سایه گرانی و کرونا بر بازار کتاب

سومین روز سی و سوین دوره نمایشگاه کتاب تهران در حال برگزار است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، مصلی تهران امسال و پس از آنکه همه‌گیری کرونا در ایران اندکی فروکش کرده، میزبان نمایشگاه بین‌المللی کتاب است؛ اما در حالی سی و سومین دوره این نمایشگاه برگزار می‌شود که هنوز شور حال پیشین به آن باز نگشته، سایه کرونا همچنان سنگینی می‌کند و بسیاری از بازدیدکنندگان ماسک به چهره دارند.

انتشاراتی‌های مختلفی حضور دارند و سعی می‌کنند هر طور شده تنور نمایشگاه را داغ کنند، برخی غرفه‌ها شلوغ‌تر و برخی دیگر کم رونق‌تر است. بعضی‌ها هم تازه امروز، در سومین روز برگزاری نمایشگاه از راه رسیده‌اند و غرفه خود را تجهیز می‌کنند. غرفه‌های هورمزد، انتشارات امیرکبیر و آئینه کتاب کمی شلوغ‌تر است.

در یکی از غرفه‌ها، بازدیدکننده‌ای از غرفه‌دار می‌پرسد: «از ابن‌عربی هم کتاب دارید؟»، غرفه‌دار اندکی جستجو می‌کند و رو به همکارش می‌گوید: «توی بار امروز از ابن‌عربی هم کتاب داشتیم؟» و از می‌گوید: «فردا ان‌شاءالله»

در غرفه دیگری به غرفه‌دار گفتم: «چند سال است در نمایشگاه حضور دارید؟» گفت: «پنج سال» از او پرسیدم: «اوضاع چطور است؟ راضی هستید؟» غرفه‌دار گفت: «بازار نشر و فروش کتاب از پای بست ویران است، کسی کتاب نمی‌خواند، می‌بینید که مردم می‌آیند، می‌بینند و می‌روند.»

بعضی دستگاه‌های راهنمای کتاب نیز در ساعات ابتدایی فعالیت نمایشگاه به اینترنت وصل نبود و بازدیدکنندگان برای یافتن کتاب مورد نظر خود با مشکل مواجه می‌شدند. تعداد راهنماهای سیار هم کم است که باعث سردرگمی مردم شده است. کسانی هم که بن خرید اینترنتی خریداری کرده‌اند نمی‌توانند حضوراً کتاب بخرند.

سایه گرانی و کرونا بر بازار کتاب

بعضی از بازدید کنندگان، یکی یکی کتاب‌ها را بر می‌دارند، چند ورق می‌زنند و ناخودآگاه به اول کتاب بر می‌گردند، قیمت را که می‌بینند کتاب را می‌گذارند و به تماشا ادامه می‌دهد. گرانی کاغذ و کتاب این سال‌ها بر بازار نشر ایران سایه افکنده و حتی شماری از انتشاراتی‌ها را به تعطیلی کشانده است.

سایه گرانی و کرونا بر بازار کتاب

امروز حضور کودکان و نوجوانان کمتر است، هر چند به نظر می‌رسد برنده اصلی نمایشگاه کتاب مؤسسات و انتشارات کنکور و برگزار کنندگان کلاس‌های کمک درسی باشند.

تنوع محتوای کتاب هم تا امروز زیاد نیست، بیشتر رمان عرضه شده و کتاب‌ها عمومی؛ به غیر از انتشاراتی‌ها، بانک صادرات و خبرگزاری‌های فارس، ایرنا و ایمنا هم غرفه دارند.

تجربه نشان داده نمایشگاه کتاب تهران در روزهای آخر پر رونق‌تر می‌شود، باید منتظر ماند و چشم‌انتشار روزهای بهتر بود.

مبلغ بن خرید با قیمت کتاب‌ها همخوانی ندارد

مجتبی صابری در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا با اشاره به ایرادات سی و سومین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران اظهار کرد: یکی از مشکلات این دوره از نمایشگاه، زمان برگزاری این رویداد بود.

وی افزود: معمولاً با عبور از اواسط ماه، جیب مردم خالی و قدرت خرید کم می‌شود، به همین دلیل زمان برگزاری این نمایشگاه مناسب نبود و بهتر بود تا در تاریخ دیگری برگزار می‌شد.

مدیر تولید محتوای انتشارات انقلاب اسلامی خاطرنشان کرد: به دلیل گرانی کاغذ در دو سال اخیر، قیمت کتاب‌ها دو الی سه برابر شده که این موضوع موجب کاهش قدرت خرید مردم شده است. اما در مجموع می‌توان گفت که استقبال رو به افزایش است و میزان خریدها به مرور بیشتر می‌شود.

صابری در خصوص بن خرید کتاب گفت: مبلغ این بن ثابت مانده و با قیمت کتاب‌ها همخوانی ندارد. با بن خرید کتاب شاید بتوان یک یا نهایتاً دو کتاب خریداری کرد. علاوه بر آن علاقه مندان باید ۱۵۰ هزار تومان خرید کنند تا بتوانند از هدیه ۱۵۰ هزار تومانی بن خرید استفاده کنند.

وی افزود: این رویکرد، روش مناسبی نیست و آزادی عمل برای خریداران وجود ندارد. بهتر بود که برای خرید حضوری، امکان استفاده از بن برای مردم فراهم می‌شد تا افراد برای استفاده از بن به صورت حضوری و مجازی حق انتخاب داشته باشند. در حال حاضر استفاده از بن تنها به صورت مجازی امکانپذیر است.

فروش ۱۵۶ هزار نسخه کتاب در نمایشگاه تهران

علی رمضانی در نشست خبری سومین روز سی‌وسومین نمایشگاه کتاب تهران، اظهار کرد: در مورد فعالیت ناشران فرایندی پیش‌بینی شده که باید قبل از برگزاری نمایشگاه اعلام کنند.

وی با بیان اینکه مکان‌هایی برای حضور میهمانان ناشران پیش‌بینی شده است، ادامه داد: وقتی ناشری تعداد افراد زیادی را دعوت می‌کند، ستاد نمایشگاه برای ساماندهی و برنامه‌ریزی فعالیت‌های آنها وارد عمل می‌شود.

سخنگوی نمایشگاه کتاب تهران تاکید کرد: این نمایشگاه بستر مناسبی برای تبادل رایت است؛ میهمانان شرکت‌کننده اعتراف کرده‌اند که نمایشگاه کتاب تهران، دومین نمایشگاه در نوع خود در جهان است.

رمضانی با اشاره به همکاری آتش‌نشانی و کارشناسان وزارت بهداشت در برگزاری نمایشگاه، عنوان کرد: دو سرای اهل قلم، سراهای علمی فرهنگی و غرفه‌های جوایز نمایشگاه نیز در صحن نمایشگاه فعال است.

وی با اشاره به استقبال شهروندان از نمایشگاه کتاب تهران، خاطرنشان کرد: بسیاری از چهره‌های ملی و حدود ۴۵ میهمان خارجی امروز از نمایشگاه بازدید کرده‌اند.

سخنگوی نمایشگاه کتاب تهران با بیان اینکه روز گذشته قطار شادی در نمایشگاه به اجرای برنامه پرداخت: تعداد عناوین موجود در بخش مجازی در حال افزایش است.

رمضانی گفت: بیش از ۲۰۰ هزار جلد کتاب در بخش مجازی نمایشگاه عرضه و ۱۵۶۹۵۴ نسخه در قالب ۵۳۰۶۳ سفارش فروخته شده است.

وی تصریح کرد: مجموعاً بیش از ۱۳۷ میلیارد ریال فروش بخش مجازی بوده و ۱۳۸۱۷ سفارش وصول شده است.

کد خبر 574721

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.