پهنه‌های فرونشست زمین در اصفهان شناسایی می‌شود

رئیس اداره مطالعات و برنامه‌ریزی شهری شهرداری اصفهان با بیان اینکه نشانه‌های فرونشست به مثابه زلزله خاموش در کلان‌شهر اصفهان مشاهده شده است، گفت: قراردادی توسط معاونت برنامه‌ریزی و توسعه سرمایه انسانی برای انجام پروژه مطالعاتی شناسایی پهنه‌های فرونشست منعقد شده است.

فریاد پرهیز در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، اظهار کرد: وقوع پدیده فرونشست زمین در کشور ریشه در اتفاقات شهرها و کلان‌شهرها دارد و به سال‌های گذشته بازمی‌گردد.

وی با بیان اینکه بسیاری از نقاط کشور همچون جنوب شهر تهران، استان‌های فارس، همدان، کرمان و استان و شهر اصفهان دچار پدیده فرونشست شده است، افزود: بسیاری از دشت‌های استان اصفهان از جمله مهیار، گلپایگان، کاشان و دامنه دچار این پدیده شده است.

رئیس اداره مطالعات و برنامه‌ریزی شهری شهرداری اصفهان ادامه داد: در سال‌های اخیر علاوه بر کاهش نزولات آسمانی، خشکی زاینده‌رود نیز باعث شد تا سطح آب سفره‌های زیرزمینی در دشت اصفهان پایین رود و میزان فرونشست زمین در این شهر تاریخی قابل توجه باشد.

وی با بیان اینکه به دلیل برگشت‌ناپذیر بودن پدیده فرونشست، بررسی احتمال وقوع این پدیده در دشت و شهر اصفهان و پیش‌بینی وقوع آن پیش از بروز گسترده و تأثیر مخرب آن بر این شهر تاریخی از اهمیت بالایی برخوردار است، گفت: در سال‌های اخیر در بعضی نقاط اصفهان به‌ویژه شمال شهر شکاف‌هایی مشاهده شده است که احتمال ارتباط آن با این پدیده بسیار زیاد است.

پرهیز اضافه کرد: کاهش سطح آب‌های زیرزمینی، بارگذاری‌های ساختمانی در مناطق پانزده‌گانه شهرداری اصفهان، جاری نبودن زاینده‌رود و تغذیه نشدن سفره‌های آب زیرزمینی، تشدید فرونشست را به‌همراه داشته است.

پرهیز با بیان اینکه نشانه‌های فرونشست به مثابه زلزله خاموش در کلان‌شهر اصفهان مشاهده شده است، تاکید کرد: اقدامات مختلفی در رابطه با پیش‌بینی و ارائه راهکار در خصوص این پدیده توسط مدیریت شهری انجام شده است و کارگاه‌های علمی و آموزشی نیز با حضور اساتید و صاحب‌نظران این پدیده، دستگاه‌های اجرایی استان اصفهان و مدیریت شهری برگزار شده است.

وی خاطرنشان کرد: از دیگر اقدامات مدیریت شهری اصفهان در زمینه فرونشست، انعقاد قرارداد توسط معاونت برنامه‌ریزی و توسعه سرمایه انسانی برای انجام پروژه مطالعاتی شناسایی پهنه‌های فرونشست است که می‌تواند برای جلوگیری از فرونشست کارساز باشد.

رئیس اداره مطالعات و برنامه‌ریزی شهری شهرداری اصفهان با بیان اینکه پس از مشخص شدن پهنه‌بندی فرونشست اصفهان، در معاونت شهرسازی و معماری کارگروه‌های مختلفی تشکیل می‌شود و بارگذاری‌های ساختمانی و جمعیتی در هر محدوده مشخص خواهد شد، تصریح کرد: برای انجام تغییرات در طرح تفصیلی شهر اصفهان بر اساس این پدیده، خروجی این تغییرات به تصویب کمیسیون ماده ۵ خواهد رسید.

کد خبر 574311

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.