از دست‌ دادن حس بویایی در سویه‌های جدیدتر کرونا کمتر است

نتایج بررسی‌های انجام شده نشان می‌دهد که احتمال از دست دادن حس بویایی و چشایی در سویه امیکرون، بسیار کمتر از سویه‌های آلفا و دلتا است.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، گروهی از محققان به منظور بررسی احتمال از دست دادن حس بویایی و چشایی در میان افراد مبتلا به بیماری کووید -۱۹ مطالعه جدیدی انجام دادند. آن‌ها برای نیل بدین هدف، داده‌های پزشکی مربوط به ۳.۵ میلیون فرد مبتلا به کووید -۱۹ را از زمان آغاز پاندمی ارزیابی کردند. نتایج بررسی‌های انجام شده نشان می‌دهد که میزان کاهش حس بویایی و چشایی برای سویه امیکرون ۱۷ درصد بوده است؛ در حالی که برای سویه‌های دلتا و آلفا به ترتیب ۴۴ و ۵۰ درصد مشخص شده است.

از دست دادن حس بویایی و چشایی جزو علائم بیماری کووید -۱۹ در نظر گرفته شده است، اما این بدان معنا نیست که اگر حس بویایی و چشایی شما طبیعی است به ویروس کرونا آلوده نشده‌اید. تحقیقات انجام شده نشان می‌دهد که هر سویه از ویروس کرونا ارتباط متفاوتی با کاهش بویایی و چشایی دارد به طوری که سویه‌های جدیدتر کمتر بر بویایی و چشایی افراد تأثیر می‌گذارد.

نتایج مطالعات انجام شده حاکی از این است که نیمی از افرادی که از کاهش حس بویایی و چشایی رنج می‌برند، دچار افسردگی شده‌اند. بیمارانی که حس بویایی خود را از دست داده‌اند نیز بیشتر از دیگران در معرض ابتلاء به زوال عقلی قرار دارند. لازم است مطالعات بیشتری صورت بگیرد تا مشخص شود چگونه زمان بهبودی و برگشت حس بویایی و چشایی در میان افراد مختلف متفاوت است. محققان در حال بررسی این موضوع هستند که آیا واکسیناسیون نیز بر کاهش خطر از دست دادن حس بویایی و چشایی نقش دارد یا خیر؟

کد خبر 575317

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.