازار را ساماندهی کند.

وی تهیه طرح جامع ترافیکی را در دستور کار شهرداری اصفهان دانست و گفت: این طرح باید در محدوده خیابان‌های هاتف، حکیم، حافظ و عبدالرزاق برای ساماندهی ترافیک، رفع مشکلات پارکینگ در محور میدان امام، هشت کیلومتر راسته بازار، کوچه تلفن‌خانه و مسیرهای دسترسی با همکاری پلیس راهور و اتاق اصناف تدوین شود و از اهمیت ویژه‌ای برای ایمنی بازار برخوردار است.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان با اشاره به اجرای طرح نوسازی و بهسازی میدان امام علی (ع) تا میدان امام خمینی (ره) افزود: طرحی به نام نوسازی و بهسازی میدان امام (ره) وجود دارد که در چارچوب آن شهرداری اصفهان نسبت به بازسازی و ایمن‌سازی مقاطع پرخطر، دیواره‌ها، ستون‌ها، راسته بازار با اولویت زون‌های در معرض آسیب اقدام می‌کند؛ این برنامه‌های عملیاتی برای اقدام به شهرداری اعلام شده و راهکارهای مشخصی برای کنترل و پیشگیری از حوادث در محور بازار تدوین شده است.

تهیه طرح پژوهشی ارزیابی ریسک‌پذیری مجموعه میدان امام (ره)

وی با اشاره به تهیه طرح پژوهشی به نام ارزیابی ریسک‌پذیری مجموعه میدان امام (ره) توسط اساتید دانشگاه اصفهان، گفت: قرار است سازمان آتش‌نشانی و شهرداری اصفهان با رویکرد پیشگیری و کنترل حوادث حریق در بازار، مجموعه میدان امام خمینی (ره) و بناهای تاریخی طرحی تهیه کند که ضمن ابلاغ وظایف هر بخش در این زمینه در قالب یک برنامه کاهش خطر و پاسخ به بحران بازار تدوین شود و مانورهای دوره‌ای و آمادگی نیز انجام شود و هفته گذشته نیز یک مانور امدادی با هدف چابک‌سازی سیستم آتش‌نشانی در خیابان امام خمینی (ره) برگزار شد.

شیشه‌فروش عملیاتی و ابلاغ شدن نتایج طرح پژوهشی ارزیابی ریسک حریق محوری میدان امام (ره) را ضروری دانست و خاطرنشان کرد: میراث فرهنگی استان باید از وزارت میراث فرهنگی موضوع اختصاص منابع اعتباری کافی برای اجرای طرح‌های ایمنی بازار، ابنیه تاریخی و استقرار سیستم مانیتورینگ با هدف پیشگیری از وقوع حریق را پیگیری کند.

وی توجه به ایمنی تأمین انرژی برق در محدوده بازار را ضروری اظهار کرد و گفت: شرکت توزیع برق موظف به ایجاد پست برق در بازار اصفهان است که تاکنون یک پست برق اجرا شده و قرار است در سراهای دیگر نیز پست‌های برق بازسازی و ایمن‌سازی شود؛ همچنین اتاق اصناف با همکاری شرکت برق موظف است ارزیابی خطر سیستم‌های برق و بازسازی و نوسازی سیستم برق در هر واحد صنفی را پیگیری کند.

مهلت ۶ ماهه برای اجرای طرح‌های ایمنی

مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان با تاکید بر شناسایی همه مخاطراتی که در بازار وجود دارد، افزود: این چالش‌ها توسط گروه ایمنی شامل آتش‌نشانی و اتاق اصناف شناسایی شده و اکنون به شکل ویژه همه واحدها بازدید و وضعیت آن‌ها برای پیشگیری از حوادث گزارش می‌شود.

وی درباره مدت اجرای طرح‌های ایمنی تدوین شده برای بازار اصفهان، تصریح کرد: موضوع مهم این بود که مطالعات ارزیابی ریسک خطر در میدان امام (ره) و بازار در دانشگاه اصفهان تدوین شده و قرار است این مطالعات ظرف شش ماه اول سال اجرا شود؛ همچنین در راسته بازار سه زمین جانمایی شد و قرار است که شهرداری و آتش‌نشانی این زمین‌ها را به امکانات آتش‌نشانی تجهیز کند که امیدواریم این مکان هرچه زودتر به سازمان آتش‌نشانی تحویل داده شود.

کد خبر 575364

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.