هاست و دامنه سایتت رو حرفه ای انتخاب کن

همین که تصمیم به راه اندازی یک سایت می‌کنید، باید در پی خرید هاست و دامنه باشید.

به زبان ساده، هاست به فضایی گفته می‌شود که کلیه اطلاعات، از جمله فایل‌های مربوط به سایت شما در آن آپلود و ذخیره سازی می‌شود. دامنه هم در واقع آدرس اینترنتی سایت شماست و بازدید از سایت و استفاده از محتوای آن تنها با تایپ دامنه سایت در مرورگر امکان پذیر است. در این مقاله تصمیم داریم برای شما بگوییم که چگونه می‌توانید یک هاست و دامنه حرفه ای برای سایت خود انتخاب کنید، پس با ما همراه باشید.

هاست و دامنه چیست؟

سرورها، کامپیوترهایی هستند که همیشه در حالت فعال و متصل به اینترنت دیده می‌شوند. می‌توان سرور را به صورت مجازی به چند قسمت تقسیم بندی کرد، در این صورت، به هر قسمت آن، هاست می‌گویند. هاست در واقع محیطی است که در آن از وب سایت‌ها میزبانی می‌شود.

بنابراین، هاست یکی از بخش‌های سرور است که برای آپلود و ذخیره سازی اطلاعات و فایل‌های وب سایت شما از آن استفاده می‌شود تا در صورت لزوم در صفحات وب به نمایش درآید.

دامنه به آدرس اینترنتی هر سایت گفته می‌شود و می‌توانید آن را در نوار آدرس مرورگر خود ملاحظه کنید. دامنه یا آدرس اینترنتی برای هر سایت اختصاصی و متمایز است. برای مثال دامنه سایت دیجی کالا، digikala.com می‌باشد.

دامنه یا دامین از دو بخش اصلی تشکیل می‌شود:

۱. نام دامنه: نام دامنه در واقع همان نامی است که شما برای وب سایت خود انتخاب می‌کنید و هر اسمی می‌تواند باشد و در ابتدای دامنه قرار می‌گیرد. نکته مهم در خصوص نام دامنه این است که این نام قبلاً نباید توسط شخص دیگری ثبت شده باشد زیرا در این صورت مجبور خواهید بود نام دیگری را که منحصر به فرد باشد، انتخاب کنید.

۲. پسوند دامنه:در فضای اینترنت پسوندهای مختلفی وجود دارد از جمله .ir، .com، .edu، .net و غیره که هر کدام از این پسوندها، معرف نوع فعالیتی است که سایت انجام می‌دهد. هر چند که پسوند .ir یک پسوند عمومی ملی و پسوند .com، یک پسوند عمومی بین المللی است و همه سایت‌ها با هر نوع فعالیتی می‌توانند از آن‌ها استفاده کنند.

چگونگی انتخاب هاست و دامنه

اکنون که با معنی هاست و دامنه تا حدودی آشنا شدید، وقت آن رسیده است که درباره خرید حرفه ای هاست و دامنه صحبت کنیم.

خرید دامنه

نام سایت خود را حتماً با در نظر گرفتن زمینه فعالیت یا کسب و کار خود انتخاب کنید سعی کنید نامی که انتخاب می‌کنید، کوتاه باشد و در آن از اعداد یا خط تیره استفاده نکنید.

سپس نوبت به انتخاب یک پسوند مناسب برای دامنه می‌رسد. اگر سایت خود را در ایران راه اندازی کرده‌اید و تازه کار هم هستید، بهتر است از پسوند .ir که پسوند ملی است استفاده کنید زیرا مردم به این دامین اعتماد بیشتری دارند و هم چنین این دامین به نسبت .com ارزان‌تر است ولی اگر می‌خواهید حرفه ای تر به نظر برسید، از پسوند .com استفاده کنید.

سپس نوبت به این می‌رسد که استعلام بگیرید که دامنه انتخابی شما توسط دیگران ثبت نشده باشد؛ به این منظور می‌توانید از سایت‌های who.is یا who.net استفاده کنید.

بعد از اینکه دامنه خود را انتخاب کردید، نوبت به این می‌رسد که به یک شرکت ثبت دامنه مراجعه کنید و دامنه خود را به ثبت برسانید.

هاست و دامنه سایتت رو حرفه ای انتخاب کن

نکات خرید دامنه

توجه به نکات زیر می‌تواند به شما کمک کند که در هنگام خرید دامنه، حرفه ای تر عمل کنید:

  • سعی کنید برای ثبت دامین از بهترین شرکت‌ها استفاده کنید. اگر از سایت‌های خارجی دامنه مورد نیاز خود را تهیه کنید، ممکن است به دلیل تحریم‌ها، بعدها به مشکل بر بخورید، بنابراین از یک شرکت ایرانی با رجیسترار مناسب استفاده کنید.
  • حتماً به قیمت دامنه توجه کنید؛ معمولاً تفاوت قیمت در فروش دامنه‌ها به قیمت شارژ بعدی آن‌ها بستگی دارد؛ به این معنی که هر چه مبلغ شارژ سالیانه ثبت دامنه بیشتر باشد، قیمت اولیه آن کمتر خواهد بود.

خرید هاست

در ادامه مبحث چگونگی انتخاب یک هاست و دامنه حرفه ای به چگونگی خرید هاست می‌رسیم. قبل از خرید هاست باید بررسی کنیم که چه هاستی برای سایت ما مناسب است:

۱. زبان برنامه نویسی سایت: قبل از هر چیز بررسی کنید که سایت شما با کدام زبان برنامه نویسی نوشته شده است، اگر برای برنامه نویسی سایت از asp.net استفاده کرده‌اید، بهتر است از هاست ویندوز و بانک اطلاعاتی sql server بهره ببرید. اگرچه به طور کلی هاست های ویندوز از mysql و php هم پشتیبانی می‌کنند ولی به دلیل هزینه بیشتر هاست ویندوز و هم خوانی بیشتر زبان php با هاست لینوکس، اگر سایت شما با زبان php نوشته شده بود، از هاست لینوکس استفاده کنید.

۲. میزان نیاز شما به منابع: به طور کلی شرکت‌های هاستینگ یا همان فروش هاست، پلن های متنوعی را ارائه می‌دهند و این کار شما را سخت می‌کند زیرا باید قبل از هر چیز تعداد sub domain های موردنیاز، پهنای باند مصرفی، حجم فایل‌های وب سایت و غیره را به دست آورید و با توجه به اینکه منابع مورد نیاز شما چه میزان است، پلن مناسب برای سایت خود را انتخاب کنید.

۳. قیمت هاست: می‌توانید در میان شرکت‌های هاستینگ قیمت‌های مختلف برای هاست را بررسی کنید و هاستی با قیمت مناسب را انتخاب کنید زیرا قیمت هاست باید به گونه‌ای باشد که شما بتوانید به موقع آن را تمدید کنید.

از سوی دیگر، قیمت‌های پایین هم خیلی قابل اعتماد نیستند زیرا برخی از شرکت‌های ارائه دهنده هاست با استفاده از سخت افزار ضعیف، پذیرش تعداد بالای وب سایت در یک سرور و نیروی پشتیبانی اندک، سعی می‌کنند قیمت‌ها را کاهش دهند که این موضوع می‌تواند به ضرر مدیران وب سایت‌ها تمام شود.

۴. امکان تهیه بک آپ: ممکن است در پلن های مختلف، زمان بک آپ گیری متفاوت باشد از این رو از هاستی استفاده کنید که در فواصل منظم و مناسب پشتیبان گیری را انجام می‌دهد.

هم چنین لازم است در کنار بک آپ هایی که شرکت هاستینگ از سایت شما می‌گیرد، خودتان هم از وب سایتتان بک آپ تهیه کنید تا اگر به مشکلی برخوردید، بتوانید سایت را به حالت قبل از بروز مشکل بازگردانید.

برای انتخاب یک هاست و دامنه حرفه ای باید از ویژگی‌های یک هاست و دامنه مناسب برای سایت خود مطلع باشید تا بتوانید با توجه به نیازهای سایت خود، یک خرید موفقیت‌آمیز داشته باشید.

حتماً پیشنهاد می‌کنید در خصوص موارد ذکر شده با مشاوران خبره صنعت هاستینگ مانند مشاوران شرکت داده‌پرداز تیدا مشورت نمائید زیرا اگر خرید هاست و دامنه را به درستی انجام ندهید کسب و کار آنلاین شما در آینده با مشکلات جدی و جبران ناپذیری مواجه خواهد شد.

کد خبر 575275

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.