بیشترین آمار زندانیان ایرانی خارج از کشور مربوط به کشور ترکیه است

مشاور ارشد و رئیس دبیرخانه شورای عالی پیشگیری از وقوع جرم قوه قضائیه با بیان اینکه بیشترین آمار زندانیان ایرانی خارج از کشور مربوط به موادمخدر، اقامت غیرمجاز یا ورود غیرمجاز جعل اسناد و کلاهبرداری است، گفت: در حال حاضر بیشترین آمار زندانیان ایرانی خارج از کشور مربوط به کشور ترکیه است.

به گزارش ایمنا و به نقل معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضائیه، علیرضا ساوری، امروز_بیست و چهارم اردیبهشت‌ماه_ در دومین جلسه «کمیته تخصصی پیشگیری از وقوع جرم ایرانیان خارج از کشور»، اظهار کرد: کمیته تخصصی پیشگیری از وقوع جرم ایرانیان خارج از کشور ذیل کارگروه حقوقی و قضائی شورای عالی ایرانیان خارج از کشور فعالیت خود را آغاز کرده است. «ارتقا آگاهی‌های عمومی و گسترش فرهنگ پیشگیری از وقوع جرم» برای اتباع ایرانی مقیم خارج از کشور و یا هم‌وطنانی که قصد عزیمت به خارج از کشور را دارند از اهداف اصلی تشکیل و راه‌اندازی این کمیته است.

وی افزود: وظیفه اداره این کارگروه بر عهده معاونت پیشگیری از وقوع جرم قوه قضائیه گذاشته شده است و هدف اصلی آن ارتقای آگاهی‌های عمومی، دانش پیشگیری و گسترش فرهنگ پیشگیری و اطلاع‌رسانی مناسب و مؤثر به ایرانیان خارج از کشور است. برای این کارگروه دو جامعه هدف در نظر گرفته‌شده است، گروه اول ایرانیانی هستند که قصد سفر به خارج از کشور را دارند و دسته دوم ایرانیان مقیم خارج از کشور هستند.

مشاور ارشد و رئیس دبیرخانه شورای عالی پیشگیری از وقوع جرم قوه قضائیه، تصریح کرد: نگاه معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضائیه این است که با مجموعه اقدامات در حوزه ارتقای آگاهی‌ها و گسترش فرهنگ پیشگیری بتواند از برخی جرایم و تخلفات و موضوعاتی که برای ایرانیان در خارج از کشور یا حین سفر رخ می‌دهد، جلوگیری کنیم و آمار مربوط به این موضوعات را کاهش دهد.

وی تأکید کرد: کارگروه حقوقی _قضایی شورای عالی ایرانیان خارج از کشور حمایت و یاری‌گری قضائی از ایرانیان مقیم خارج از کشور و ایرانیانی که قصد سفر به خارج از کشور دارند را به‌عنوان سیاست راهبردی کلان در پیش‌گرفته است. این راهبردی است که توسط شورای عالی ایرانیان خارج از کشور ابلاغ‌شده است. رئیس قوه قضائیه اهتمام و توجه لازم برای انجام حمایت‌های قضائی از ایرانیان خارج از کشور را دارد و این وظیفه بر عهده کارگروه حقوقی _قضایی گذاشته‌شده است.

ساوری افزود: نقطه کانونی و راهبرد اصلی این کمیته ارتقای آگاهی‌های عمومی، گسترش اخبار و گزارش‌های مربوط به هشداردهی‌ها باهدف گسترش فرهنگ پیشگیری از جرایم ایرانیان است. بیشترین آمار زندانیان ایرانی خارج از کشور مربوط به مواد مخدر، اقامت غیرمجاز یا ورود غیرمجاز و موضوعات مربوط به ضرب‌وجرح، جعل اسناد و کلاهبرداری است. در حال حاضر بیشترین آمار زندانیان ایرانی خارج از کشور مربوط به کشور ترکیه است.

وی با اشاره به سازوکارهای شکل‌گرفته برای اطلاع‌رسانی در زمینه پیشگیری از وقوع جرم ایرانیان خارج از کشور گفت: در حال‌حاضر برای اطلاع‌رسانی در این زمینه سامانه توصیه‌های مسافرتی راه‌اندازی شده است. سامانه توصیه‌های مسافرتی ذیل سامانه وزارت امور خارجه فعال‌شده و مطابق تصمیمات گرفته شده یک نسخه از محتواهای پیشگیرانه تولیدشده توسط دستگاه‌های عضو کمیته تخصصی پیشگیری از جرایم ایرانیان خارج از کشور به‌صورت مستمر در داخل سامانه مذکور برگزاری خواهد شد.

.

کد خبر 574957

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.