آغاز سنجش سلامت نوآموزان از نیمه‌دوم خرداد+مدارک موردنیاز

سازمان آموزش‌وپرورش استثنایی، دستورالعمل اجرایی برنامه سلامت جسمی و آمادگی تحصیلی نوآموزان بدو ورود به دبستان، پیش‌دبستان و دانش‌آموزان با نیازهای ویژه سال۱۴۰۱ را ابلاغ کرد که براساس آن سنجش سلامت از نیمه دوم خردادماه آغاز می‌شود.

به گزارش خبرنگار ایمنا، براساس دستورالعمل ابلاغی از سوی «حمید طریقی‌حسینی» سنجش سلامت از نیمه دوم خردادماه، برای تمام نوآموزانی که در سال تحصیلی ۱۴۰۲- ۱۴۰۱ وارد پایه اول خواهند شد، همچنین جامانده‌های سنجش سال تحصیلی گذشته، انجام خواهد شد.

مرحله مقدماتی در پایگاه‌های اولیه سنجش

با رعایت کلیه پروتکل‌های بهداشتی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و ستاد ملی کرونا در ارتباط با پیشگیری از بیماری کووید ۱۹، ارزیابی‌های بینایی، دید رنگ، شنوایی، گفتاری، آمادگی تحصیلی، اختلالات جسمی-حرکتی، اندازه‌گیری توده بدنی، قد، وزن، دهان و دندان، بیماری‌های جلدی (پوست‌ومو) و بیماری‌های نیازمند مراقبت ویژه است. همچنین بررسی وضعیت واکسیناسیون توسط مراقب سلامت در پایگاه سنجش صورت می‌پذیرد.

تبصره: نوآموزانی که در هر یک از مراحل غربالگری بینایی، شنوایی و جسمی حرکتی مشکوک به مشکل بوده و نیاز به ارجاع به مرحله تخصصی دارند ادامه سایر مراحل براساس دستورالعمل‌های آزماینده‌های بینایی، شنوایی، جسمی حرکتی و طیف اوتیسم خواهد بود.

اطلاعات مربوط به برنامه سنجش سلامت و آمادگی تحصیلی و نتایج حاصل از تجزیه‌وتحلیل اطلاعات سنجش، محرمانه تلقی شده و دسترسی به آن تنها توسط رئیس و دبیر ستاد هماهنگی اجرای سنجش، امکان‌پذیر است. نوآموزانی که نیاز به ارزیابی تخصصی ندارند، پس از ثبت نتایج ارزیابی‌های اولیه در سامانه سنجش و ارجاع به مراکز خدمات جامع سلامت (پایگاه‌های سلامت و خانه‌های بهداشت) جهت بررسی و تکمیل کارت واکسیناسیون، همچنین انجام معاینات پزشکی با رعایت شرایط ویژه بیماری کرونا، به دبستان مورد تقاضای ثبت‌نام، معرفی می‌شوند.

نوآموزانی که در مرحله مقدماتی مشکوک به مشکل تشخیص داده شده و به پایگاه‌های تخصصی ارجاع می‌شوند، پس از انجام آزمون‌های تخصصی موردنیاز، دوباره به پایگاه اولیه مراجعه کرده و مسئول پایگاه، پس از انتقال اطلاعات برگه‌های ارزیابی تخصصی به سامانه سنجش، نوآموز را جهت بررسی و تکمیل کارت واکسیناسیون و همچنین انجام معاینات پزشکی با رعایت شرایط ویژه بیماری کرونا به مراکز خدمات جامع سلامت (مراکز سلامت و خانه‌های بهداشت) ارجاع می‌دهد.

ارزیابی تخصصی آمادگی تحصیلی و طیف اوتیسم در پایگاه‌های تخصصی سنجش وابسته به اداره آموزش‌وپرورش استثنایی استان که در سامانه سنجش تعریف شده‌اند به‌صورت رایگان انجام می‌پذیرد.

مدارک موردنیاز جهت انجام سنجش در پایگاه‌ها

اصل شناسنامه دانش‌آموز و والدین

کارت واکسیناسیون تکمیل‌شده

یک قطعه عکس سه در چهار

مبلغ ۶۰۰ هزار ریال که از طریق دستگاه یا درگاه پرداخت الکترونیکی قابل دریافت است.

ارزیابی دانش‌آموزان متقاضی جهش تحصیلی

مدیران مدارس ابتدایی دارای داوطلب جهش تحصیلی با رعایت ضوابط و مقررات از طریق سامانه سنجش نسبت به ثبت اطلاعات فردی و خانوادگی و عملکرد درسی دانش‌آموزان و نوبت‌گیری جهت انجام مراحل ارزیابی هوش، اقدام و آنان را به پایگاه‌های تخصصی ارجاع کنند.

ارزیابی این گروه از دانش‌آموزان از نیمه دوم خردادماه سال جاری پس از صدور کارنامه نهایی شروع و تا پایان تیر به اتمام خواهد رسید و تاریخ فوق غیرقابل تمدید است

مدارک لازم جهت ارزیابی شامل اصل شناسنامه دانش‌آموز به همراه پرینت برگه نوبت‌گیری جهش و الصاق عکس نوآموز و ممهور به مهر آموزشگاه است.

ارزیابی دانش‌آموزان متقاضی جهش از (پایه اول به سوم، دوم به چهارم، سوم به پنجم، چهارم به ششم) و جهش برای بار دوم با رعایت شرایط و سایر مقررات مربوطه، در استان انجام می‌پذیرد.

دانش‌آموزانی که در سال‌های گذشته متقاضی جهش تحصیلی بوده و حداقل امتیاز لازم را کسب نکرده‌اند، در صورت تقاضای مجدد می‌توانند با پرداخت وجه اقدام به نوبت‌گیری و ارجاع به پایگاه‌های تخصصی کنند.

ارزیابی دانش‌آموزان دیرآموز و تست مجدد

دانش‌آموزان دیرآموز: شامل ارزیابی دانش‌آموزانی می‌شود که در سال‌های تحصیلی گذشته دیرآموز تشخیص داده شده‌اند. (اطلاعات آنان در سامانه سنجش موجود باشد)، همچنین در سال تحصیلی متوالی مردودی داشته باشند. برای این دسته از دانش‌آموزان، مدیر مدرسه از طریق سامانه سنجش ضمن تکمیل موارد مندرج در سامانه اقدام به نوبت‌گیری کرده و آن‌ها را به پایگاه تخصصی مربوطه ارجاع کند.

تست مجدد: ١- تست مجدد شامل دانش‌آموزانی می‌شود که در سال تحصیلی جاری و سال‌های گذشته عادی تشخیص داده‌شده اطلاعات آنان در سامانه سنجش موجود باشد و در مدارس عادی مشغول به تحصیل بوده ولی گزارش مدرسه حاکی از مشکل تحصیلی آن‌ها است و نیاز به تست مجدد دارند. برای این دسته از دانش‌آموزان مدیر مدرسه از طریق سامانه سنجش، ضمن تکمیل موارد مندرج در سامانه، اقدام به نوبت‌گیری کرده و آن‌ها را به پایگاه تخصصی مربوطه ارجاع می‌کند.

۲- گروهی از دانش‌آموزان در مدارس استثنایی که در سال تحصیلی جاری و با سال‌های گذشته، آموزش‌پذیر تشخیص داده شده‌اند و شورای مدرسه احتمال ارجاع آن‌ها را به مدارس عادی می‌دهند. برای این گروه از دانش‌آموزان، مدیران مدارس استثنایی از طریق تکمیل موارد مندرج در سامانه سنجش، نسبت به نوبت‌گیری و ارجاع آن‌ها به پایگاه‌های تخصصی اقدام می‌کنند.

ارزیابی دانش‌آموزان آزمایشی: گروهی از دانش‌آموزان که در سال تحصیلی جاری یا سال‌های گذشته، در مدارس استثنایی به‌صورت آزمایشی ثبت‌نام شده‌اند. مدیران مدارس استثنایی، براساس شیوه‌نامه جای‌دهی دانش‌آموزان آزمایشی نسبت به نوبت‌گیری و ارجاع آن‌ها به پایگاه‌های تخصصی اقدام کنند.

نحوه غربال‌گری و ارجاع نوآموزان مشکوک به اختلال طیف اوتیسم: غربالگری این دسته از نوآموزان در مراکز استان‌ها و شهرهایی که از سوی شورای برنامه‌ریزی سنجش اعلام شده الزامی است و پایگاه‌های سیار مشمول این بند نخواهند شد. نوآموزانی که براساس آزمون آمادگی تحصیلی مشکوک به مشکل تشخیص داده شده و به مرحله تخصصی هوش ارجاع می‌شوند یا دانش‌آموزانی که در مرحله تخصصی هوش مشکوک به طیف اوتیسم تشخیص داده می‌شوند، پرسش‌نامه غربالگری طیف اوتیسم توسط مشاور پایگاه تخصصی تکمیل شود. در صورت عدم کسب نمره لازم یا علی‌رغم کسب نمره ولی مشکوک به مشکل باشند ضمن اقدام به نوبت‌گیری در سامانه سنجش به کارشناس تخصصی طیف اوتیسم ارجاع شوند.

زمان آغاز سنجش

برنامه سنجش سال جاری از نیمه دوم خردادماه برای تمام نوآموزانی که در سال تحصیلی ۱۴۰۲-۱۴۰۱ وارد پایه اول خواهند شد، همچنین جامانده‌های سنجش سال تحصیلی گذشته، اجرا و ادامه فعالیت پایگاه منوط به نوبت‌دهی بر اساس دستورالعمل و رعایت حداقل تعداد تست شونده است و با پیشنهاد کتبی ستاد هماهنگی سنجش استان و تائید شورای سیاست‌گذاری و برنامه‌ریزی سنجش فعالیت پایگاه خاتمه می‌یابد. زمان اجرای سنجش نوآموزان پیش‌دبستان (یک و دو) بر اساس مصوبات ستاد سنجش استان و تائید شورای سیاست‌گذاری و برنامه‌ریزی سنجش خواهد بود.

به گزارش ایمنا، براساس این دستورالعمل با همکاری وزارتخانه‌های آموزش‌وپرورش و بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، برنامه سنجش سلامت جسمانی و آمادگی تحصیلی نوآموزان بدو ورود به دبستان از تیرماه زیر نظر شورای سیاست‌گذاری و برنامه‌ریزی سنجش اجرا خواهد شد.

کد خبر 574383

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.