داستان دنباله‌دار سگ‌های ولگرد اهواز

سالهاست به شهر کوچ کرده‌اند و در کوچه پس کوچه‌های محلات جولان می‌دهند؛ کافی است که صبح زود از خانه بیرون بزنید، اولین صحنه‌ای که با آن مواجه می‌شوید، چند قلاده سگ ولگرد با جثه لاغر و زبان بیرون زده‌ است که در پی غذا در شهر پرسه می‌زنند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، سال‌های متمادی است که جولان سگ‌های ولگرد در کوچه پس کوچه‌های شهر اهواز، علاوه بر هراس شهروندان به یکی از دغدغه‌های اصلی آنان تبدیل شده است. البته این موضوع هر از چند گاهی به صورت جدی مطرح و راهکارهای مختلفی جمع‌آوری، عقیم‌سازی آنان و احداث پناهگاه نگهداری از سگ‌ها برای ساماندهی وضعیت موجود پیشنهاد می‌شود، اما همچنان شاهد پرسه‌زنی سگ‌های بدون صاحب در شهر و هراس شهروندان به خصوص کودکان هستیم.

اوایل سال بود که خبر جمله سگ ولگرد به طه پسر بچه اهوازی منتشر شد و پسر بچه‌ای که برای خرید نان راهی کوچه می‌شود، اما یک سگ به او حمله می‌کند و پایش را گاز می‌گیرد؛ بارها و بارها این نوع خبرها منتشر شده است، اما هیچ اقدامی اساسی برای رفع این معضل انجام نشده است.

مادر یسنا دختر بچه اهوازی که سال گذشته سگ‌های ولگرد محل به او حمله کرده‌اند، می‌گوید: خدا رو شکر مردم رسیدند و دخترم را نجات دادند، اما دیگر می‌ترسم او به تنهایی به کوچه برود. ما موافق کشتن سگ‌ها نیستیم، اما باید فکری برای زیاد شدن تعداد سگ‌های ولگرد کرد.

صابری یک شهروند اهوازی هر روز صبح که برای رفتن به محل کار از خانه بیرون می‌زند، با جمعیت زیادی از سگ‌های ولگرد روبرو می‌شود، او می‌گوید: بارها شاهد جولان سگ‌های ولگرد و حمله‌ور شدن آنها به کودکان در اهواز بوده‌ام؛ این تأسف‌آور است که در محیط شهری شاهد این حوادث باشیم.

شهرداری چندی سالی است مرکز عقیم سازی سگ‌های بدون صاحب اهواز را راه اندازی کرده است اما ظرفیت کم این مرکز مورد انتقاد شهروندان قرار گرفته است.

طرحی جامع برای ساماندهی سگ‌های بدون صاحب اهواز

علیرضا عالیپور، سرپرست شهرداری اهواز در این باره به خبرنگار ایمنا می‌گوید: برای ساماندهی سگ‌های بلا صاحب سایت صفیره مجدداً در حال احیا شدن است در این راستا این سگ‌ها به صورت موقت جمع آوری، زنده گیری و نگهداری می‌شوند تا کارهای بهداشتی و عقیم سازی آن‌ها انجام شود.

وی با بیان اینکه برای رفع دائمی این معضل برنامه‌ای تدارک دیده شده است، ادامه می‌دهد: پناهگاه سگ‌های بدون صاحب به وسعت سه و نیم هکتار در پارک شهروند پیش بینی شده است که شامل بخش‌های مختلفی از جمله محل جداسازی سگ‌های بیمار از سالم، قرنطینه، جلوگیری از زاد و ولد،، عقیم سازی و دامپزشکی است.

سرپرست شهرداری اهواز تصریح می‌کند: بر اساس دستورالعمل وزارت کشور و سازمان دامپزشکی، برای جلوگیری از سگ گردانی در معابر شهر محوطه‌ای برای بازی سگ‌ها در این فضا تهیه شده است و شهروندان می‌توانند سگ‌های خود را به این محل بیاورند.

عالیپور می‌گوید: از آنجایی که بسیاری از شهروندان قصد کمک بلاعوض در این طرح را دارند، یکی از موارد دیگری که در سایت شهروند تدارک دیده شده، فراهم آوردن بستر مشارکت‌های شهروندی است چرا که با توجه به هزینه‌های زیاد نگه داری شهرداری به تنهایی قادر به ساماندهی سگ‌های ولگرد نیست.

وی با بیان اینکه بدون حضور انجمن‌های حامی حیوانات ساماندهی سگ‌های بدون صاحب امکان پذیر نیست، تاکید می‌کند: هزینه‌های نگه داری مانند نظافت، غذا رسانی، واکسیناسیون، مسائل دامپزشکی آنها و بسیاری دیگر بدون حضور و کمک شهروندان و انجمن‌های حمایت کننده از حیوانات امکان پذیر نیست و این انجمن‌ها نباید تنها به انتقادات رسانه‌ای اکتفا کنند بلکه از آنها دعوت می‌شود عملاً وارد میدان شده و پا به پای شهرداری در ساماندهی این سگ‌ها همکاری کنند.

سرپرست شهرداری اهواز اظهار می‌کند: اگر سرعت تکمیل و ساخت سایت نگهداری سگ‌های بلا صاحب با همین روند ادامه داشته باشد طی یک الی دو ماه آینده فاز اول سایت که مربوط به نگهداری و جداسازی آنها است، افتتاح می‌شود.

سایت صفیره به زودی افتتاح می‌شود

محمود ثابت قدم، مدیر عامل سازمان پسماند شهرداری اهواز نیز در این باره می‌گوید: سایت صفیره برای مدتی تعطیل شده بود؛ در زمان تعطیلی این سایت، سگ‌های ولگرد در محلی به مساحت ۱۷۰۰ متر در منطقه برومی منتقل می‌شدند، با توجه به مساحت زمین برای سگ‌ها نیز مشکلی ایجاد نمی‌شد، ماده‌ها، نرها و توله‌ها نیز در محوطه‌های مخصوص خود نگه داری می‌شدند.

وی ادامه می‌دهد: برآورد ما این بود که پارک شهروند به سرعت آماده می‌شود و دیگر نیازی به سایت صفیره نخواهد بود، اما با توجه به پیشرفت کند ساخت سایت شهروند و محدود بودن ظرفیت سایت برومی مجدد اقدام به احیای سایت صفیره کردیم. اقدامات اولیه و تهیه نیازمندی‌های سایت صفیره انجام شده است و تقسیم بندی‌های محیط نگه داری سگ‌ها در حال انجام است در نهایت سایت صفیره تا پایان هفته افتتاح و آغاز به کار خواهد کرد.

ثابت قدم تصریح می‌کند: به محض افتتاح سایت و فراهم سازی بستر مناسب وارد فاز عقیم سازی سگ‌ها می‌شویم، انتخاب پیمانکار عقیم سازی به اتمام رسیده و مشخص شده است همچنین هماهنگی‌های لازم با سازمان دامپزشکی برای گندزدایی و واکسیناسیون سگ‌ها صورت گرفته است و با همکاری سازمان پسماند واکسیناسیون و گندزدایی برای جلوگیری از انتقال بیماری انجام می‌شود.

مدیرعامل سازمان پسماند شهرداری اهواز اضافه می‌کند: پس از نگه داری و واکسیناسیون سگ‌ها عقیم سازی آنها صورت می‌گیرد، سرنوشت این سگ‌ها برای همه اهمیت دارد و به هیچ وجه در محوطه‌هایی که سبب تغییر اکوسیستم شوند یا محل‌های بسیار دور رها سازی نمی‌شوند، بلکه در محلی مشخص رها می‌شوند که نزدیک سطح شهر نباشند و غذا رسانی به آنها به راحتی انجام شود.

کد خبر 523904

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.