پایان تخلفات ساخت‌وساز در حصارک/بدهی‌های انباشته را پرداخت کردیم

تا مدتی قبل ساخت‌وساز برخلاف مفاد پروانه ساختمانی و تفکیک غیرمجاز اراضی دو مشکل بزرگ شهرک یاس حصارک کرج بود که علاوه بر جان و سرمایه افراد، آسیب جدی به سیمای شهر وارد می‌کرد، اما در حال حاضر با عزم جدی شهرداری به این تخلفات پایان داده شده است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، املاک محله‌های مختلف منطقه شش شهرداری کرج به دلیل قولنامه‌ای و ارزان بودن، محل مناسبی برای اسکان مهاجران زیادی از نقاط مختلف شده است؛ نبود نظارت مدیریت شهری در دوره‌های گذشته باعث شده است که ساخت‌وساز در این منطقه به‌ویژه شهرک یاس حصارک بدون در نظر گرفتن ظرفیت و زیرساخت‌های شهری و همچنین بدون رعایت اصول و قوانین انجام شود.

در حال حاضر محله‌های منطقه شش کرج جمعیت زیادی را در خود جای داده است و زیر بار تردد روزانه تعداد زیادی خودرو همچنین سنگینی خانه‌های سر به فلک کشیده که هیچ تناسبی با شرایط آن ندارد، کمر خم کرده است و در حالی که این زخم کهنه‌تر از آن است که به راحتی درمان شود، مدیر منطقه شش شهرداری توانسته با تعامل و همراهی شهروندان این منطقه در راستای افزایش درآمدها، کاهش تخلفات ساختمانی و به صفر رسیدن ساخت‌وساز غیرمجاز زیربنایی اقدامات خوبی انجام دهد.

با توجه به تغییرات توسعه‌ای و تحولات منطقه‌ای ایجاد شده، وضعیت فعلی ساخت‌وساز و درآمدهای منطقه، گفت‌وگویی را با منوچهر غفاری، مدیر منطقه شش شهرداری کرج انجام داده‌ایم که مشروح آن را در ادامه می‌خوانید:

اشاره‌ای به مشخصات کلی منطقه شش شهرداری کرج داشته باشید.

این منطقه با حدود پنج هزار هکتار حریم و محدوده به عنوان وسیع‌ترین منطقه از میان مناطق ده‌گانه شهرداری کرج به شمار می‌رود که از شمال به ارتفاعات باغستان، از جنوب به بلوار شهید بهشتی حوزه شهرداری منطقه پنج، از شرق به بلوار باغستان و حوزه شهرداری منطقه هفت و از غرب به اتوبان تهران قزوین و کمال‌شهر منتهی می‌شود.

مسائلی که در گذشته در منطقه شش اتفاق افتاد، باعث شکل‌گیری پرونده‌هایی شد که به سرانجام رساندن هریک از آنها برای مدیریت شهری کرج مهم است، لذا از زمان آغاز فعالیت به عنوان مدیر منطقه، تعیین تکلیف پرونده‌ها، ارائه خدمات به همشهریان و درآمدزایی را هدف اصلی خود قرار دادم.

برای کنترل ساخت‌وسازهای غیرمجاز چه اقداماتی انجام داده‌اید؟

یکی از مهمترین پرونده‌های در حال اتمام، پروژه شهرک یاس حصارک است که پروانه ساخت واحدهای آن در سال‌های گذشته صادر شد و عملیات احداث آن مازاد و مغایر با پروانه صورت گرفته است. در حال حاضر چهار هزار واحد مسکونی در شهرک یاس ساخته شده است که با پیگیری‌های انجام شده، قرار است پس از تعیین تکلیف در کمیسیون ماده ۱۰۰ شهرداری، پایان کار و سند برای آنها صادر شود تا ارزش واقعی املاک به‌دست آید که این اقدام علاوه بر کسب درآمد برای منطقه، موجب کاهش معضلات اجتماعی نیز می‌شود.

تخلفات ساختمانی بیشتر مغایر با پروانه ساخت انجام می‌شود که در کمیسیون ماده ۱۰۰ برای آنها تعیین تکلیف می‌شود، اما یکی از موارد در منطقه شش شهرداری این است که بعضی از ساختمان‌ها به صورت صددرصدی مغایر با پروانه ساخته شده است و استحکام لازم را ندارد؛ به‌طوری که برای محله‌ها خطرساز شده و شرایط نگران‌کننده‌ای را به‌وجود آورده است؛ تخلفاتی که در گذشته انجام و به معضلی بزرگ در شهر تبدیل شده است، اما در حال حاضر تخلف زیربنایی در منطقه شش به صفر رسیده است و اجازه ساخت‌وساز بدون پروانه و غیرقانونی به هیچ عنوان داده نمی‌شود.

تخلفات ساختمانی نیز در شهرک یاس کنترل شده است، اما در سال‌های گذشته حتی تجاری‌های غیرمجاز نیز در این منطقه ساخته شده است، به‌عنوان مثال در خیابان ولی‌عصر که ساختمان شهرداری منطقه نیز در آن قرار دارد، ۴۵ باب تجاری غیرمجاز احداث شده است که اجازه ادامه فعالیت به آنها نداده‌ایم، اما با کمک دستگاه‌های نظارتی می‌توان مشکلات آنها را رفع کرد.

از گذشته تاکنون بهسازی و احداث معابر جدید در باغستان و حصارک مورد انتقاد بوده است؛ در این راستا چه اقدامی انجام داده‌اید؟

منطقه شش شبکه معابر خوبی دارد، اما پروژه‌های آن به دلیل مشکلات تملکی و توافقی تکمیل نشده است؛ در پروژه‌هایی نظیر بلوار شهید ناصربخت و ماهان که بیش از ۹۰ درصد آنها انجام شده است، انتهای این بلوارها باید به شبکه معابر متصل شود که به علت مشکلات تملکی انجام نشده است.

با توجه به اینکه هریک از بلوارهای احداثی برای بازدهی باید به شبکه معابر متصل شود، اما تاکنون انجام نشده است، در اولین اقدام، بازگشایی بلوار آزادی، خیابان نهم شاهین ویلا و بلوار شهید ناصربخت را در اولویت قرار دادیم و در نظر داریم در سال جاری حداقل سه پروژه را به شبکه معابر وصل کنیم تا شاهد کاهش ترافیک این منطقه باشیم.

حریم منطقه شش در چه وضعیتی قرار دارد؟

این منطقه دارای وسیع‌ترین حریم‌ها از میان مناطق ده‌گانه است که می‌تواند پتانسیلی برای توسعه و یا آسیبی برای ساخت‌وساز غیر مجاز تلقی شود و وضعیت شهر را دچار مشکل کند، از سوی دیگر همین حریم راهی برای توسعه آینده شهر است. حریم‌های شهر فضایی برای سامان‌بخشی و سرمایه‌گذاری ایجاد می‌کند که می‌توان از آن به خوبی استفاده کرد.

اگر مدیریت شهری به طور درست خدمات‌رسانی کند و شهروندان نیز در مدیریت شهر مشارکت داشته باشند، منطقه شش شهرداری کرج می‌تواند توسعه یافته و برخوردار باشد؛ این منطقه به لحاظ تراکم جمعیتی بالا در برخی مناطق همچون حیدرآباد و حصارک بالا دچار فقر سرانه سبز است و مدیریت شهری از سرمایه‌گذاران بخش خصوصی برای توسعه زیرساخت‌های فرهنگی و ورزشی در منطقه استقبال می‌کند.

وضعیت درآمدی منطقه شش چگونه است؟

با توجه به اینکه منطقه شش شهرداری کرج یکی از مناطق کم‌برخوردار به شمار می‌رود، از ابتدا به دنبال درآمدزایی برای اجرای پروژه‌های عمرانی و خدماتی بودیم تا شاهد توسعه و تقویت منطقه باشیم که با اقدامات انجام شده، در شش ماهه دوم سال گذشته، این منطقه در حوزه درآمدی و ساختاری سیر صعودی داشت و تا پایان سال توانستیم بدهی‌هایی که در سنوات گذشته انباشت شده بود را پرداخت کنیم.

با توجه به کم‌برخوردار بودن منطقه شش، حفظ این موازنه نیازمند کار و تلاش فراوان است؛ چراکه صدور چهار پروانه در منطقه شش با یک پروانه در منطقه‌ای برخوردار از کرج برابری می‌کند.

از احوال عمرانی منطقه بگویید.

در شش ماهه ابتدای سال گذشته اجرای پروژه‌های عمرانی در منطقه شش به دلیل کمبود درآمد وضعیت مطلوبی نداشت، اما اواخر سال با کسب درآمد توانستیم چند پروژه عمرانی را برای اجرا تعریف کنیم؛ منطقه شش دومین منطقه شهرداری کرج است که افزایش مطلوبی در بودجه عمرانی سال جاری دارد و لازمه انجام پروژه‌های عمرانی برابر ردیف‌های بودجه کنترل درآمد و هزینه است.

با توجه به اینکه تعدادی از پرونده‌های درآمدی همچون پروژه «البرز مال» که یکی از پروژه‌های شاخص شهری بود و به دلیل اختلاف مالکان تعطیل و ناتمام شده بود و مطالبات شهرداری نیز دریافت نشده بود، مورد پیگیری قرار گرفت و در حال به سرانجام رسیدن است زیرا از این پروژه که رقمی نزدیک به ۳۰۰ میلیارد تومان بازدهی شهرداری می‌شود، می‌توان پروژه‌های دیگری را نیز پیش برد.

یکی از پروژه‌های عمرانی شاخص در منطقه شش، پارک دانش‌بنیان کودک و خانواده خلاق است که باید طراحی آن به گونه‌ای باشد تا نیاز گروه‌های مختلف سنی به عنوان مخاطبان در آن گنجانده شود؛ در صدد هستیم دو سازمان بین‌المللی هپیتات و یونیسف را به دلیل توانمندسازی محله‌های ناپایدار در اجرای این پروژه پای کار بیاوریم، البته موضوع آموزش به گروه‌های مختلف سنی و آشنایی کودکان با مهارت‌های زندگی در پروژه پارک دانش‌بنیان کودک و خانواده خلاق پررنگ‌تر است.

گسترش فضای سبز منطقه نیز یکی از مهمترین اهداف است و در حال حاضر پنج پارک در مقیاس محله در دست بهسازی و احداث است.

نحوه تعامل با شهروندان ساکن در منطقه چگونه است؟

اهالی محلات منطقه شش شهرداری نسبت به محل زندگی خود تعلق خاطر دارند و همین موضوع راهی ارتباطی برای توسعه منطقه است؛ چراکه شهروندان در مدیریت شهر مشارکت می‌کنند، به‌طوری که گاهی شاهد ارائه پیشنهاد و طرح‌هایی از سوی شهروندان هستیم که این مهم شایسته تقدیر است.

برگزاری مراسم و جشن در مناسبت‌های مختلف نیز در این منطقه به علت مشارکت خوب شهروندان با بازخورد خوبی همراه است، لذا در صدد هستیم در سال جاری با همکاری سازمان‌های مرتبط برنامه‌های مختلف و متنوعی را برای شهروندان برگزار کنیم.

گفت‌وگو از: محنا عباسی، خبرنگار سرویس کلانشهرهای خبرگزاری ایمنا

کد خبر 574758

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.