چرخ لنگان توسعه حمل‌ونقل سمنان

حمل‌ونقل شهری وظیفه جابه‌جایی ایمن، سریع، اقتصادی و مطابق با الگوی زیست‌محیطی بار و مسافر را دارد که موجب پویایی و توسعه اقتصادی و اجتماعی شهرها می‌شود. شهرداری سمنان با وجود چالش‌های فراوان در این عرصه، سعی در دستیابی به توسعه پایدار حمل‌ونقل دارد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، سیستم‌های حمل‌ونقل شهرهای ایران طی چند دهه اخیر رشد وسیع و قابل توجهی داشته است. جمعیت یکی از عوامل مؤثر بر افزایش حجم سفرها بوده که موجب توسعه شهر و افزایش طول و زمان سفرها شده و نیاز به گسترش سیستم‌های حمل‌ونقلی را بیشتر کرده است. علاوه بر آن عواملی همچون نسبت اشتغال، افزایش درآمد، افزایش سرانه مالکیت خودرو، افزایش امید به زندگی، توسعه فرهنگی و اجتماعی و افزایش نیازهای تفریحی ورزشی جامعه در تولید بیش‌ازپیش سفرها مؤثر بوده است.

مدیریت حوزه حمل‌ونقل شهر همواره چالش پایان‌ناپذیر مدیران شهری بوده است. آشفتگی و تغییرات پرشتاب و مداوم مؤلفه‌های اساسی حمل‌ونقل در کنار سایر مسائل از جمله سیاست‌های متغیر دولت‌ها، تعدد مؤلفه‌های تأثیرگذار بر روند حمل‌ونقل، جایگاه اساسی حمل‌ونقل در روند توسعه، نقش تأثیرگذار حمل‌ونقل بر زندگی مردم موجب شده تا مدیریت حمل‌ونقل شهری یکی از مهم‌ترین و پیچیده‌ترین حوزه‌های مدیریت لقب بگیرد و همواره نیازمند توجه ویژه‌ای باشد.

فرهنگ‌سازی و نوسازی؛ دو اهرم توسعه حمل‌ونقل درون‌شهری

رضا همتی، شهروند بازنشسته ۶۷ ساله سمنانی می‌گوید: سال‌ها است که برای خرید و رسیدگی به امور روزمره از ناوگان حمل‌ونقل درون‌شهری استفاده می‌کنم و با حساب و کتابی که در مخارج حمل‌ونقل با خودروی شخصی و مقایسه آن با حمل‌ونقل عمومی انجام دادم، بسیار از نظر اقتصادی و مالی در استفاده از اتوبوس و تاکسی رضایت دارم؛ این امر باعث صرفه‌جویی در اتلاف انرژی و زمان در زندگی روزمره بنده شده است.

وی با انتقاد از وضعیت عبورومرور خودروهای تک‌سرنشین، ادامه می‌دهد: وقتی در طول روز با انبوه خودروهای تک‌سرنشین گرفتار در ترافیک روبه‌رو می‌شوم، بسیار تأسف می‌خورم که چرا هنوز فرهنگ استفاده از حمل‌ونقل عمومی گسترش پیدا نکرده است.

این شهروند خاطرنشان می‌کند: درصورتی‌که ناوگان حمل‌ونقل عمومی به راحتی در دسترس شهروندان باشد، ایستگاه‌های حمل‌ونقل به درستی در سطح شهر جانمایی شود و پرداخت هزینه با استفاده از اپلیکیشن یا به صورت الکترونیک امکان‌پذیر باشد، قطعاً استقبال بیشتری از حمل‌ونقل عمومی می‌شود.

همتی می‌افزاید: توسعه و نوسازی ناوگان حمل‌ونقل شهری طی سال‌های اخیر در شهر سمنان بسیار چشمگیر بوده است و وضعیت این ناوگان قابل قیاس با یک دهه گذشته نیست؛ اما شهرداری باید در کنار توسعه ناوگان عمومی، موضوع فرهنگ‌سازی برای استفاده بیشتر و بهینه از ناوگان را در دستور کار قرار دهد و از طریق رسانه‌ها، فواید اقتصادی و زیست‌محیطی آن را برای عموم جامعه بیش از پیش تشریح و اطلاع‌رسانی کند.

حسین ذوالفقاری، دیگر شهروند سمنانی که کنار خیابان منتظر آمدن تاکسی ایستاده است، می‌گوید: خودروی شخصی ندارم و از اتوبوس درون‌شهری و تاکسی برای انجام امور روزمره استفاده می‌کنم؛ اما این وسایط نقلیه بیشتر در مرکز شهر و مناطق پرجمعیت و مراکز خرید تردد می‌کنند. شهروندان در مناطقی با جمعیت و تردد کمتر، برای استفاده از حمل‌ونقل عمومی با مشکل مواجه هستند و برای رسیدن به نزدیک‌ترین ایستگاه اتوبوس باید مسافت زیادی طی کنند، حتی برای عبور یک تاکسی باید زمان زیادی را در کنار خیابان معطل بمانند.

وی اظهار می‌کند: برخی تاکسیرانان از سوار کردن تک‌مسافر در مسیرهای کم‌تردد خودداری می‌کنند یا در این مسیرها تنها به دنبال مسافر دربستی می‌گردند.

این شهروند سمنانی تاکید می‌کند: با وجود نصب برچسب نرخ مصوب کرایه روی شیشه جلوی تاکسی بارها پیش آمده که راننده به بهانه نداشتن پول خرد یا طی کردن مسافتی بیشتر، از مسافر کرایه بیشتری دریافت می‌کند که این موضوع، موجب ایجاد تنش میان مسافر و راننده می‌شود.

وی می‌گوید: بنده این مسئله را در تماس با تاکسیرانی و اعلام کد تاکسی گزارش کرده‌ام؛ امیدوارم سازمان مربوطه با پیگیری، از تضییع حقوق شهروندان جلوگیری کند.

نوسازی ناوگان حمل‌ونقل شهری؛ چشم‌انتظار حمایت‌های دولت

سعید اسمعیل‌پور، سرپرست سازمان مدیریت حمل‌ونقل بار و مسافر شهرداری سمنان در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، درخصوص آخرین وضعیت ناوگان حمل‌ونقل عمومی سمنان و اقدامات انجام شده، می‌گوید: این سازمان با میانگین عمر ۱۲ سال به شهروندان خدمت‌رسانی می‌کند.

وی می‌افزاید: به منظور خدمات‌رسانی بهتر به شهروندان، سال گذشته تعداد هفت دستگاه اتوبوس و یک دستگاه مینی‌بوس با حمایت دولت خریداری شد که پس از طی مراحل شماره‌گذاری، وارد چرخه ناوگان حمل‌ونقل شهری می‌شود.

سرپرست سازمان مدیریت حمل‌ونقل بار و مسافر شهرداری سمنان با بیان اینکه خدمات‌رسانی بهتر به شهروندان را در برنامه کاری خود داریم، خاطرنشان می‌کند: وضعیت ناوگان حمل‌ونقل شهری چندان مناسب نیست، سال ساخت خودروها قبل از ۹۴ است و درحال‌حاضر نیاز به بهسازی، تعویض بدنه و تعمیر اساسی موتور وجود دارد؛ امیدواریم با حمایت شهردار، اعضای شورای اسلامی شهر سمنان و سایر مسئولان بتوانیم بازسازی خودروها را انجام دهیم و بدون مشکل و با حداقل تعمیرات خدمات بهتر و مطلوب‌تری به شهروندان ارائه دهیم.

فرسودگی ۳۵ درصدی تاکسیرانی سمنان

اسمعیل‌پور تصریح می‌کند: ناوگان تاکسیرانی شهر سمنان حدوداً ۳۵ درصد خودروی فرسوده و از رده خارج دارد؛ چنان‌چه از حمایت دولت و یارانه تخصیصی همانند سابق بهره‌مند شویم، می‌توانیم ۳۵ درصد تاکسی‌های فرسوده که ظاهر و سیمای خوبی برای شهر ندارد، از سیستم حمل‌ونقل خارج و خودروهای با کیفیت را جایگزین کنیم.

وی تاکید می‌کند: اگر دولت به رانندگان که از اقشار ضعیف جامعه هستند و از نظر مالی در تنگنا قرار دارند، تسهیلات کم‌بهره اعطا کند، رانندگان خودروهای فرسوده می‌توانند ماشین خود را تعویض کنند. شهرداری نیز آمادگی صدور فوری معرفی‌نامه را دارد.

سرپرست سازمان مدیریت حمل‌و نقل‌بار و مسافر شهرداری سمنان، تصریح می‌کند: مشکل دیگر، مخازن گاز CNJ تاکسی‌های درون‌شهری است؛ برای تأمین این مخازن باید یارانه‌های دولت در جریان باشد و پیگیری‌ها در این خصوص انجام شده است.

اسمعیل‌پور اضافه می‌کند: پیگیری‌ها به منظور از رده خارج کردن خودروی‌های فرسوده و ارائه تسهیلات کم‌بهره برای جایگزینی مخازن سوخت انجام می‌شود؛ چنان‌چه تاریخ ساخت مخازن از ۱۰ سال بیشتر باشد، تاکسی‌ها معاینه فنی دریافت نمی‌کنند و در داخل و خارج شهر مشمول جریمه پلیس راهنمایی و رانندگی و پلیس راهور می‌شوند.

وی می‌افزاید: رایزنی‌ها در این خصوص انجام شده و امیدواریم سازمان اتحادیه تاکسیرانی کل کشور، وعده‌های را که داده است به سرانجام برساند و این تسهیلات و یارانه در اختیار رانندگان تاکسی قرار بگیرد.

سرپرست سازمان مدیریت حمل‌و نقل‌بار و مسافر شهرداری سمنان، مهم‌ترین معضل سازمان را فرسوده بودن اتوبوس‌های درون‌شهری می‌داند و می‌گوید: عمر خودروها بالا است؛ به نحوی که نیاز به تعویض یا تعمیر اساسی موتور وجود دارد. جایگزین کردن و خرید خودروها نیز معضل دیگری است، سمنان به هشت دستگاه اتوبوس نیاز دارد و به منظور تأمین این تعداد ناوگان از دولت انتظار حمایت‌های مالی و تسهیلاتی داریم.

اسمعیل‌پور اظهار می‌کند: بیمه تأمین اجتماعی رانندگان تاکسی از دغدغه‌هایی است که در حال پیگیری آن از طریق اتحادیه هستیم تا مجدداً بیمه تأمین اجتماعی آن دسته از رانندگان تاکسی که قطع شده است، برقرار و از نگرانی و دغدغه این قشر و خانواده‌های آن‌ها کاسته شود.

وی می‌گوید: شهروندان می‌توانند هرگونه پیشنهاد و انتقاد خود درخصوص ناوگان حمل‌ونقل عمومی را به سامانه پیامکی سازمان به شماره ۳۰۰۰۷۹۵۷۹۵۵۷۷۶ جهت رسیدگی ارسال کنند.

سرپرست سازمان مدیریت حمل‌ونقل بار و مسافر شهرداری سمنان، می‌گوید: راه‌اندازی مجدد خطوط غیرفعال شهری، سرویس‌دهی رایگان ناوگان در ایام و مناسبت‌های مختلف همانند نماز عید فطر و روز قدس، راه‌اندازی اتوبوس شادی در راستای شعار شهر دوستدار کودک، برگزاری رویداد اتوبوس گردشگری با رویکرد باغ‌گردی در ایام نوروز، غربالگری کرونایی رانندگان با انجام تست رایگان و اجرای عملیات خطکشی ایستگاه‌های اتوبوس و تاکسی سطح شهر از برنامه‌هایی سازمان مدیریت حمل‌ونقل بار و مسافر شهرداری است در طی ماه‌های گذشته انجام شده است.

طرح جامع حمل‌ونقل شهری سمنان در دست بررسی است

اسمعیل‌پور با اشاره به برگزاری نشست‌های بررسی طرح جامع حمل‌ونقل شهری، می‌افزاید: مطالعات جامع حمل‌ونقل شهری که از آن به عنوان طرح جامع حمل‌ونقل یاد می‌شود، نوعی برنامه‌ریزی بلندمدت است که با هدف پردازش سیستم حمل‌ونقل یک شهر مطالعه و تدوین می‌شود.

وی با بیان اینکه در این طرح سعی بر ایجاد توازن میان تمام عناصر حمل‌ونقل است، ادامه می‌دهد: همانند سایر مطالعات حمل‌ونقل، گام نخست انجام طرح جامع حمل‌ونقل شهری، شناخت وضع موجود و شناسایی مشکلات است. گام بعدی، برداشت و تحلیل اطلاعات مربوط به حجم تردد و سامانه‌های حمل‌ونقلی و گام نهایی ارائه سلسله اقدامات اجرایی جامع و مقرون به‌صرفه بوده و جلسات بررسی اجرای این طرح به صورت منظم در حال برگزاری است.

کد خبر 574992

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.