زاینده‌رود؛ تشنه عدالت

رفع مشکلات زاینده‌رود و محقق شدن پروژه‌های کلان از جمله توسعه حمل‌ونقل عمومی نیازمند همکاری دولت است، عملیاتی شدن پروژه‌های کلان در شهر و توجه به چالش‌ها در زمینه آلودگی هوا، خشکی زاینده‌رود و گسترش حمل‌ونقل پاک برای کاهش معضلات شهری مطالبه شورای ششم شهر اصفهان از رئیس جمهور است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، بحران آب و جاری نبودن همیشگی زاینده رود به غمی ماندگار بر چهره نصف جهان بدل شده است، شهروندان اصفهانی یک‌صدا و هم‌سو خواستار جاری بودن زاینده‌رود هستند تا گره از چالش‌هایی که نبود آب در زاینده‌رود زمینه‌ساز آن شده است باز شود، علاوه‌بر این تمام گردشگرانی که به این شهر می‌آیند از خشک بودن زاینده‌رود گلایه دارند، آب که در زاینده‌رود جاری شود بسیاری از مشکلات موجود رفع خواهد شد.

افزایش نشاط اجتماعی، تأمین حقابه‌ها و رفع بسیاری از معضلات زیست‌محیطی اولین هدیه‌هایی است که جاری بودن زاینده‌رود به مردم خواهد داد، در این راستا شورای اسلامی شهر در تلاش است تا در سفر ریاست جمهوری به اصفهان این مطالبه همگانی را به طور ویژه مطرح کند.

همچنین علت آلودگی هوا در کلان‌شهرها وجود منابع آلاینده همچون افزایش فعالیت صنایع و کارخانه‌های آلاینده و تردد بیش از حد خودروها و سایر وسایل نقلیه است، بنابراین گسترش فرهنگ استفاده از وسایل همگانی و حمل‌ونقل عمومی راهکاری برای کاهش حجم ترافیک روزمره در شهرها و تردد بهینه شهروندان برای انجام فعالیت‌های روزمره بدون ایجاد آلایندگی است.

توسعه ناوگان حمل‌ونقل عمومی با راه‌اندازی و تکمیل قطار شهری در کلان‌شهرها باعث کاهش آلودگی هوا، مصرف بهینه سوخت و کاهش ترافیک می‌شود و در برنامه‌های پیش رو مدیریت شهری و شورای ششم شهر اصفهان توجه به این مسئله مد نظر قرار دارد.

در آینده‌ای نزدیک سفر ریاست جمهوری به اصفهان اتفاق می‌افتد و شورای ششم شهر اصفهان با تدوین نامه ۳۰ بندی مشکلات شهر و مطالبات مردم را مطرح کرده است. در تدوین تمام این موارد تقاضای شورای ششم شهر اصفهان بر این بوده تا دولت و دستگاه‌های اجرایی در کنار مدیریت شهری و استانی قرار بگیرند تا بتوانند مشکلات را رفع کنند.

بندهای سی‌گانه پیشنهادی شورای اسلامی شهر برای مطالبه از ریاست جمهور چیست؟

احمدرضا مصور، رئیس کمیسیون نظارت و پیگیری مصوبات شورای اسلامی شهر اصفهان با اشاره به تدوین نامه ۳۰ بندی شورای ششم در رابطه با مشکلات شهر و مطالبات مردم از رئیس‌جمهور به خبرنگار ایمنا، می‌گوید: تدوین بندهای سی‌گانه پیشنهادی شورای اسلامی شهر برای توجه به رسالت و نمایندگی شورای ششم اصفهان از شهروندان بوده است و این بندها با همفکری اعضای شورای ششم تدوین شده است، به نظر می‌آید تمام معضلاتی که در هشت ماه گذشته به شورای اسلامی شهر اصفهان رسیده بود در این ۳۰ بند تدوین شده، مطرح شده است.

وی اضافه می‌کند: مهم‌ترین موارد مطرح شده در تدوین نامه ۳۰ بندی، بحث جاری بودن رودخانه زاینده‌رود به عنوان زیربنای سیستم و اکولوژی شهر اصفهان بوده است و امیدواریم با همت دولت در خصوص توزیع حقابه‌های مربوط به زاینده‌رود در شرق، غرب و شهر اصفهان عدالت اجتماعی رعایت شود.

رئیس کمیسیون نظارت و پیگیری مصوبات شورای اسلامی شهر اصفهان تصریح می‌کند: در تدوین نامه ۳۰ بندی شورای ششم شهر اصفهان هشت مورد از بندها مربوط به مواردی بود که به نحوی به زاینده‌رود و موضوع آب بستگی داشت، البته بحث فرونشست زمین، آلودگی هوا، اکولوژی شهر اصفهان و فضای سبز نیز مطرح شده است.

لزوم توجه به حمل‌ونقل پاک برای داشتن هوای پاک

مصور با بیان اینکه موضوع حمل‌ونقل پاک برای داشتن هوای پاک در اصفهان در تدوین این نامه مطرح شده است، می‌افزاید: در تدوین تمام این موارد تقاضا بر این بوده تا دولت و دستگاه‌های اجرایی در کنار مدیریت شهری و استانی قرار بگیرند تا بتوانیم مشکلات مردم را به شایسته‌ترین شکل ممکن رفع کنیم.

وی تصریح می‌کند: با هماهنگی‌هایی که در سطح شهر و استان بین مدیریت شهری، فرمانداری و استانداری وجود دارد، چشم‌انداز بسیار مناسبی را برای رفع معضلات شهری می‌بینیم، امیدواریم در برنامه‌های آینده، شهروندان اصفهانی با مساعدت دولت به مواردی که لایق آن هستند نائل شوند.

رئیس کمیسیون نظارت و پیگیری مصوبات شورای اسلامی شهر اصفهان با تاکید بر اینکه برای تدوین نامه ۳۰ بندی اعضای شورای ششم شهر اصفهان فرصت زیادی گذاشته‌اند، می‌گوید: شواری ششم شهر اصفهان تمام این موارد را به طور کامل برای ارائه به رئیس‌جمهور و پیگیری مسائل در آینده احصا کرده است.

وی ادامه می‌دهد: موضوعاتی از جمله حمل‌ونقل پاک، قطار شهری، قطار سریع‌السیر و بحث اتوبوس‌ها در تدوین نامه ۳۰ بندی مطرح شده است، در حال حاضر چهار رام قطار در چین تولید شده و آماده انتقال به کشور است و تحقق این برنامه نیازمند تأمین بودجه و اعتبار لازم از سوی دولت است.

انجام پروژه‌های قطار سریع‌السیر نیازمند همکاری دولت

مصور با بیان اینکه بدون تردید تحقق طرح‌های ملی و منطقه‌ای از توان مدیریت شهری اصفهان خارج است و به تنهایی نمی‌تواند از عهده انجام این طرح‌ها برآید، می‌گوید: انجام پروژه‌های قطار سریع‌السیر یا راه‌اندازی قطارهای بین شهری نیازمند همکاری دولت است، عملیاتی شدن این پروژه‌ها در آینده موجب تغییرات ویژه‌ای در سبک اقتصادی اصفهان می‌شود.

وی در خصوص اهمیت بحث حمل‌ونقل در حوزه محیط زیست و هوای پاک اصفهان، اظهار می‌کند: در حال حاضر نگران وضعیت محیط زیستی اصفهان هستیم، از ابتدای سال جاری تاکنون دو روز هوای پاک را تجربه کردیم و این اتفاق ناخوشایند حاکی از آن است که شاخص‌های آلودگی شهر اصفهان به شدت بالا است.

وی تاکید می‌کند: صنایع بزرگ اطراف شهر به طور مستقیم تأثیر محیطی زیستی روی اصفهان دارد، لذا باید همت کنیم تا دولت به کمک مدیریت شهری بیاید و بخشی از مسائل آلودگی هوا رفع شود.

رئیس کمیسیون نظارت و پیگیری مصوبات شورای اسلامی شهر اصفهان اظهار می‌کند: امیدواریم در آینده با اقدامات بهینه مدیریت شهری برای رفع چالش‌های در شهر اصفهان شرایط بهتر شود، تمام این موارد معطوف به این است که در راستای اجرای وظیفه خود تلاش کنیم.

وی خاطرنشان می‌کند: تدوین این نامه ۳۰ بندی که از جمله مصوبات شورای ششم شهر اصفهان است، خطاب به مقام ریاست جمهوری تدوین شده و خواسته‌های مدیریت شهری در آن احصا شده است و امیدواریم به منصه ظهور و اجرا برسد.

کد خبر 574821

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.