صرفه‌جویی ۴۰درصدی در مصرف آب/بودجه ۱۱میلیاردتومانی شهرداری در سال جدید

شهرداری گوگد اقداماتی در راستای توسعه شهر، آزادسازی‌، تکمیل پروژه‌های نیمه‌تمام و افزایش سرانه فضای سبز شهر انجام داده و به‌دنبال راهکارهایی برای افزایش درآمد شهرداری و اجرای طرح تفصیلی شهر است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، آنچه امروز در مدیریت شهری گوگد می‌بینیم، نتیجه دیدگاه مدیران شهر طی ۵۷ ماه گذشته است که موجب تحول در روند توسعه شهر، آزادسازی‌ها، تکمیل پروژه‌های نیمه‌تمام، افزایش سرانه فضای سبز شهری و اجرای طرح تفصیلی شده است.

مدیریت شهری گوگد در راستای توسعه پایدار شهر و تأمین سلامت شهروندان، تصمیم بر ساماندهی کمربندی و اجرای کنارگذر به منظور کاهش بار ترافیکی و تصادفات دارد.

شهردار کنونی گوگد سابقه کار در واحدهای مختلف شهرداری را دارد و زمانی سکاندار شهرداری رزوه بوده است. وی از دوره پنجم شورای اسلامی شهر تاکنون در شهردار گوگد است و تلاش دارد اقدامات مختلفی در حوزه‌های کالبدی، عمرانی، فرهنگی، اجتماعی و زیست‌محیطی به انجام برساند و بافت‌های فرسوده شهر را احیا کند تا رضایت‌مندی شهروندان حاصل شود.

در گفت‌وگو با «حسین علی‌محمدی» شهردار گوگد، اهم اقدامات انجام شده در سال ۱۴۰۰ و اولویت‌های شهرداری در سال جاری را جویا شدیم. مشروح این گفت‌وگو را در ادامه می‌خوانید:

تحقق بودجه ۱۴۰۰ شهرداری به چه میزان بوده است؟

بودجه سال ۱۴۰۰ شهرداری گوگد برمبنای رقم ۷.۵ میلیارد تومان بود اما ۱۲.۵ میلیارد تومان آن وصول شد که ۷۰ درصد بودجه در بخش عمرانی و در اجرای پروژه‌های آزادسازی‌ها، جدول‌گذاری، آسفالت و توسعه فضای سبز هزینه شده است. سرانه شهروندی در بودجه ۱۴۰۰ شهرداری گوگد نزدیک یک میلیون و ۳۰۰ هزار تومان بود که در تفریغ بودجه به دو میلیون و ۱۰۰ هزار تومان رسید که ۸۰ درصد بیش از پیش‌بینی محقق شده است.

رویکرد مدیریت شهری در سال ۱۴۰۱ چیست؟

بودجه سال ۱۴۰۱ شهرداری گوگد با ۴۷ درصد افزایش نسبت به سال ۱۴۰۰ برمبنای رقم ۱۱ میلیارد تومان پیش‌بینی شد. سرانه بودجه برای هر شهروند نزدیک به دو میلیون تومان در نظر گرفته شده است.

ادامه عملیات احداث و بازسازی پارک‌های شفا، گل نرگس، فاز دوم بوستان لاله، یادمان شهدای گمنام، محوطه گلزار شهدا و آرامستان شهر در دستور کار شهرداری برای تکمیل است.

روند آزادسازی پروژه خیابان حافظ به کجا رسید؟

آزادسازی خیابان حافظ یکی از پروژه‌های اصلی شهرداری در دوره ششم بوده که مسیر آزادسازی آن از شهرداری تا ورودی گلزار شهدا است. سال ۱۴۰۰ با صرف اعتباری بالغ بر ۳.۵ میلیارد تومان بدون احتساب معوض‌های داده شده، حدود ۷۰ درصد آزادسازی پروژه انجام شده است؛ میزان آزادسازی ۲۵۰۰ مترمربع عرصه و ۶۰۰ مترمربع زیربنا است.

این طرح در سال ۱۴۰۱ در دستور کار شهرداری قرار دارد تا در حد امکان آزادسازی‌ها انجام و عملیات اجرایی این خیابان شروع شود.

خیابان حافظ یکی از مناطق شهر گوگد است که بافت‌های فرسوده، خطرساز و پیچ‌های خطرناک دارد و لازم است شهروندان در احیای بافت‌های فرسوده و آزادسازی این خیابان با شهرداری همکاری بیشتری داشته باشند.

چند درصد مساحت شهر را بافت فرسوده تشکیل می‌دهد؟

۳۰ درصد از مساحت ۲۶۰ هکتاری شهر گوگد بافت فرسوده دارد؛ سعی داریم با مشارکت شهروندان در ساماندهی بافت‌های ناکارآمد شهر اقدام کنیم.

وضعیت ساخت‌وساز در شهر گوگد چگونه است؟

در شهر گوگد پروژه ساخت‌وساز رو به افزایش است. سال ۱۴۰۰ تعداد ۳۵ فقره پروانه ساختمانی در بخش تجاری و مسکونی و کارگاهی صادر شده است. طرح تفضیلی شهر گوگد پس از پنج سال پیگیری و رفع حداکثری نواقص مصوب برای ابلاغ به استانداری تحویل شده است؛ امیدواریم در ۱۴۰۱ طرح تفصیلی مصوب و برای اجرا تحویل شهرداری شود.

اقدامات شهرداری برای جداسازی آب شرب از خام چه بوده است؟

از ابتدای دوره پنجم تا پایان سال ۱۴۰۰ حدود ۳۰ کیلومتر لوله‌گذاری در سایزهای مختلف به منظور آبیاری فضای سبز شهری انجام شده است. ۷۰ درصد فضای سبز شهری گوگد لوله‌گذاری و صددرصد طرح جداسازی آب شرب از آب خام انجام شده که صرفه‌جویی ۴۰ درصدی را در مصرف آب فضای سبز شهری به همراه داشته است‌.

سرانه فضای سبز شهر گوگد چقدر است؟

فضای سبز شهری گوگد حدود ۱۶۰ هزار مترمربع است که بر این مبنا سرانه فضای سبز هر شهروند ۲۵ مترمربع می‌شود. با احداث پارک‌های گل نرگس، شفا، مرحوم قرنی و پارک جنب ارگ حدود ۱۶۵ هزار مترمربع فضای سبز شهری گوگد افزایش پیدا می‌کند و به سرانه فضای سبز شهر یک متر افزوده می‌شود.

آب مورد نیاز فضای سبز از کدام منابع تأمین می‌شود؟

منابع تأمین آب فضای سبز از تنها چاه شهرداری گوگد، هر ۱۰ روز یک بار شش ساعت آب تخصیصی از سد گلپایگان تخصیص داده می‌شود؛ در این راستا استخر ۱۵۰۰ مترمکعبی ذخیره آب در بوستان لاله به منظور آبیاری فضای سبز ساخته شده است. در گذشته زیرساخت‌های فضای سبز شهری گوگد با مشکل مواجه بود، اما از سال ۱۳۹۷ تاکنون زیرساخت‌های فضای سبز ایجاد شده است.

شهرداری چه اقداماتی برای رفع معضل آب‌گرفتگی انجام داده است؟

معضل آب‌گرفتگی در سطح شهر نداریم و مشکلِ مسیرهایی که آب‌گرفتگی دارند، رفع خواهد شد. برخی نقاط شهر نیاز به بهسازی دارد؛ در مواقع حاد کانال‌های دفع آب‌های سطحی لایروبی می‌شود.

سطح خدمات‌دهی شهرداری در تمام محلات شهر یکسان است؟

در توزیع خدمات عادلانه در محله‌های حضرت آیت‌الله گلپایگانی، خیابان امام خمینی و محله بنیاد و امور ایثارگران شهر گوگد اقدام خواهیم کرد. سال ۱۴۰۰ بهسازی پیاده‌روهای خیابان امام خمینی و بلوار شهدا تا میدان توحید و قسمتی از خیابان آیت‌الله گلپایگانی به صورت ویژه انجام شده است. سعی داریم پیاده‌روهایی را که مشکل دارند برای اجرای عملیات در دستور کار قرار دهیم.

تمهیدات شهرداری برای دفن اصولی زباله چیست؟

شهرداری در راستای اجرایی کردن طرح تفکیک زباله از مبدأ، در میدان توحید شهر گوگد کانکس تحویل پسماند زباله مستقر کرده است تا شهروندان زباله‌های قابل بازیافت را تحویل دهند. روزانه چهار تن زباله توسط دو نیروی شهرداری با استفاده از یک دستگاه از سطح شهر جمع‌آوری و به کارخانه پسماند زباله شهرستان گلپایگان انتقال داده می‌شود.

کد خبر 574831

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.