تیم کلوپ جزو بهترین‌های تاریخ آنفیلد است

جیمی کاراگر، فیل تامپسون و جیم بگلین، سطح تیم فعلی لیورپول را با تیم‌های دهه‌های گذشته‌ آنفیلد مقایسه کرده‌اند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، سفر به ومبلی، فرصتی دیگر برای تیم لیورپول به وجود آورد تا ثابت کند که جزو بهترین‌های تاریخ آنفیلد است. رؤیای چهارگانه ممکن است به‌خاطر اتفاقات رخ داده در هفته گذشته لیگ برتر تا حدودی محو شده باشد، اما امیدهای رسیدن به سه‌گانه هنوز زنده مانده بود.

شاگردان «یورگن کلوپ» با قهرمانی در جام کارابائو، می‌توانستند با پیروزی مقابل چلسی، کسب جام حذفی را تضمین کنند. دست برقضا تیم رویایی کلوپ شب گذشته، بیست‌وچهارم اردیبهشت‌ماه، آبی‌های لندنی را در ضربات پنالتی جام حذفی شکست داد تا به همراه کلوپ که حالا تمام جام‌های ممکن را با قرمزها به دست آورده، جاودانه شود. تمام این مدت، چشم‌انداز یک قهرمانی دیگر در لیگ قهرمانان، (هفتمین قهرمانی باشگاه در کل)، مهم به نظر می‌رسد. رئال مادرید در بیست‌وهشتم ماه می در ورزشگاه پاریس منتظر است.

جای تعجب نیست که طرفداران قرمزها این روزها بسیار خوشحال هستند و لبخند می‌زنند. روی یکی از بنرهای جدیدتر روی جایگاه Kop آنفلید نوشته شده: «تصور کن که ما هستیم» و می‌دانی معنای آن‌ها چیست. چه روزگار فوق‌العاده‌ای است که از موفق‌ترین باشگاه فوتبال انگلیس حمایت می‌کنیم.

کلوپ در عرض چهار سال، آن‌ها را به قله غیرقابل تصوری رسانده است. سه فینال لیگ قهرمانان اروپا، اولین قهرمانی لیگ از سال ۱۹۹۰، سوپر جام یوفا و جام باشگاه‌های جهان، موفقیت در جام داخلی و مبارزه پایاپای آن‌ها با منچسترسیتی برای کسب قهرمانی، بخشی از این موفقیت است.

آن فیلد طی سال‌های گذشته، شاهد تیم‌های فوق‌العاده‌ای در بخش فوتبال بوده و درحالی‌که مقایسه در دوره‌های مختلف دشوار و احتمالاً عاقلانه است، اکنون باید بپرسیم که این تیم لیورپول در بین بهترین‌های تاریخ ۱۳۰ ساله پر زرق و برق قرمزها، کجا قرار دارد؟

برای کمک به انجام این کار، سه مرد نظر داده‌اند که دقیقاً می‌دانند درباره چه چیزی صحبت می‌کنند.

جیمی کاراگر در فهرست تاریخ حضور لیورپول، در رتبه دوم قرار دارد و بین سال‌های ۱۹۹۷ تا ۲۰۱۳ دقیقاً ۷۳۷ بار برای این باشگاه بازی کرده و ۹ جام مهم را در این مسیر کسب کرده است.

فیل تامپسون پسر شهر کرکبی است که ۴۷۷ بازی برای باشگاه دوران کودکی خود انجام داد. او کاپیتان باشگاه تا پیروزی در فینال جام اروپا در سال ۱۹۸۱ و کسب‌کننده کمتر از ۱۵ افتخار بزرگ بود. او بعدها به لیورپول بازگشت تا یک دوره موفقیت‌آمیز به عنوان دستیار سرمربی جرارد هولیه داشته باشد، تیم آن‌ها در سال ۲۰۰۱ سه‌گانه را به دست آورد.

جیم بگلین بخشی از نخستین تیم قرمزها بود که در سال ۱۹۸۶ موفق به کسب دو قهرمانی در لیگ و جام حذفی شد؛ یک مدافع چپ با کلاس و برجسته که متأسفانه دوران حرفه‌ای او به دلیل مصدومیت، کوتاه شد. این چیزی است که آن‌ها باید می‌گفتند.

آیا تیم کلوپ جزو بهترین‌های تاریخ لیورپول است؟

کاراگر: فکر می‌کنم باید مراقب باشیم، به دلیل آنچه که تیم‌های قبل از پسران کلوپ به دست آورده‌اند. فکر می‌کنم این تیم به خوبی آن‌ها است، اما جام‌هایی را که برای نشان دادن این مهم به نمایش بگذارد، به دست نیاورده است. این لزوماً به خودشان مربوط نیست، زیرا آن‌ها در برابر یک تیم فوق‌العاده به نام منچسترسیتی قرار دارند.

اعداد آن‌ها می‌گوید که یکی از بهترین تیم‌های لیورپول، در تاریخ باشگاه هستند. از نظر امتیاز، بازی‌های برده، گل‌های زده شده، رکوردهای ثبت شده، آن‌ها تقریباً به تنهایی، بهترین هستند.

افزودن یک جام اروپایی دیگر و شاید اگر بتوانند یک قهرمانی دیگر در لیگ را طی یکی دو سال آینده کسب کنند، فکر می‌کنم می‌توانید استدلال کنید که بهترین تیم لیورپول هستند. درحال‌حاضر، فکر می‌کنم باید به خاطر احترام به کاری که تیم‌های قبلی لیورپول انجام داده‌اند، از مقایسه خودداری کرد.

تیم کلوپ جزو بهترین های تاریخ آنفیلد است

تامپسون: چیزی که می‌توانم درمورد این تیم بگویم این است که تماشا کردن آن‌ها بسیار خوب است. استعداد، شدت، تعهد، همه چیز در بالاترین سطح قرار دارد. این بسیار چشمگیر است، روشی که آن‌ها کارها را انجام می‌دهند فوق‌العاده است. من فقط تماشای آن‌ها را دوست دارم و فکر می‌کنم بیشترِ مردم هم آن‌ها را تماشا می‌کنند.

آن‌ها کجا قرار می‌گیرند؟ می‌خواهم فکر کنم که جام‌های بیشتری کسب کنند. عظمت واقعی با طول عمر، با ماندن در اوج و جمع‌آوری غنایم همراه است. این برای بسیاری از تیم‌ها و مدیران لیورپول در این سال‌ها سنگین بوده، اما این تیم همه این‌ها را پذیرفته و ادامه داده و اگر ادامه پیدا کند، جزو بهترین‌ها است.»

بگلین: فکر می‌کنم این‌طور است؛ شما باید به آن‌ها احترام بگذارید. همیشه هواداران لیورپول خواهند بود که بگویند نه، زیرا جام‌های کسب شده در دهه ۷۰ و ۸۰ همیشه یک سطح بالاتر خواهند بود؛ اما من با آن موافق نیستم.

برای من، استانداردهایی که توسط این تیم تعیین شده بسیار شبیه به جنبه‌های بزرگ گذشته بوده و سبک بازی، هیجان‌انگیز است. این تیم فقط به گل بعدی و برد بعدی فکر می‌کند. ما این کار را کردیم و به این شکل برنامه‌ریزی کرده بودیم.

فکر می‌کنم باید این تیم را در سطح بهترین تیم‌ها قرار دهید. آن‌ها قبلاً جوایز بزرگ را برده‌اند و به شکستن مرزها ادامه می‌دهند. شما باید برای آن‌ها نهایت احترام را قائل شوید و آنان را همان‌جا قرار دهید.

بهترین تیم لیورپول در تمام دوران کدام است؟

کاراگر: اگر به یک دوره چهار ساله به طور مثال بین ۱۹۸۱-۱۹۸۴ فکر کنم، آن تیم سه قهرمانی متوالی لیگ، دو جام اروپا و چهار جام لیگ را به دست آورد. این یک دستاورد بزرگ است. در اواسط اواخر دهه ۷۰، سه جام اروپایی در سه فصل (۱۹۷۶، ۷۷ و ۷۸) و دو قهرمانی لیگ وجود داشت و این افتخارات بزرگی است. می‌توانم تیم اواخر دهه ۸۰ جان بارنز و پیتر بیردزلی را به یاد بیاورم. در آن زمان، با نحوه بازی فوتبال در دسته اول قدیمی، انگار برزیل را تماشا می‌کردبم. بارنز مقداری باشگاه را به لحاظ فنی بالا برد و آن‌ها را از نظر نحوه بازی به سطح دیگری برد. آن تیم باید با دبل خود [در فصل ۸۸-۱۹۸۷] جام‌های داخلی را می‌برد و در یک فصل و طی ۴۲ بازی، فقط دو بازی لیگ را باخت. از نظر سبک، این تنها تیمی است که من با این تیم فعلی مقایسه می‌کنم.

تیم کلوپ جزو بهترین های تاریخ آنفیلد است

تامپسون: وقتی مردم از من می‌پرسند، می‌گویم فصل ۷۸-۷۹ فوق‌العاده بود. ما در آن سال در ۴۲ بازی لیگ ۱۶ گل دریافت کردیم با چهار گل خورده در آن فیلد در تمام فصل؛ می‌توانید تصور کنید؟

مردم از من می‌پرسند که آن تیم چگونه با این تیم مدرن امروز مقایسه می‌شود؟ من می‌گویم: احتمالاً به یک نتیجه تساوی می‌رسیم؛ اما باز هم اکنون بیش از ۶۰ سال داریم!

اخیراً متوجه شدم که چرا تیم فوق‌العاده‌ای است؛ این به این دلیل که همه ما بین ۲۴ تا ۲۸ سال سن داشتیم. ما در اوج خود بودیم و داشتن بازیکنان زیادی در آن مرحله از دوران حرفه‌ای آن‌ها، امتیاز بزرگی برای تیم بود.

اعتماد به نفسی که در آن تیم وجود داشت، هیجان‌انگیز بود اما حتی در آن زمان، به خوبی ما، از ایده سه‌گانه یا چهارگانه هرگز صحبت نمی‌شد. این‌جاست که این تیم مدرن لیورپول به برتری رسیده است. آن‌ها بیش از هر تیم انگلیسی برای این امر تلاش کرده و پیش رفته‌اند. این کار نیاز به انجام دادن وظایف به طور دقیق دارد.

بگلین: خوش‌شانس بودم که در یک تیم عالی بازی کردم؛ تیمی که برنده بود، اما مردم همیشه امتیاز تیم سال ۷۸-۷۹ را به عنوان یکی از تیم‌های بزرگ حفظ می‌کنند و به درستی هم همین‌طور است. آن رکورد خیره کننده است.

شک ندارم که افرادی مانند جو فاگان یا کنی دالگلیش یا رونی موران از کار با این تیم و این بازیکنان لذت می‌بردند و بدون شک بازیکنان دهه ۷۰ و ۸۰ دوست داشتند با یورگن کلوپ کار کنند!

آیا بازیکنان فعلی لیورپول در ترکیب بهترین ترکیب تاریخ حضور دارند؟

کاراگر: صددرصد. احتمالاً اکنون سه نفر از تیم فعلی را در بهترین ترکیب داشته باشم. برای من [ویرجیل] ون دایک و [محمد] صلاح در آن حضور دارند. فکر می‌کنم تا پایان دوران حرفه‌ای او، شما به ترنت [الکساندر-آرنولد] نیز با نقشی که دارد و تأثیری که داشته است نگاه کنید. آلیسون فرصت خوبی برای جا گذاشتن ری کلمنس خواهد داشت.

اندی رابرتز هم هست، درحالی‌که فکر نمی‌کنم هرگز جان بارنز را از بهترین تیم خود حذف کنم، سادیو مانه احتمالاً نزدیک‌ترین کسی است که تا به حال به او داشته‌ایم. این حس من است و احتمالاً همه چیزهایی را که باید بدانید به من می‌گوید.

تیم کلوپ جزو بهترین های تاریخ آنفیلد است

تامپسون: این‌طور فکر می‌کنم؛ به خصوص درمورد فندایک. او می‌تواند هر نسلی را در بر بگیرد. فقط به این موضوع فکر می‌کنم که «وای، او و آلن هانسن را با هم تصور کنید؟!»

سپس به اعداد صلاح نگاه کنید. راجر هانت قهرمان من بود و من به اندازه کافی خوش‌شانس بودم که با ایان راش بازی کردم. آن‌ها آمار ترسناکی خلق کردند و صلاح در کنار آن‌هاست. اگر قرار بود بماند، در نهایت به یکی از پنج گلزن برتر تاریخ باشگاه تبدیل می‌شد.

سپس افرادی مانند مانه، ترنت، آلیسون هستند. همه آن‌ها بازیکنان خوبی هستند که جایگاه بزرگی خواهند داشت، اما رقابت همیشه وجود دارد، این‌طور نیست؟!

بگلین: بدون هیچ تردیدی درست است. برای من همیشه آسان بوده است که از میان یک تیم بزرگ، از ری کلمنس در دروازه گرفته تا ایان راش در خط حمله، نظر خود را اعلام کنم.

اما اکنون، به افرادی مانند آلیسون نگاه کنید. او یک مدعی است، اگر در سه یا چهار فصل آینده به کاری که انجام می‌دهد ادامه دهد، او جزو بهترین‌هاست. قبلاً گفته‌ام که فکر می‌کنم رابرتسون بهترین دفاع چپ است که این باشگاه تا به حال داشته و نمی‌توان فندایک یا صلاح را نادیده گرفت.

تمام چیزی که این بچه‌ها نیاز دارند، شاید یک یا دو فصل دیگر باشد. شما به الکساند آرنولد ۲۳ ساله و اجرای بازی‌ها از دفاع راست نگاه می‌کنید. شگفت‌زده خواهم شد اگر او به عنوان یکی از بزرگان در تاریخ باشگاه به پایان کارش نرسد، سپس فردی مانند جردن هندرسون وجود دارد که ممکن است تماشایی‌ترین فرد نباشد، اما موتور محرک این تیم است.

کد خبر 574867

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.