افزایش جمعیت سگ‌های ولگرد؛ مولود نبود مدیریت پسماند در کشور

کارشناس اداره کل محیط‌زیست استان مرکزی گفت: اصلی‌ترین و ابتدایی‌ترین اقدامی که باید برای کنترل جمعیت سگ‌های بدون صاحب در محیط‌های شهری انجام داد، مدیریت پسماند است؛ زیرا هنگامی‌که غذا به‌راحتی از طریق پسماندها در اختیار این نوع حیوانات قرار گیرد میزان تولیدمثل آن‌ها افزایش پیدا می‌کند.

«مصطفی رودبارانی» در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، اظهار کرد: سگ در کنار کار نگهبانی به انسان کمک می‌کرد تا در برابر حیوانات وحشی از خود محافظت کند؛ بنابراین به دلیل کارکردهای سگ برای انسان، به‌تدریج انسان‌ها سعی کردند که تعداد این حیوان را افزایش دهند.

وی افزود: سگ‌ها در طبیعت آسیب‌های مستقیم و غیرمستقیمی به حیات‌وحش وارد می‌کنند؛ چراکه از اساس سگ حیوانی شکاری است و می‌تواند به تنوع‌زیستی لطمه بزند. از سوی دیگر سگ‌ها می‌توانند بیماری‌هایی را برای حیات‌وحش به دنبال داشته باشند، محیط‌های شهری هم که ساخته دست بشر هستند برای سگ‌ها زیستگاه مناسبی نیستند، زیرا این نوع حیوانات در محیط‌های شهری می‌توانند مشکلاتی برای انسان به وجود بیاورند و از سوی دیگر نیز خود سگ‌ها در محیط‌های شهری آسیب می‌بینند.

غذادهی به سگ‌ها عامل افزایش جمعیت آنها در محیط‌های شهری

کارشناس اداره کل محیط‌زیست استان مرکزی تصریح کرد: اصلی‌ترین و ابتدایی‌ترین اقدامی که باید برای کنترل جمعیت سگ‌های بدون صاحب در محیط‌های شهری انجام داد، مدیریت پسماند است؛ زیرا هنگامی‌که غذا به‌راحتی از طریق پسماندها در اختیار این نوع حیوانات قرار می‌گیرد میزان تولیدمثل آن‌ها افزایش پیدا می‌کند.

وی ادامه داد: ما نه‌تنها در کشور مدیریت پسماند درستی نداریم بلکه برخی افراد غذا در اختیار سگ‌ها قرار می‌دهند که این کار اشتباهی است. نبود مدیریت پسماند و غذارسانی به سگ‌ها سبب افزایش بسیار جمعیت آن‌ها در محیط‌های شهری و یا نزدیکی آن‌ها به شهرها شده است. مرحله دوم پس از مدیریت پسماند و نبود غذارسانی به سگ‌ها، مدیریت سگ‌های صاحب‌دار به‌ویژه سگ‌های گله است. در ایران تولیدمثل و بهداشت سگ‌های گله به‌هیچ‌وجه کنترل نمی‌شود و در واقع همین سگ‌ها منبع اصلی تولید سگ‌های ولگرد هستند.

اهمیت مدیریت درست و علمی بدون سوار شدن بر موج احساسات

رودبارانی تصریح می‌کند: پس از اجرای این راهکارها و کنترل جمعیت سگ‌ها باید به سراغ راه‌حل‌های حذف فیزیکی مانند عقیم‌سازی رفت، همچنین در مناطق مختلف شهری و غیرشهری راهکارهای مختلف علمی اعم از نگه‌داری کردن در محیط محصور و دیگر روش‌های کنترلی وجود دارد.

وی با بیان اینکه درحال‌حاضر میلیون‌ها سگ در کشور وجود دارد و نمی‌توان همه آن‌ها را جمع‌آوری و تا آخر عمر از آن‌ها نگه‌داری کرد، گفت: با این کار نمی‌توان سگ‌ها را مدیریت کرد و ممکن است با این اقدام به کارهای اشتباهی برای حذف سگ‌ها روی بیاورند. مدیریت درست و علمی بدون سوار شدن بر موج احساسات، کمک می‌کند تا در آینده جمعیت سگ‌ها در محیط‌های شهری که هم برای انسان و هم برای خود سگ‌ها مناسب نیست، کنترل شود.

کد خبر 575229

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.