پرفروش‌های حوزه ایثار و شهادت نمایشگاه کتاب تهران

‌سی‌وسومین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران در حالی این روزها در جریان است که به گفته غرفه‌داران در این دوره، بازار فروش کتاب‌هایی در حوزه ایثار و شهادت و دفاع مقدس، رونق چشم‌گیری داشته است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، در سالیان اخیر تمایل نسل جوان برای تحقیق و مطالعه درباره حماسه و رشادت‌های رزمندگان در دوران دفاع مقدس و آنچه در آن سال‌ها بر سر این مرز و بوم آمده، بیشتر شده است. این رغبت را می‌توان در اقبال مخاطبان از آثار تولید شده در حوزه دفاع مقدس به خوبی مشاهده کرد، به‌طوری که کتاب‌های منتشر شده در این حوزه همواره از آثار پر فروش نمایشگاه‌های کتاب محسوب می‌شوند. این کتاب‌ها که به همت ناشران فعال در عرصه دفاع مقدس و مقاومت تولید و منتشر شده است، نقش چشم‌گیری در زنده نگه‌داشتن راه و نام شهدا و رزمندگانی که در این مسیر با استقامت و شجاعت و نثار جان قدم برداشته‌اند، دارد.

رغبت عمومی نسبت به مطالعه آثار دفاع مقدس از اوایل دهه ۸۰ آغاز شد. در دو نمایشگاه دوره‌های ۲۲ و ۲۳ پرفروش‌ترین کتاب متعلق به یکی از آثار دفاع مقدس موسوم به «دا» بود. در دوره‌های بعد نیز این آثار رتبه‌های بالایی را در میان کتاب‌های برگزیده به خود اختصاص دادند.

توجه بازدیدکنندگان به تاریخ شفاهی جنگ

ناشران فعال در حوزه دفاع مقدس، این روزها با دست پر به سی‌وسومین دوره نمایشگاه بین‌المللی تهران آمده‌اند تا علاقه‌مندان به این حوزه را با آثار مختلف مکتوب و تصویری سیراب سازند.

مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس، یکی از ناشران این حوزه است که در روزهای برپایی نمایشگاه، میزبان تعداد زیادی از مخاطبان است و در کنار فروش کتاب اقدام به اجرای برنامه‌های جانبی از جمله رونمایی از چندین عنوان کتاب و روایت‌گری راویان دفاع مقدس نیز می‌کند.

کتاب‌های «تاریخ تحلیلی جنگ ایران و عراق» تألیف حسین علایی، «نبرد طریق‌القدس» نوشته امیر رزاق‌زاده، «شکست محاصره آبادان»، «نبرد بزرگ زمستانی در جبهه شمالی» و «تاریخ شفاهی سردار علی اسحاقی با عنوان جنگ الکترونیک» اثر یدالله ایزدی از جمله کتاب‌های این مرکز هستند که در این دوره از نمایشگاه در معرض دید مخاطبان قرار گرفته است.

امیر رزاق‌زاده نویسنده کتاب برگزیده «نبرد طریق‌القدس» که در این دوره از نمایشگاه، جشن امضای «تاریخ شفاهی مرتضی قربانی» را پشت سر گذاشت، با اشاره به سختی‌های کار نگارش حوزه جنگ، می‌گوید: در دوران دفاع مقدس راوی بودم و در کنار شهید جاویدالاثر حاج‌احمد متوسلیان، شهید محمدابراهیم همت و شهید قاسم سلیمانی حضور داشتم و از همان دوران نسبت به ثبت و ضبط موضوعات اقدام می‌کردیم.

وی می‌افزاید: باید اسوه‌های جنگ را معرفی کنیم که در راهبری و هدایت نیروها مؤثر بودند، سردار قربانی بارها در مناطق جنگی و در جلوترین خطوط با نفربر حضور داشتند و نیروی تحت امر ایشان با دیدن فرمانده پیش می‌کشیدند.

رزاق‌زاده با اظهار رضایت از استقبال مخاطبان از کتاب‌های تألیف شده در حوزه دفاع مقدس، می‌گوید: نسل جوان با وجود گرانی کاغذ و افزایش قابل توجه قیمت کتاب‌ها به دنبال تهیه آثاری در این حوزه هستند؛ اقدامی ارزشمند که باید از سوی مسئولان امر مورد توجه قرار بگیرد.

«خط مقدم» در صدر پرفروش‌ها

نشر شهید کاظمی از دیگر ناشران بسیار فعال این حوزه است که در سی‌وسومین دوره از نمایشگاه کتاب تهران نیز با ۱۰۰ عنوان کتاب جدید و تعدادی تجدید چاپ حضوری پررنگ دارد و در کنار برنامه‌های هرروزه جشن امضا و دیدار با خانواده شهدای سرشناس، کتاب‌هایش نیز فروش خوبی داشته است.

مجید شکراللهی، مسئول این غرفه، کتاب‌های «یادت باشد» اثر محمدرسول ملاحسنی، «سربلند» نوشته محمدعلی جعفری، «خط مقدم» تألیف فائضه غفارحدادی، «دیدم که جانم می‌رود» و «شهادت‌طلبان» به قلم حمید داوودآبادی، «غواص‌ها بوی نعنا می‌دهند» نوشته حمید حسام، کتاب «تو زودتر بکُش»، اثر رونین برگمن، کتاب «حاج احمد»، به قلم محمدحسین علی‌جان‌زاده و کتاب «شهید نوید» نوشته مرضیه اعتمادی را ازجمله کتاب‌هایی برشمرد که با استقبال بسیار خوب از سوی مخاطبان و بازدیدکنندگان روبه‌رو شدند.

وی معتقد است که در این دوره، کیفیت کارها خیلی بالا رفته و یکی از دلایل آن را افزایش قیمت کاغذ دانست که در نتیجه آن ناشران در تولید کتاب دقت بیشتری به‌خرج دادند تا کتابشان به فروش رود، به بیانی کتاب‌هایی را چاپ می‌کنند که از فروش آن به نوعی اطمینان داشته باشند.

جلوه‌گری «آورتین» در نمایشگاه کتاب

ستارگان درخشان وابسته به مرکز حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس و بسیج سپاه صاحب‌الزمان استان اصفهان از ناشرانی است که در این دوره از نمایشگاه نیز حضوری فعال داشت.

به گفته سیدحامد ابطحی، مسئول اجرایی غرفه نشر ستارگان درخشان، کتاب‌های «ما زنده‌ایم» اثر سعید اسلامی با موضوع داستان‌های کوتاه و بلند درباره شهدا، به‌ویژه رادمردان شهید استان اصفهان، «آورتین» به قلم بهزاد دانشگر که روایت‌گر ناگفته‌هایی از جنگی به فرماندهی حاج قاسم سلیمانی که حدود دو الی سه سال طول کشید و «چهل چراغ» با استقبال مخاطبان نمایشگاه روبه‌رو شده است.

بچه‌های امروزی به شهدا علاقه دارند

مبینا موذنی، یکی از مخاطبان پروپاقرص کتاب‌های نوشته شده در حوزه دفاع مقدس است که در نمایشگاه حضور یافته است، با بیان اینکه این کتاب‌ها با روح و حساس مخاطب در ارتباط است، می‌گوید: اینکه مردم بدانند یک شخصیت در دوران دفاع مقدس چه کارهایی انجام داده است و چه شخصیت و روحیاتی داشته، جذاب است.

وی با بیان اینکه نسبت به شهدا علاقه‌مند هستم و با آنها انس دارم، می‌افزاید: به واسطه شغل معلمی که دارم، می‌بینم، بسیاری از بچه‌های امروزی به شهدا علاقه دارند، حتی آن بچه‌هایی که سبک زندگی خانواده‌شان از سبک زندگی شهدا دور است.

کد خبر 575083

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.