نقل و انتقال کارخانه ریسباف به شرکت بازآفرینی شهری/ آغاز عملیات اجرایی موزه بزرگ اصفهان

رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان گفت: کارخانه ریسباف به موزه بزرگ اصفهان تبدیل می‌شود، گفت: بر اساس تصویب کمیسیون اصل ۹۰ مجلس شورای اسلامی نقل و انتقال این کارخانه بین بانک ملی و شرکت بازآفرینی شهری به زودی انجام می‌شود.

به گزارش خبرنگار ایمنا، محمد نورصالحی امروز _ یکشنبه بیست‌وپنجم اردیبهشت‌ماه_ در نطق پیش از دستور چهل و دومین جلسه علنی شورای اسلامی شهر اصفهان، اظهار کرد: هفته جاری با مناسبت‌های ارزشمندی مقارن است که در معرفی و تبیین هویت تاریخی و میراث ارزشمند ملموس و ناملموس ایران اسلامی از اهمیت و جایگاه بالایی برخوردار است.

وی با اشاره به ۲۵ اردیبهشت روز پاسداشت زبان فارسی و بزرگداشت حکیم ابوالقاسم فردوسی، گفت: شاهنامه یکی از نمونه‌های ارزشمند میراث مکتوب زبان فارسی است که در زمره میراث ناملموس فرهنگی قلمداد می‌شود و همان‌گونه که خود می‌سراید این اثر سترگ زنده‌کننده هویت ایرانی و زبان گرانقدر پارسی است، اثری که مبنای آن خرد و تعقل است و آغازگر این اثر جاودان به ستایش خداوند بلند مرتبه می‌پردازد.

رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان ادامه داد: حکیم توس با سرایش اثر حماسی شاهنامه به زبان فارسی ریشه‌ها و علایق ملی ایرانیان را نیرو بخشید و خودباوری و خودشناسی را به آن‌ها نشان داد و این خود گامی بزرگ برای وحدت و یکپارچگی ایران و بستری برای تجلی آموزه‌های دین مبین اسلام در کنار ارزش‌های ناب ملی ایرانی بود؛ حکیم توس خود پیرو شریعت محمدی بوده و به گواه بیشتر محققان و فردوسی‌شناسان بر مذهب حقه جعفری بود.

وی تأکید کرد: نکته‌ای که نباید از آن غفلت داشته باشیم نقش زبان فارسی در هویت و یکپارچگی ملی است، لذا در حوزه آموزش و فرهنگ یکی از دغدغه‌های تمام افراد باید حفظ و ترویج زبان فارسی باشد و اعضای شورای اسلامی شهر به عنوان نمایندگان مردم اصفهان در این زمینه رسالت ویژه‌تری داریم و باید از این جهت الگو باشیم.

نورصالحی با اشاره به روز جهانی موزه و میراث فرهنگی و بزرگداشت خیام نیشابوری، گفت: اصفهان یک "شهر موزه" تاریخی است و آثار و ابنیه و بافت‌های تاریخی و عرصه‌های ارزشمند و بی‌نظیر معماری آن آراسته و مزین به انواع هنرها است، همچنین وجود هنرها و صنایع دستی و سنتی بی‌شماری که در شهر هنوز شمعشان روشنایی دارد گواه این ادعا است.

وی افزود: این روزها فرونشست به عنوان تهدیدی جدی مطرح است و بناها و آثار تاریخی اصفهان و دیگر عناصر و جلوه‌های هنر و تاریخ که این شهر را به موزه ارزشمندی تبدیل کرده، در معرض خطر است.

رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان اضافه کرد: رونق بازار هنر و صنایع دستی به جاری بودن آب در رگ‌های حیات شهر وابسته است، امیدواریم روز جهانی موزه و میراث فرهنگی با همت و تلاش مضاعف تمام مسئولان در سطوح ملی و استانی با جریان پایدار آب زاینده رود بیش از پیش درخشش داشته باشد.

وی با اشاره به طرح ایجاد موزه بزرگ اصفهان، گفت: این طرح در برنامه سال ۱۴۰۱ شورای اسلامی شهر و شهرداری دیده شده که البته نیازمند همراهی مسئولان ذی‌ربط در کشور و استان هستیم تا این موزه بی‌بدیل آنچنان که شایسته اصفهان است در این شهر ایجاد شود.

نورصالحی تاکید کرد: در مجموعه شورای اسلامی شهر و شهرداری اهتمام ویژه‌ای وجود دارد، مبنی بر اینکه احداث موزه بزرگ شهر را با کمک تمام مسئولان اجرایی کنیم، کارخانه ریسباف که ثبت ملی شده و به عنوان آخرین بازمانده صنعت ریسندگی اصفهان حفظ شده به عنوان نقطه هدف برای ایجاد موزه در نظر گرفته شده است.

وی افزود: در آخرین جلسه بین شورای اسلامی شهر و نمایندگان مجلس قرار شد با همت نمایندگان از طریق کمیسیون اصل ۹۰ مجلس شورای اسلامی این موضوع پیگیری شود، طغیانی، نماینده اصفهان و ابوترابی، نماینده نجف‌آباد در مجلس، موضوع را در کمیسیون اصل ۹۰ پیگیری کردند.

رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان ادامه داد: در جلسه هفته گذشته نیز مصوب شد طی ۲۰ روز این نقل و انتقال بین بانک ملی و شرکت بازآفرینی شهری به عنوان مالک انجام شود تا با اهتمام شهرداری اصفهان و شرکت بازآفرینی شهری، استاندار و تمام مسئولان ملی و محلی عملیات اجرایی موزه بزرگ اصفهان آغاز شود و این یک یادگاری از این دوره باشد.

وی با اشاره به روز ملی فرهنگ پهلوانی و ورزش زورخانه‌ای، اظهار کرد: سال روز مبارزه امام علی (ع) با عمر بن عبدود در جنگ خندق یادآور روحیه جوانمردی و فتوت امیرالمومنین (ع) است. مولوی نیز به زیبایی آن را به تصویر کشیده است و همه آشنا با این واقعه هستند، اقدام امام علی (ع) در این واقعه درس بزرگی برای بشریت است که تنها برای رضای خود شمشیر از نیام بر می‌کشد و آنجایی که نفس میدان‌داری می‌کند شمشیر را غلاف کرده و سر نفس را از تن جدا می‌کند. این روز را به تمام پهلوانان و جوانمردان این سرزمین تبریک می‌گویم، امیدواریم تمام افراد از این حرکت امام علی (ع) درس بگیریم.

نورصالحی خاطرنشان کرد: آئین پهلوانی و ورزش زورخانه‌ای یکی از مصادیق میراث فرهنگی ناملموس ایران است که سال ۸۹ در فهرست جهانی یونسکو ثبت شده است و در اصفهان نیز با اهتمام مدیران شهری و شورای اسلامی شهر بستر خوبی در این زمینه فراهم شده است.

وی با اشاره به روز ملی جمعیت مصادف با سال روز ابلاغ سیاست‌های کلی جمعیت از سوی مقام معظم رهبری در سال ۹۳، تصریح کرد: رهبر معظم انقلاب اسلامی با توجه به اهمیت مقوله جمعیت در اقتدار ملی و با توجه به پویندگی و بالندگی و جوانی جمعیت کنونی به عنوان یک فرصت و امتیاز و در جهت جبران کاهش نرخ رشد جمعیت و نرخ باروری در سال‌های گذشته این سیاست‌ها را ابلاغ فرمودند، همچنین بر لزوم برنامه‌ریزی جامع برای رشد اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی کشور متناسب با سیاست‌های جمعیتی تاکید کردند.

رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان ادامه داد: با گرامیداشت روز ملی جمعیت امیدواریم بتوانیم با استفاده از تمام ظرفیت‌های موجود به ویژه در حوزه آموزش، بهداشت و فرهنگ در جهت تحقق و عملیاتی شدن سیاست‌های کلی جمعیت که از سوی مقام معظم رهبری مشخص شده است، گام برداریم.

وی گفت: سال گذشته مجلس قانون حمایت از جوانی جمعیت را تصویب کرد و امیدواریم با وجود مشکلات این مهم مغفول واقع نشود و این قانون که شورای اسلامی شهر نیز در مصوبات خود به آن اهتمام داشته در کشور اجرایی شود.

نورصالحی با اشاره به تصمیمات اخیر دولت در جراحی اقتصادی، تصریح کرد: از هفته گذشته اقدام جدی و شجاعانه‌ای از طرف دولت به مرحله اجرا گذاشته شد. سال‌ها همه دغدغه داشتند که یارانه‌ها به صورت هدفمند توزیع شود که این موضوع به عنوان یک جراحی بزرگ در اقتصاد ملی قلمداد می‌شد.

وی ادامه داد: دولت در این امر اهتمام و جدیت به خرج داد، لازم است بدانیم پیاده‌سازی سیاست‌های کار سختی است و نیازمند همراهی مردم و اهتمام جدی تمام مسئولان دولتی است. امیدواریم با حمایت تمام ارکان نظام و سران قوا شاهد موفقیت‌هایی در این زمینه باشیم، به نحوی که عدالت‌گستری شکل بگیرد و این قانون و سیاست‌ها پیاده شود.

کد خبر 575135

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.