راهکارهای مدیریت جمعیت سگ‌های ولگرد چیست؟

یک رفتارشناس حیوانات، راهکارهای مدیریت جمعیت سگ‌های ولگرد را در کشور تشریح کرد.

«محمد ایرانپور» در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، اظهار کرد: کارکردهای استفاده از سگ و گربه، در سبک زندگی امروزی تغییر کرده است. انسان برای حفظ جان خود، پلیس و اسلحه دارد و برای تأمین غذایش کشاورزی یا دامداری می‌کند؛ البته سگ‌های گله و نگهبان همچنان نقش سابق خود را در زندگی بشر برعهده دارند. سگ‌ها به‌طورتخصصی کارکردهای جدیدی یافته‌اند که برای اموری همچون یافتن موادمخدر، همراهی با نابینایان یا کمک در زنده‌یابی بعد از حوادثی مانند زلزله، آتش‌سوزی و دستگیری مجرمان حرفه‌ای تربیت می‌شوند.

وی افزود: سبک زندگی امروزی انسان و کاهش روابط اجتماعی و گرایش به فردزیستی، کارکرد جدیدی برای نگه‌داری سگ و گربه ایجاد کرده است. این دو حیوان برای تأمین نیاز غذایی خود، قادر به ایجاد رابطه عاطفی با انسان‌ها هستند و در دنیایی که جوامع انسانی به‌شدت ازهم‌گسیخته و تنها شده‌اند، همدم خوبی برای بسیاری از افراد به‌خصوص سالخوردگان، نابینایان، معلولان و وسیله‌ای برای تفریح کودکان تک‌فرزند و حتی درمان بیماران روانی شده‌اند.

این رفتارشناس حیوانات تصریح کرد: بسیاری از انسان‌ها حضور گربه یا سگ یا حتی هر دو را به‌عنوان عضوی از خانواده پذیرفته و با آن‌ها زندگی می‌کنند؛ اما در تمام کشورهای پیشرفته، با پذیرش نقش جدید سگ و گربه (پت)، به‌شدت با رها شدن این حیوانات و تکثیر بی‌رویه آن‌ها در محیط‌های شهری و اطراف شهری برخورد می‌شود.

وی گفت: متخصصان محیط‌زیست، این حیوانات را فرصت‌طلب و مهاجم می‌دانند که وقتی با حمایت فعالان حیوانات مواجه می‌شوند، به‌طورغریزی تکثیرشان افزایش می‌یابد؛ سپس با تلفیق دو رفتار وحشی مانند حمله به دیگر جانوران و حتی انسان‌ها و رفتار مهربانانه و ایجاد ارتباط با آن گروه از مردمی که به آن‌ها غذا می‌دهند، به شمار آن‌ها افزوده می‌شود.

خطرات جدی تکثیر، آمیزش و حمله به حیات‌وحش

ایرانپور اظهار کرد: سگ‌های آزاد با آمیزش با گرگ و شغال، دورگه‌های خطرناکی ایجاد می‌کنند که هم برای انسان و هم برای گونه‌های حیات‌وحش خطرناک هستند. در هیچ جای ایران به دلیل حضور بیش‌ازحد سگ‌های ولگرد، نمی‌توان آزادانه و تنها پیاده‌روی کرد. در اطراف شهرها و حتی تا نقاط مرکزی شهرها و روستاها با افزایش سگ‌های بی‌صاحب مواجه هستیم؛ چه سگ‌های گله و چه سگ‌های رها، به انسان و سایر جانوران حمله می‌کنند.

وی گفت: اگرچه گربه‌ها کمتر قادر به حمله به انسان هستند، اما خطراتی جدی مانند حمله به حیات‌وحش دارند. این کشتار گاهی برای غذا نیست و نوعی رفتار غریزی حیوان برای شکار است. قربانیان گربه‌ها، اغلب جانوران نادر و آسیب‌پذیری هستند که ما شاید آن‌ها را کمتر می‌بینیم؛ براساس آمار درجاهای مختلف ده‌ها گونه در حال انقراض براثر حملات سگ‌ها و گربه‌ها از طبیعت حذف شده‌اند یا در معرض تهدید شدید قرار گرفته‌اند.

علت تکثیر بسیار سگ و گربه‌ها

این رفتارشناس حیوانات افزود: متأسفانه رفتارهای نادرست برخی شهرداری‌های کشور در برخورد خشن با سگ‌ها و مانور رسانه‌ای درباره آن‌ها از سوی علاقه‌مندان به سگ‌ها و گربه‌ها، باعث شده است که شهرداری‌ها، ادارات بهداشت و البته سازمان حفاظت محیط‌زیست در جمع‌آوری و مدیریت سگ‌ها دچار سستی شوند.

وی تصریح کرد: حامیان سگ و گربه در ایران به حدی خشن و بی‌رحمانه با هرگونه اظهارنظر علمی برخورد می‌کنند که بسیاری از متخصصان محیط‌زیست مورد آماج حملات سازمان‌دهی شده آن‌ها قرار گرفته‌اند، ترویج فرهنگ غذادهی به سگ‌ها و گربه‌ها و استفاده از شبکه‌های اجتماعی برای جمع‌آوری پول از داخل و خارج و حمایت برخی شبکه‌های ماهواره‌ای، باعث تکثیر شدید این دو حیوان شده است.

ایرانپور با اشاره به اینکه سازمان بهداشت جهانی حیوانات در ۱۱ ماده راهنمای کنترل سگ‌ها را ارائه کرده است، اظهار کرد: انجام پژوهش علمی در خصوص آمار سگ‌ها و گربه‌های رها و صاحب‌دار ایران و خسارت‌های آن‌ها به تنوع‌زیستی، ارائه آموزش و نشست‌های تخصصی در رسانه‌ها، به‌ویژه در صداوسیما درباره بایدها و نبایدهای نگهداری حیوانات در خانه و بیرون از خانه، به رسمیت شناختن حق مردم در داشتن حیوان خانگی به‌شرط داشتن شناسنامه، عقیم بودن، داشتن گواهی سلامت و بیمه شخص ثالث، تشکیل کارگروه‌های تخصصی و مشورتی از دانشگاهیان، دام‌پزشکان، متخصصان محیط‌زیست، متخصصان بهداشت، پلیس و نمایندگان سمن‌های دوستدار سگ و گربه و خبرنگاران برای همکاری در جمع‌آوری حیوانات بدون صاحب، عقیم‌سازی و سپردن نگهداری آن‌ها به علاقه‌مندان در خانه یا کمپ، ممنوع کردن هرگونه غذارسانی به حیوانات بی شناسنامه و رها یا خارج از کمپ‌های نگهداری به‌عنوان راهکار پیشنهادی جهت کنترل وضع آشفته فعلی در کشور پیشنهاد می‌شود.

کد خبر 575241

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.