۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۰۶:۰۸
زیرگذر گوگد احداث می‌شود؟

ماجرای احداث زیرگذر و ساماندهی کمربندی شهر گوگد، موضوع پرچالشی است که طرح آن به ۱۶سال پیش بازمی‌گردد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، طرح احداث زیرگذر و ساماندهی کمربندی شهر گوگد مربوط به ۱۶ سال پیش است؛ چالشی که مسئولان شهری مهم‌ترین دلیلش را خلف‌وعده راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای عنوان می‌کنند.

سال ۸۱ بود که کمربندی جدیدی در شهر گوگد احداث و به کمربندی پشت پارک لاله در مسیر جاده تیکن-اصفهان متصل شد تا بار ترافیکی شهر و حوادث درون‌شهری کاسته شود. اجرای این طرح موجب شد بار ترافیکی شهرستان گلپایگان به شهر گوگد تحمیل شود و امروز شاهد تصادفات جانی و مالی زیادی در این منطقه باشیم.

با اعتراض شهروندان و شهرداری و شورای شهر گوگد راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای، وعده احداث زیرگذر را در این شهر داد؛ اما با گذشت ۱۶ سال هنوز این پروژه عملیاتی نشده است.

نبود زیرگذر چالش بزرگ شهر گوگد

محمد شایسته، یکی از شهروندان شهر گوگد می‌گوید: نبود زیرگذر در کمربندی چالشی بزرگ برای شهر گوگد شده؛ زیرا شغل شهروندان کشاورزی و دامداری است و مزارع آنان در مسیر جاده کمربندی قرار دارد.

وی می‌گوید: ساکنان شهر برای گذر احشام و رفت‌وآمد در مزارع خود با حوادث ترافیکی روبه‌رو هستند، راهداری و حمل و نقل جاده‌ای قرار بوده سه زیرگذر در عرض کمربندی ایجاد کند، فقط یک زیرگذر احداث کرده‌، که کف آن آسفالت ندارد و به باتلاق گل و لای تبدیل و در گذر احشام با مشکل مواجه هستیم.

تلفات جانی تهدیدی برای ساکنان مسکن شهر

محمد آرامی، از دیگر شهروندان گوگدی می‌گویند: کمربندی شهرستان نباید از سمت پارک جنگلی شهر گلپایگان به سمت مسکن مهر و ساختمان فرهنگیان گوگد اجرا شود، باید از سمت پارک جنگلی به سمت مسیرهای غیرمسکونی یک راه مواصلاتی به سمت اصفهان ایجاد شود؛ راهداری و حمل و نقل جاده‌ای اعتبار اجرای اجرای پروژه ندارد؟

وی می‌افزاید: اجرای پروژه کمربندی در سمت بوستان لاله ضمن آلودگی صوتی خطر، تلفات جانی در کمین ساکنان است، اجرای پروژه کمربندی توسط راهداری و حمل و نقل جاده‌ای بی‌احترامی به حقوق شهروندان گوگدی است.

این شهروند گوگدی ادامه می‌دهد: در اجرای پروژه‌هایی که بار ترافیکی و حوادث جانی دارد مسئولان قبل از اجرای آن با ساکنان مناطق گفت‌وگو کنند، می‌خواهد کمربندی در مسیر مناطق مسکونی شهر گوگد تحمیل کند که غیرمنصفانه است.

وعده احداث زیرگذر گوگد مسکوت ماند

محمدی از دیگر شهروندان می‌گوید: ۱۶ سال است که راهداری و حمل و نقل جاده‌ای وعده احداث زیر گذر در عرض کمربندی داده، اما هنوز اجرا نکرده است، اکنون هم حاضر است فضای سبز شهری را تملک کند، اما حاضر نیست مغازه‌های سمت کمربندی را تملک و به صاحبان آن زمین واگذار کند.

شهرداری پیگیر پروژه کمربندی و کنار گذر شهر گوگد

حسین علی‌محمدی، شهردار گوگد در خصوص مشکل کمربندی گوگد، می‌گوید: کمربندی شهر گوگد در طرح هادی در محدوده شهر بوده است که با تصویب طرح جامع این کمربندی در حریم شهر گوگد قرار گرفته و قوانین حریم راه بر آن حاکم است.

وی خاطرنشان می‌کند: به دنبال اعتراض شهروندان به دلیل توافقاتی که در زمان احداث کمربندی انجام شده است پیگیری الحاق به محدوده انجام گرفته، اما تا کنون بی‌نتیجه مانده و قرار شد موضوع در سفر استاندار و معاونت عمرانی به شهرستان گلپایگان مطرح و مجدداً پیگیری شود.

شهردار گوگد درخصوص زیرگذر روبه‌روی پارک لاله و زیر گذرهای عرضی داخل کمربندی برای عبور کشاورزان و دامداران، تصریح می‌کند: با قول احداث زیر گذر که توسط مدیر کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان وقت (مهندس حسن‌نیا) داده بود به دلایل مختلفی اجرایی نشد و قرار شد که طراحی میدان صورت گیرد.

علی‌محمدی ادامه می‌دهد: طرح اولیه میدان به دلیل آزادسازی کارگاه‌های موجود در محل و هزینه زیاد و عدم وجود اعتبار برای آزادسازی، مقرر شد طرح جدیدی که کمترین آزاد سازی را داشته باشد توسط شهرداری طراحی شود.

وی اظهار می‌کند: این طرح در اردیبهشت ۱۴۰۱ آماده و به کمیسیون ترافیک و کمیته فنی اداره راهداری ارسال شده و در صورت تصویب طرح شهرداری با مشارکت راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان طبق هماهنگی معاون راهداری به مرحله اجرایی درمی‌آید در این طرح ساماندهی ورودی فروشگاه کوثر و مجتمع کارگاهی نیز پیش‌بینی شده است.

شهردار گوگد، درخصوص زیر گذرهای عرضی کمربندی برای عبور دامداران و کشاورزان، می‌گوید: برای عبور عرضی کمربندی طبق پیگیری‌های سال‌های گذشته قرار بر این بود تعداد سه زیرگذر توسط اداره راه احداث شود که به دلیل کمبود اعتبارات فقط یک زیر گذر با ۹۰ درصد پیشرفت فیزیکی احداث شده است.

علی‌محمدی می‌افزاید: پیگیری‌هایی در اداره راهداری انجام دادیم تا در صورت تأمین اعتبار دو زیرگذر هم احداث شود، اما تاکنون اقدامی نشده است که موضوع در سفر استاندار توسط شهرداری و شورای شهر پیگیری خواهد شد.

خلف وعده راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای در احداث زیر زیرگذر

مصطفی حاج‌نوروزی، رئیس شورای شهر گوگد می‌گوید: راهداری و حمل و نقل جاده‌ای در اجرای پروژه زیرگذر عرضی کمربندی شهر گوگد کوتاهی کرده است؛ قرار بود سه زیر گذر عرضی در کمربندی برای عبور دامداران و کشاورزان احداث کند، اما تنها یک زیر گذر ایجاد کرده و به دلیل عدم آسفالت کف زیرگذر و وضعیت نابسامان آن کشاورزان و دامداران ناراضی هستند.

وی می‌افزاید: برای اجرای طرح کمربندی در سمت بوستان لالهف باید مغاره‌های سمت راست برداشته شود، اما چون راه و شهرسازی زمین در اختیار شهرداری قرار نداد و در توان شهرداری نیز برای تملک مغازه‌ها برای اجرا آزادسازی نیست، پروژه کمربندی تغییر مسیر داده است.

رئیس شورای اسلامی شهر گوگد ادامه می‌دهد: برای اجرای کمربندی از سمت بوستان لاله آزادسازی باید انجام می‌شود؛ بنابراین طرح جدیدی که کمترین آزادسازی را دارد توسط شهرداری طراحی شده تا پس از تأیید راه و شهرسازی استان اجرا شود.

کد خبر 574656

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.