سزاوار دستمزد مناسب‌بودن، منشأ اصلی شکل‌گیری روز جهانی تجارت است

خریدوفروش آگاهانه و انجام تحقیقات لازم، می‌تواند به سوءاستفاده کمپانی‌ها از کودکان کار و انجام معاملات غیرمنصفانه پایان دهد. چهاردهم می هر سال، به‌عنوان «روز جهانی تجارت عادلانه» معرفی شده است.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، بسیاری از مردم جهان، قدردان دارایی‌های خود مانند لباس، غذا و تجهیزات نیستند و از آن‌ها استفاده درست نمی‌کنند؛ حال آن‌که بسیاری از ساکنان کره خاکی از داشتن این‌گونه امکانات محروم هستند. همه روزه ده‌ها هزار نفر از ساکنان کشورهای آسیایی، آفریقایی و آمریکای‌جنوبی، ساعت‌ها کار طاقت‌فرسا را در مراکز مختلف انجام می‌دهند به این امید که تنها لوازم ضروری زندگی خود را تأمین کنند، اما بسیاری از مردم نیز در خانه‌های خود با برخورداری از سرمایه‌های اولیه و امکانات پیشرفته، از زندگی خود رضایت کافی را ندارند.

بدون شک، همه مردم جهان در ازای کاری که انجام می‌دهند، خود را سزاوار دریافت دستمزد مناسب می‌دانند که همین مسئله، منشأ اصلی شکل‌گیری «روز جهانی تجارت عادلانه» به شمار می‌رود. این روز بهانه‌ای است برای این‌که توجه جهان به دستاوردها و اهداف جنبش تجارت عادلانه افزایش یابد و در نهایت، جهانی سرشار از عدالت اقتصادی شکل گیرد.

جنبش تجارت عادلانه، کمپین‌هایی را برای بهبود زندگی افرادی دربرمی‌گیرد که اعضای آن از طریق ارزیابی حقوق و افزایش قابلیت دیده شدن کارگران و تولیدکنندگان تازه‌کار برای بهبود وضعیت اقتصادی آن‌ها، به ویژه در مناطقی با رشد اقتصادی موفق، اقدامات کارآمدی اعمال می‌کنند.

تاریخچه و مهم‌ترین اهداف روز جهانی تجارت عادلانه

روز جهانی تجارت عادلانه برای اولین بار در سال ۲۰۰۴، توسط سازمان جهانی تجارت عادلانه معرفی شد که این سازمان تعداد ۳۲۴ نهاد در ۷۰ کشور دنیا را دربرمی‌گیرد. جالب است بدانید که روز جهانی تجارت داخلی در تقویم، تاریخ مشخصی ندارد و همه ساله در شنبه دوم ماه می برگزار می‌شود. در این روز، اغلب کشورهای جهان به برگزاری رویدادهایی در راستای کاهش فقر و محرومیت، تغییرات اقلیمی و بحران اقتصادی که بیشترین لطمه را به جوامع آسیب‌پذیر وارد می‌کند، می‌پردازند. در واقع، اهدافی نظیر ایجاد فرصت‌هایی برای بهبود وضعیت تولیدکنندگان ضعیف، افزایش شفافیت و پاسخ‌گویی، اعمال اقداماتی در راستای تجارت عادلانه، پرداخت منصفانه حقوق، پایان بحران کودکان کار، به حداقل رساندن تبعیض، نابرابری جنسیتی و آزادی انجمن، تضمین شرایط مطلوب کاری، افزایش ظرفیت مشاغل، ترویج تجارت عادلانه و حفظ محیط زیست از مهم‌ترین اهداف روز جهانی تجارت عادلانه به شمار می‌رود.

اعضای سازمان تجارت جهانی بر این باور هستند که بحران اقتصادی حاکم بر کره خاکی، توجه به تجارت پایدار در سطح ملی و محلی را می‌طلبد که در این راستا، تجارت باید به گونه‌ای انجام شود که بیشترین سود را برای افراد طبقه کارگر و محروم در پی داشته باشد. امروزه میلیون‌ها تولیدکننده، صاحب کسب‌وکار، سیاستمدار، نهادهای حامی و داوطلبان برای رشد پایدار تجارت عادلانه در سطح جهانی، در حال پیاده‌سازی طرح‌های ویژه‌ای هستند که به نظر می‌رسد، بسیاری از آن‌ها تبعات مثبتی در پی داشته است.

چگونه می‌توان از منصفانه بودن تجارت مطمئن شد؟

بسیاری از مردم به هنگام خرید ملزومات خود به طور دقیق نمی‌توانند از مناسب بودن قیمت‌ها مطمئن شوند و این در حالی است که شاخص‌های متعددی برای تعیین منصفانه بودن تجارت وجود دارد. به عنوان مثال، امروزه بسیاری از مردم جهان، خریدهای خود را به صورت اینترنتی انجام می‌دهند که این کار، قابلیت دسترسی به قیمت‌های مختلف یک محصول را در سایت‌های مختلف فراهم می‌آورد و در نتیجه مردم می‌توانند از منصفانه بودن قیمت‌ها در سایت‌های مختلف آگاه شود. در این میان، برخی صاحبان فروشگاه‌های اینترنتی گام را فراتر می‌گذارند و اطلاعات دقیقی از جزئیات محصولات خرید خود ارائه می‌دهند که این امر می‌تواند شفافیت و در نتیجه، منصف بودن آن‌ها را به تصویر بکشد و افراد بیشتری را به انجام خرید از سایت‌های آن‌ها سوق دهد.

چگونه می‌توان روز جهانی تجارت عادلانه را جشن گرفت؟

اغلب کشورهای جهان به شیوه‌هایی مشابه و متفاوت روز جهانی تجارت عادلانه را جشن می‌گیرند که در این میان، تولیدکنندگان محلی و صاحبان صنایع، نقش مهمی ایفا می‌کنند. آن‌ها می‌کوشند در این روز رویدادهای مختلفی برگزار کنند و در آنها هنرهای زیبا و غذاهای لذیذ را در اختیار مردم قرار دهند تا به روشی جذاب، موفقیت جنبش تجارت عادلانه را تا به امروز به تصویر بکشند و مصرف‌کنندگان را هر چه بیشتر از انجام خریدهای مقرون‌به‌صرفه آگاه کنند.

از سوی دیگر، برخی از افراد نیز در روز جهانی تجارت عادلانه به تحقیق در مورد شرایط مردم در سراسر جهان می‌پردازند تا به ایده‌پردازی برای بهبود وضعیت اقتصادی آن‌ها بپردازند.

کد خبر 574886

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.