شهرسازی پایدار؛ درونمایه روز جهانی خانواده در سال ۲۰۲۲

مجمع عمومی سازمان ملل در بیستم سپتامبر ۱۹۹۳، پانزدهم ماه می هر سال را به عنوان روز جهانی خانواده معرفی کرد تا از این طریق، اهمیت جامعه جهانی برای خانواده‌ها را افزایش دهد.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، همه ساله در پانزدهم ماه می، روز جهانی خانواده به بهانه افزایش اهمیت خانواده در سراسر جهان و تلاش برای بهبود وضعیت زندگی آن‌ها، در اغلب نقاط دنیا جشن گرفته می‌شود. در واقع، طی این روز مردم و مدیران شهر به افزایش آگاهی خود از مسائل مربوط به خانواده‌ها می‌پردازند تا اقدامات کارآمدی را برای حل آن‌ها پیاده کنند. به عبارت دیگر، روز جهانی خانواده محرکی بسیار قدرتمند به شمار می‌رود که می‌تواند همه ساله به بهبود قابل توجه کیفیت زندگی مردم منجر شود چراکه مدیران را از نیاز به حمایت هرچه بیشتر از خانواده‌ها سوق می‌دهد و به افزایش فرصت‌های متناسب با هر جامعه منجر می‌شود.

تاریخچه و اهداف روز جهانی خانواده

سازمان ملل متحد در سال ۱۹۹۳، پانزدهم ماه می را به عنوان روز جهانی خانواده اعلام و هدف از آن را فراخوانی مدیران شهری به تلاش برای بهبود کیفیت زندگی خانواده‌ها معرفی کرد. در این روز، مدیران سازمان ملل متحد می‌کوشند آگاهی برنامه‌ریزان را از اهمیت خانواده‌ها افزایش دهند تا از این طریق، آن‌ها را به اعمال اقداماتی در راستای بهبود فرآیندهای اجتماعی، اقتصادی و جمعیت‌شناسی به عنوان فاکتورهای مهم اثربخش بر زندگی مردم سوق دهند. از زمان ظهور این روز در تقویم جهانی، تغییرات زیادی در شهرها به وجود آمده که همگی افزایش رفاه شهرنشینی را درپی داشته است.

جالب است بدانید که در بیست‌وپنجم سپتامبر ۲۰۱۵، تعداد ۱۹۳ کشور عضو سازمان ملل متحد، از "اهداف توسعه پایدار" که در مجموع ۱۷ هدف را در راستای حذف فقر، کاهش نابرابری، به حداقل رساندن مرگ‌های قابل‌پیشگیری، از میان برداشتن اثرات مخرب محیط‌زیست و سایر موارد مشابه را دربرمی‌گیرد، پیروی کردند. مدیران این کشورها همه ساله در روز جهانی خانواده از اقدامات خود در راستای تحقق اهداف توسعه پایداری رونمایی می‌کنند و از این طریق، برنامه‌ریزان سایر نقاط دنیا را به بهبود وضعیت زندگی شهرنشینی سوق می‌دهند.

طرح TOGETHER سازمان ملل متحد در روز جهانی خانواده

طرح TOGETHER رویکردی جهانی است که به ترویج احترام، امنیت و منزلت برای تمام مردم ساکن در کره خاکی از طریق افزایش فرصت‌های متعدد برای بهبود کیفیت زندگی تمرکز می‌کند. در این طرح، نهادهای مختلف سیستم سازمان ملل متحد، نهادهای خصوصی، دانشگاه‌ها، مؤسسات آموزشی و شهروندان در یک مشارکت جهانی گردهم می‌آیند تا تنوع فرهنگی، بهبود وضعیت مهاجرت و نبود تبعیض را در سراسر جهان مورد حمایت قرار دهند.

موضوع روز جهانی خانواده در سال ۲۰۲۲

خانواده‌ها و فرآیند شهری شدن به عنوان موضوع اصلی روز جهانی خانواده در سال ۲۰۲۲ انتخاب شده است زیرا شهرسازی یکی از مهم‌ترین رویدادهای دنیای امروز محسوب می‌شود که چگونگی انجام آن می‌تواند رفاه خانواده‌ها را درپی داشته باشد.

شهرسازی پایدار مسائلی مربوط به دستاوردهای مختلف در راستای اهداف توسعه پایدار و تحقق اهدافی نظیر کاهش فقر، ترویج رفاه و سلامت، فراگیری هر چه بیشتر شهرها و مردم، افزایش ایمنی و تاب‌آوری مناطق شهری و کاهش نابرابری در میان کشورها را در بر می‌گیرد. بدون شک، برآورده کردن تمام این اهداف مستلزم بهبود وضعیت شهرسازی است که می‌تواند مزایای بسیاری برای خانواده‌ها درپی داشته باشد و رفاه نسل‌های امروز و آینده را تضمین کند.

سازمان ملل متحد، درونمایه خانواده و شهرسازی را به عنوان موضوع اصلی روز جهانی خانواده در سال ۲۰۲۲ انتخاب کرده است به این امید که آگاهی جهانیان را از اهمیت نقش طراحی شهری در افزایش پایداری و ایجاد مناطق دوستدار خانواده به تصویر بکشد.

گرایش‌های بزرگ شهری و اثرات آن‌ها بر خانواده‌ها

سازمان ملل متحد به منظور افزایش آمادگی مدیران برای برگزاری سی‌امین سالگرد ظهور "روز جهانی خانواده" در سال ۲۰۲۴، بر گرایش‌های بزرگ شهری و تأثیر آن‌ها بر خانواده‌ها متمرکز شده است. این گرایش‌ها موضوعاتی نظیر تغییرات تکنولوژیک، مهاجرت، شهرسازی، جمعیت‌شناسی و تغییرات اقلیمی را در بر می‌گیرد که سازمان ملل متحد هدف از انتخاب این موضوعات را تسهیل تجزیه‌وتحلیل اثرات آن‌ها بر خانواده‌ها و ترغیب مدیران شهری به پیاده‌سازی تدابیر خانواده‌محور به هنگام طراحی شهری معرفی کرده است.

شیوع بیماری کووید -۱۹ و اثرات آن بر خانواده‌ها

بیماری کووید -۱۹ که یک بحران جهانی به شمار می‌رود، اثرات مخرب زیادی بر جنبه‌های مختلف اقتصادی، اجتماعی، آموزش و حتی تغذیه خانواده‌ها به جا گذاشته است. همین امر، اهمیت روز جهانی خانواده‌ها را در نظر مدیران بیش از پیش افزایش خواهد داد و آن‌ها را در مسیر بهبود کیفیت مردم با قدرتی به مراتب بیشتر از گذشته به سمت جلو پیش خواهد برد. علاوه بر این، کرونا مشکلات حاکم بر خانواده‌های ساکن در مناطق محروم را بیش از گذشته به تصویر کشیده و مدیران را در بهبود وضعیت زندگی آن‌ها، مصمم‌تر از قبل کرده است.

کد خبر 575146

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.