بیش از ۱۷هزار کشته و ۴۴هزار معلول دائمی درپی حوادث ترافیکی

رئیس بورد تخصصی رشته سلامت در حوادث و بلایا وزارت بهداشت گفت: حوادث سالانه بیش از ۱۷هزار کشته و ۴۴هزار معلول دائمی برجای می‌گذارد و همواره نظام سلامت، بار ناشی از حوادث را تحمل می‌کند؛ درحالی که سازمان‌های متعددی باید مداخله و برنامه مدیریت جامع خطر حوادث و بلایا را تأمین کنند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، «حمیدرضا خان» اظهار کرد: حوادث ترافیکی، سالانه بیش از ۱۷ هزار کشته و بیش از ۴۴ هزار معلول دائمی برجای می‌گذارد و متأسفانه در کنار آن، ۵۳ مخاطره در ایران شناسایی شده است که ۱۳ مخاطره اولویت دارند و همه این حوادث سبب بیش از ۷۵۰ هزار مراجعه در سال به نظام سلامت می‌شود؛ این درحالی است که سالانه حدود ۱۰ تا ۱۵ درصد تولید ناخالص ملی کشور تنها برای حوادث هزینه می‌شود که حجم زیادی از آن به حوادث ترافیکی اختصاص دارد.

وی افزود: همواره نظام سلامت، بار ناشی از حوادث را تحمل می‌کند؛ در حالی که سازمان‌های متعددی در تأمین ایمنی و امنیت باید مداخله و برنامه مدیریت جامع خطر حوادث و بلایا را تأمین کنند اما بار اصلی بر دوش نظام سلامت است و در اسناد بین‌المللی نیز وظیفه نظام سلامت بسیار پررنگ دیده شده، به طوری که در این اسناد، ۳۳ بار به موضوع سلامت اشاره شده است.

رئیس بورد تخصصی رشته سلامت در حوادث و بلایا وزارت بهداشت با بیان اینکه نظام سلامت باید در مقابل حوادث و بلایا، تاب‌آور و آماده باشد، ادامه داد: به همین علت، طبق قانون دائمی مدیریت بحران کشور که سال ۱۳۹۸ تدوین شده است، نظام سلامت باید سندی برای آمادگی، پاسخگویی، بازیابی و در نهایت پیشگیری تدوین کند.

تاب‌آور کردن بیمارستان‌ها به عنوان محور اصلی خدمات سلامت

خان با بیان اینکه این اسناد باید به زودی تدوین و ارائه شوند و یکی از مهم‌ترین ارکان این سند می‌تواند تاب‌آور کردن بیمارستان‌ها به عنوان محور اصلی تأمین خدمات سلامت باشد، اضافه کرد: به منظور تأمین شعار عدالت که شعار دولت انقلابی است، در ابتدا باید به توسعه خدمات بیمارستانی در سطح کشور و توسعه خدمات پیشگیری، تأمین خدمات توانبخشی و افزایش ایمنی در سطوح مختلف به خصوص در حمل‌ونقل عمومی اهتمام داشت؛ چراکه هم‌اکنون به ازای هر هزار نفر، تنها ۱.۶ تخت در کشور داریم و بیشتر بیمارستان‌ها توزیع نامتقارن و ناعادلانه‌ای دارند و از طرفی، دارای عمر بسیار بالایی نیز هستند.

وی خاطرنشان کرد: درحال‌حاضر، متأسفانه بیش از ۹۰ درصد حمل‌ونقل در کشور، جاده محور است؛ در صورتی که این عدد در دنیا، کمتر از ۵۰ درصد و بیشتر حمل‌ونقل عمومی در سایر کشورها، ریل محور است؛ بنابراین این زیرساخت‌ها باید فراهم شود تا سلامت و ایمنی مردم تأمین شود و بتوانیم جامعه‌ای پربار با توسعه پایدار داشته باشیم.

حوادث ترافیکی اولین علت مرگ‌ومیر بر اثر حوادث

به گزارش ایمنا، حوادث ترافیکی نخستین علت مرگ‌ومیر بر اثر حوادث به شمار می‌روند و شامل تصادف موتورسوار و دوچرخه‌سوار، تصادف خودرو با عابر پیاده است. عابران پیاده، دوچرخه‌سوارها و استفاده‌کنندگان از وسایل نقلیه عمومی قربانیان اصلی این حوادث هستند. عوامل شکل‌دهنده حوادث ترافیکی شامل عابران پیاده، رانندگان وسایل نقلیه، برخی عوامل زیرساختی نظیر مهندسی جاده و معابر ترافیکی، مشکلات مربوط به وسایل نقلیه و تجهیزات ایمنی آن است.

تجربه نشان می‌دهد که حوادث ترافیکی قابل پیشگیری هستند، به کار بردن راهکارهای مؤثر و سیاست‌گذاری صحیح منجر به کاهش حوادث ترافیکی در کشورهای صنعتی شده است. رعایت اصول ایمنی شامل بستن کمربند ایمنی، صندلی کودک و کلاه ایمنی، قوانین مربوط به مصرف الکل، مواد و داروها و اعمال این قوانین، توجه به سرعت مجاز و طراحی جاده‌ها از عوامل این موفقیت محسوب می‌شود.

کد خبر 574548

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.