کاهش بیماران بستری و بدحال کرونا در اصفهان/لزوم توجه به واکسیناسیون‌های ادواری

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان آمار بیماران بستری کرونا در استان را در پایین‌ترین عدد از زمان آغاز پاندمی کرونا دانست و گفت: با شناسایی پنج بیمار مبتلا به سرخک، لازم است خانواده‌ها به مراقبت‌های سلامت ادواری مانند انجام واکسیناسیون کودکان که در دوران کرونا کاهش یافت توجه لازم را داشته باشند.

«پژمان عقدک» در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، اظهار کرد: اصفهان نیز مانند دیگر استان‌های کشور در شاخ نزولی پیک ششم کرونا قرار دارد؛ تعداد کل مواردی که روزانه در بیمارستان‌ها و بخش مراقبت‌های ویژه بستری و ترخیص می‌شوند، به شدت کاهش پیدا کرده است.

روز بدون بیمار در بیمارستان خورشید پس از دو سال

وی با اشاره به توقف بستری بیمار کرونایی در بیمارستان خورشید پس از دو سال، گفت: این امکان وجود دارد که هر روز افراد جدیدی بستری و ترخیص شود اما روند کاهشی است و امیدواریم همچنان ادامه پیدا کند؛ اگرچه شرایط کنونی به آن بدان معنا نیست که کرونا پایان یافته است، زیرا ذات یک اپیدمی پیش‌رونده به گونه‌ای است که با دوره‌های پیک، افزایش و کاهش تدریجی بیمار تکرار می‌شود.

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان تصریح کرد: بعید نیست در مردادماه دوباره پیک بعدی اتفاق بیفتد و به دلیل احتمال صعود دوباره ویروس باید آمادگی لازم از نظر فضای فیزیکی، امکانات و تجهیزات موردنیاز و به ویژه نیروی انسانی وجود داشته باشد، در بخش نیروی انسانی این امکان فراهم است اما در طول دو سال گذشته به شدت آسیب دیدند، حق و حقوق آنها پرداخت نشد و با وجود این گلایه‌ها به کار خود ادامه می‌دهند.

عقدک اظهار امیدواری کرد که پیک شدیدی مانند موج‌های قبلی ایجاد نشود و گفت: پرداخت مطالبات کادر درمان، در گرو تصمیمات وزارت بهداشت است که به دلیل تنگناهای مالی هنوز پرداخت این مطالبات به روز نشده است، حتی دستمزد دانشجویان و اینترن‌هایی که داوطلبانه و فراتر از شیفت کاری خود در بیمارستان ماندند مدت‌هاست پرداخت نشده است و معمولاً با پنج شش ماه تأخیر واریز می‌شود.

وی کمبود منابع مالی را یک مشکل دنباله‌دار دانست و خاطرنشان کرد: تأخیر در پرداخت حقوق کادر درمان یکی که از مشکلاتی است که امیدواریم با فروکش کردن بیماری در یکی دو ماه اخیر جبران شود تا در صورتی که وارد پیک جدیدی شدیم، افراد با انگیزه بیشتر کار کنند و اگر نیاز به شیفت‌های اضافه‌تر بود داوطلب شوند.

در بهترین شرایط کرونا

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با اشاره به شروع پیک ششم از اواخر آذر یا اوایل دی ماه، افزود: تعداد بیماران بستری و بدحال در استان اکنون به پایین‌ترین حد نسبت به زمان ابتدای پیک رسیده است حتی در مقایسه با پیک پنجم نیز شرایط بهتری داریم زیرا در این مدت هیچ‌گاه تعداد بیمار بستری در آی‌سی‌یو به ۱۵ نفر کنونی نرسید بنابراین می‌توان گفت که در بهترین شرایط کرونا با کمترین تعداد بستری در استان قرار داریم.

وی درباره روند واکسیناسیون خاطرنشان کرد: پوشش واکسیناسیون دوز اول اکنون در گروه سنی بالاتر از ۱۲ سال به عدد حدود ۸۷ درصد رسیده است، دوز دوم ۷۷ درصد و دوز سوم ۳۸ درصد که می‌توان گفت پوشش واکسیناسیون در دوز اول و دوم مناسبت است اما برای دوز سوم ۳۸ درصد، عدد جالبی نیست و افزایش پوشش واکسیناسیون در این دوز نیز روزانه با کمتر از یک صدم درصد پیش می‌رود.

عقدک با اشاره به نقش مؤثر واکسیناسیون در ایجاد ایمنی برای کسانی که سه دوز واکسن را دریافت کرده بودند، گفت: اکنون توصیه به تجویز دوز سوم برای کادر درمان شده است و در مرحله بعد این توصیه برای همه افراد جامعه خواهد بود که با دریافت دوز یادآور، مقاومت لازم را برای وقوع پیک‌های بعدی در بدن خود ایجاد کنند.

وی رعایت پروتکل‌های بهداشتی را مهم‌ترین توصیه برای ایمنی در برابر کرونا دانست و گفت: اگر کرونا تا ۱۰ سال آینده نیز ادامه پیدا کند، رعایت پروتکل‌ها و تکمیل واکسیناسیون دستور اول و آخر برای پیشگیری و مقابله با کرونا در سراسر دنیاست.

شناسایی پنج مورد سرخک در اصفهان

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان درباره شناسایی پنج مورد سرخک در اصفهان گفت: موارد سرخک بیشتر وارداتی و از طریق افرادی بوده است که از مرز افغانستان وارد کشور شدند، دو سوم مواردی که شناسایی شد نیز بیشتر در بین اتباع افغان بود که یا ویروس را همراه خود آورده بودند و یا به دلیل اینکه واکسیناسیون کاملی نداشتند در داخل به آن مبتلا شدند.

وی با اشاره به پوشش ۹۵ درصدی واکسیناسیون در بین جمعیت ایران، افزود: در صورتی که سرخک در منطقه‌ای شیوع پیدا کند، مداخلاتی مانند واکسیناسیون وجود دارد که برای اتباع از ۹ ماهگی تا ۳۰ سالگی انجام می‌شود و این مداخلات حتماً در محل‌های تجمعی برای اتباع انجام خواهد شد اما هنوز مشکل جدی در این زمینه نداریم.

عقدک توصیه اساسی به افراد جامعه برای پیشگیری از ابتلاء به سرخک را توجه به مراقبت‌های سلامت اعلام کرد و گفت: از زمان شیوع کرونا، مانند بسیاری از خدماتی که به دلیل محدودیت‌های اجتماعی و کاهش تردد افراد در جامعه، متقاضیان کمتری داشت، مراقبت‌های سلامت ادواری مانند انجام واکسیناسیون گاهی به دست فراموشی سپرده شد البته در پنج شش ماه اخیر دوباره رنگ و بوی بهتری گرفته است و اکنون توصیه می‌کنیم همه خانواده‌ها برای انجام واکسیناسیون فرزندان خود اقدام کنند تا از ایمنی کافی در برابر بیماری‌ها برخوردار شوند.

کد خبر 574981

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.