لزوم رونق تولید مسکن پایدار مبتنی بر ارزش‌های ایرانی و اسلامی

معاون شهرسازی و معماری شهردار اصفهان گفت: تحرک‌بخشی و رونق تولید مسکن پایدار و مبتنی بر ارزش‌های ایرانی و اسلامی و متناسب با فناوری‌های نوین ساختمان، از چالش‌ها و اولویت‌های مدیریت شهری اصفهان است.

وحید مهدویان در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا با اشاره به برگزاری جلسه‌ای که به‌تازگی با حضور معاون شهرسازی و مدیر کل نظارت بر ضوابط شهرسازی و انبوه‌سازان شهر اصفهان برگزار شد، اظهار کرد: در این جلسه چالش‌های انبوه‌سازان در مورد موضوعاتی نظیر کاهش زمان صدور پروانه از طریق انجام همزمان چندین مرحله در سیستم بررسی شد.

وی افزود: تحرک‌بخشی و رونق تولید مسکن پایدار و مبتنی بر ارزش‌های ایرانی و اسلامی و متناسب با فناوری‌های نوین ساختمان، از چالش‌ها و اولویت‌های مدیریت شهری اصفهان است که از این‌رو، معاونت شهرسازی و معماری تلاش کرده است با برگزاری سلسله جلسات و نشست‌ها با انبوه‌سازان، در راستای رفع یا کاهش موانع فرایند تولید مسکن انبوه گام بردارد.

معاون شهرسازی و معماری شهردار اصفهان با بیان اینکه جلسه‌ای در روزهای گذشته با حضور مدیرکل نظارت بر ضوابط شهرسازی و انبوه‌سازان شهر اصفهان برگزار شد، ادامه داد: در این جلسه دیدگاه‌ها و چالش‌های انبوه‌سازان در مورد موضوعاتی همچون وحدت رویه‌، افزایش اختیارات مناطق پانزده‌گانه شهرداری، تأمین پارکینگ به‌ویژه پارکینگ مکانیزه، ارتفاع‌پذیری، پروانه دو مرحله‌ای و کاهش زمان صدور پروانه از طریق انجام همزمان چندین مرحله در سیستم مورد بررسی و گفت‌وگو قرار گرفت.

وی خاطرنشان کرد: سیاست‌های حمایتی سنتی از انبوه‌سازی مسکن همچون تخفیف‌ها، علی‌رغم اثرات مثبت در کوتاه‌مدت و بسته به نحوه اجرای آن، به دلیل ناکافی بودن منابع برای تداوم آن نمی‌تواند راه‌حل بلندمدت و پایداری در فرایند توسعه شهری تلقی شود اما کاستن هزینه‌های ساخت مسکن از طریق تسهیل و تسریع آن، راه‌حل پایدار و کاراتری در این زمینه است.

مهدویان افزود: هزینه‌های ساخت مسکن که جدا از هزینه‌های منابع مالی، نیروی انسانی و تجهیزات و دیگر هزینه‌ها، در مراحل متعدد این فرایند مانند انتخاب زمین، تهیه نقشه معماری و سازه، دریافت مجوزهای ساخت و پایان کار و دیگر موارد بر انبوه‌سازان تحمیل می‌شود، یکی از موانع رغبت برای سرمایه‌گذاری در تولید مسکن و هدایت بازار سرمایه به سوی تولید مسکن است که در این خصوص برای افزایش رونق ساخت‌وساز و در پی آن بهبود چرخه اقتصادی شهر و پاسخ‌گویی به تقاضای مسکن، این هزینه‌ها با اصلاح رویه‌ها و فرایندها به‌ویژه از طریق گسترش و تقویت ظرفیت‌های شهرسازی الکترونیک کاهش می‌یابد.

وی تکریم انبوه‌سازان به‌عنوان ارزش‌آفرینان و پیشگامان توسعه شهری، تسهیل و تسریع فرایند تولید مسکن انبوه و با کرامت شهروندان اصفهان را گامی مؤثر در مسیر تحقق شعار «اصفهان من، شهر زندگی» و بهبود کیفیت محیطی مطلوب شهر دانست و اضافه کرد: واگذاری اختیارات بیشتر به شهرداری مناطق در بخش‌های مختلف فرایندهای شهرسازی ضروری است.

معاون شهرسازی و معماری شهردار اصفهان با اشاره به اهمیت در نظر گرفتن دیدگاه‌های انبوه‌سازان در اصلاح فرایندهای شهرسازی به‌ویژه در خصوص «سرای ۱۰»، تصریح کرد: دوره‌های آموزشی سرای ۱۰ باید برای نمایندگان انبوه‌سازان برگزار شود.

کد خبر 575201

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.