در داروخانه‌ها چه می‌گذرد؟

این روزها کمبود و گرانی تعدادی از اقلام دارویی در بعضی داروخانه‌ها مشهود است که این امر دلایل مختلفی دارد؛ اما موجب شده بیماران برای یافتن داروهای خود نسخه‌به‌دست در داروخانه‌ها سرگردان باشند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، دارو یکی از کالاهای ضروری در کشور است که کمبود و نوسان قیمت آن می‌تواند بیماران را با چالش‌های جدی مواجه سازد. اگر این روزها گذرتان به داروخانه‌ها افتاده باشد، تقریباً یک یا دو قلم داروی نوشته شده در نسخه موجود نیست و زمانی هم که قیمت داروهای تجویز شده را می‌گویند، شاهد تعجب و واکنش‌های متفاوت افراد هستیم. گاهی برخی افراد از متصدی داروخانه می‌خواهند تا تعدادی از داروها را از لیست نسخه آن‌ها خارج کند یا نمونه مشابه داخلی آن را به آن‌ها پیشنهاد دهد.

کمبود و البته گرانی اقلام دارویی، یکی از مشکلاتی است که امروز بیماران با آن دست‌وپنجه نرم می‌کنند. این کمبودها و گرانی، شامل اقلام پزشکی و دارویی پرمصرف تا داروهای بیماران تنفسی، ناباروری و صعب‌العلاج می‌شود که البته این وضعیت دلایل مختلفی همچون تحریم‌ها و زمزمه‌های حذف ارز ترجیحی و وضعیت توزیع دارو دارد که بهتر است پوشش قیمت داروها توسط سازمان‌های بیمه‌گر افزایش یابد

کمبود داروهای درمان بیش فعالی کودکان در داروخانه‌ها

«محمد» از شهرستان تیران‌وکرون به‌همراه همسر و دو فرزندش برای تهیه دارو آمده و در صف طولانی منتظر رسیدن نوبتش برای تهیه داروی پسر هشت‌ساله خود است. وی از بیماری بیش‌فعالی پسرش می‌گوید: بنا بر تجویز پزشک، پسرم باید قرص «ریتالین» مصرف کند؛ اما این قرص تنها در برخی از داروخانه‌های دولتی با نسخه و تأیید پزشک معتمد به فروش می‌رسد و بیش از شش ماه است که این قرص در داروخانه‌ها کمیاب شده است.

محمد ادامه می‌دهد: پزشک در ماه برای پسرم ۲۰ عدد قرص تجویز کرده است، اما داروخانه تنها ۱۰ عدد آن را می‌دهد؛ وقتی فرزندم این قرص را مصرف نمی‌کند، ناآرامی‌هایش بیشتر شده و موجب اذیت خودش و دیگران می‌شود.

برزخی به نام کمبود دارو

کمبود داروی بیماران آسم

به گوشه دیگر سالن نگاه می‌کنم؛ پیرزنی با قد خمیده و چهره فرتوت، منتظر رسیدن نوبتش است. او می‌گوید: به مسئولان بگویید سامانه ۱۹۰ را که راه‌اندازی کردند، بسیار مشکل دارد و باید بیش از یک ساعت پشت خط بمانیم تا اپراتور پاسخ دهد.

او با نشان دادن اسپری آبی‌رنگ خود، درباره بیماری‌اش می‌گوید: دیگر نفسی برایم نمانده است؛ بیماری آسم دارم و بیش از شش ماه است که این اسپری‌ها سخت پیدا می‌شود، بنابراین مجبورم برای پیداکردنِ آن، هر هفته حداقل یک‌بار به داروخانه‌ها سر بزنم.

کمبود داروهای ناباروری و تحت پوشش نبودن بسیاری از این داروها

مرد و زن جوانی بیرون از فضای داروخانه ایستاده‌اند و با حسرت به بازی دو کودک نگاه می‌کنند. دلیل مراجعه‌شان را می‌پرسم. مرد می‌گوید: یک گزارش از کمبود داروهای ناباروری تهیه کنید، من و همسرم دیگر توان جست‌وجو در داروخانه‌ها را نداریم؛ بیشتر داروهای ناباروری در داروخانه‌ها موجود نیست.

وی ادامه می‌دهد: بیش از یکسال از کمیاب شدن داروهای درمان ناباروری می‌گذرد، علاوه بر آن تحت پوشش بیمه نبودن این داروها هم مشکل دیگری است به‌عنوان نمونه قرص و آمپولی که قبل از عید هزینه آن برای من حدود ۸۰۰ هزار تومان بود امروز به مرز دو میلیون تومان رسیده است، من یک کارگر با حقوق اندک چگونه هزینه این دارو را پرداخت کنم، بسیاری از زوج‌ها به‌خاطر درمان ناباروری به‌غیر از هزینه بالای داروها با مشکل کمبود دارو هم مواجه هستند.

کمبود داروی قلبی‌وعروقی و عوارض مشابه داخلی

زنی که نسخه پدر بیمارش را در دست دارد، می‌گوید: بیماران قلب‌وعروقی با مشکل کمبود دارو مواجه هستند؛ به‌عنوان نمونه پدرم قرصی را برای جلوگیری از سکته قلبی باید هر روز مصرف کند اما متأسفانه این قرص نسبت به ماه‌های گذشته در داروخانه‌ها بسیار کم و تقاضای آن زیاد شده است، مجبورم بخشی از قرص‌ها را از داروخانه و مابقی آن را از بازار سیاه با قیمت بالا تهیه کنم.

وی می‌افزاید: نمونه ایرانی این قرص موجود است اما پدرم با مصرف آن عوارض شدیدی همچون خارش، دست درد و سرگیجه پیدا می‌کند، به همین خاطر مجبور هستیم نمونه خارجی این دارو را تهیه کنیم. در کنار آن پدرم دارای کبد چرب است و مجبور است قرص‌هایی همچون «آتورواستاتین»، «لیورگل ۱۴۰» مصرف کند اما این داروها با وجود اینکه ساخت کشور خودمان و در بازار موجود هستند، بیمه به آن تعلق نمی‌گیرد و قیمت بسیار بالایی دارند.

به دنبال داروهای شیمی‌درمانی در شهرهای مختلف یا خارج از کشور

«کورش» که به‌تازگی پدرش مبتلابه سرطان شده است، می‌گوید: دیگر خسته شده‌ام بس که به دنبال داروهای شیمی‌درمانی پدرم داروخانه‌های تهران، اصفهان را جست‌وجو کردم. هزینه بالای درمان بیماری سرطان به کنار، کمبود دارو هم باعث شده که همراهان و خود بیمار با فشار روانی بسیار بالایی روبه‌رو شوند. بسیاری از داروهای سرطان پدرم مشابه ایرانی ندارد یا اگر داشته باشد، پزشک شیمی‌درمانی توصیه می‌کند که برای درمان از نمونه خارجی استفاده کنند؛ به همین جهت مجبور هستیم این داروها را از بازار آزاد تهیه کنیم یا رابطی در خارج از کشور برای خرید این داروها پیدا کنیم.

وی ادامه می‌دهد: هم‌اکنون داروهای بیماران سرطانی همچون «آلبومین»، «لوموستین»، «سیتارابین»، «دوکسوروبیسین» در داروخانه‌ها کمیاب شده یا اگر موجود باشد، به‌طورمحدود به فروش می‌رسد که در کنار آن افزایش چند برابری قیمت این داروها را هم باید درن ظر گرفت. خود بیمار سرطانی امیدش برای ادامه حیات بسیار ضعیف شده است و این کمبود دارو بر روحیه و امید بیمار تأثیرات منفی زیادی دارد.

موجودی دارو در داروخانه‌های خصوصی با داروخانه‌های دولتی فرق می‌کند

مسئول فنی یک داروخانه در شهر اصفهان به خبرنگار ایمنا، می‌گوید: موجودی دارو در بسیاری از داروخانه‌های خصوصی نسبت به داروخانه‌های دولتی، بسیار کم است. بسیاری از داروخانه‌های خصوصی مشکل تأمین برخی داروها مانند داروهای درمان ناباروری را دارند؛ به‌عنوان نمونه آمپول « HCG» یک داروی پرکاربرد برای درمان ناباروری است و اکثر پزشکان زنان و زایمان برای درمان این دارو را تجویز می‌کنند، اما به دلیل اینکه این دارو حدود دو تا سه ماه تولید و توزیع نشده است در داروخانه‌ها موجود نیست.

وی می‌افزاید: در بسیاری از داروها همچون «انسولین» که برای درمان بیماران دیابتی نقش حیاتی دارد، با کمبود روبه‌رو نیستیم اما در مقابل داروهای بیماران تنفسی همچون «اسپری سروتاید ۲۵۰» که درگذشته با کمبود شدید آن مواجه بودیم، هم‌اکنون موجود اما قیمت آن به‌طور نجومی افزایش یافته است و تحت پوشش بیمه نیست.

این مسئول فنی داروخانه تصریح می‌کند: بسیاری از داروها همچون داروهای بیماری پوکی استخوان، برخی داروهای بیماری‌های قلبی و عروقی مانند «قرص پلاویکس»، «قرص زیلت» که برای بیمار ضروری است، نه‌تنها در داروخانه‌های خصوصی بلکه در داروخانه‌های دولتی هم موجود نیست و اگر موجود باشد، تحت پوشش بیمه نیست. «آمپول فرینجکت» دارویی است که افراد دارای کم‌خونی شدید هفته‌ای یک‌بار حداقل به مدت سه تا چهار ماه باید تزریق کنند؛ اما این دارو هم در داروخانه‌های خصوصی موجود نیست و تنها داروخانه‌های دولتی این آمپول را به‌اندازه محدود دارند.

وی اضافه می‌کند: برای برخی داروها که در داروخانه‌ها موجود نیست، بازار سیاه وجود دارد؛ به‌عنوان نمونه آمپول «دپو مدرول» ساخت خارج که ارتوپد برای درمان بیماری مفصلی استفاده می‌کند، در داروخانه‌ها یک تا دو عدد از این آمپول وجود دارد اما در بازار سیاه با دو تا سه برابر قیمت یافت می‌شود. مشکل کمبود این داروها به شرکت‌های توزیع دارو ربط دارد و نظارت بر توزیع این داروها توسط شرکت‌های توزیع ضعیف است.

داروهای اعصاب و روان در صدر کمبودها

مسئول فنی داروخانه دیگری در اصفهان به خبرنگار ایمنا می‌گوید: هر روز چند قلم دارو در داروخانه‌ها موجود نیست و حتی بسیاری از داروهای عادی در داروخانه‌های خصوصی کمیاب است؛ به‌عنوان نمونه قرص «ترازوسین» که برای درمان علائم پروستات (هیپرپلازی خوش‌خیم پروستات یا BPH) در مردان استفاده می‌شود، هم‌اکنون در داروخانه‌های خصوصی موجود نیست.

وی ادامه می‌دهد: بیشتر داروهای بیماری قلبی در داروخانه‌ها موجود است اما در مقابل بسیاری از داروهای اعصاب و روان مانند قرص «الانزاپین» که جزو مهم‌ترین داروهای این بیماری است برخی از واحدهای آن در داروخانه‌ها موجود نیست. زمانی داروی اعصاب «تری فلوپرازین» در داروخانه‌ها موجود نبود و امروز آمپول‌های آن در داروخانه موجود نیست. این داروها برای بیماران حاد اعصاب و روان بوده و نیاز است که بیماران این داروها را مصرف کنند؛ اما این روزها با کمبود داروهای حیاتی بیماری اعصاب و روان در داروخانه‌ها مواجه هستیم.

این مسئول فنی داروخانه می‌افزاید: خوشبختانه سیستم بیمه‌ای جدید به‌گونه‌ای شده که بیمار می‌تواند در صورت نبود برخی داروهای نسخه خود، مقدار موجود را در یک داروخانه و مابقی را از داروخانه دیگری تهیه کند؛ اما با این روند مشکل کمبود دارو به‌ویژه داروهای اساسی در کشور حل نمی‌شود. در حوزه بیماری‌های کودکان هم داروهای بیش‌فعالی همچون قرص «ریتالین» در داروخانه‌ها موجود نیست.

وی با اشاره به وجود بازار سیاه در حوزه دارو، می‌گوید: تا زمانی که کرونا در کشور ما شدت داشت، داروهای این بیماری به‌ویژه آمپول‌های تزریقی در داروخانه‌ها کمبود داشت و هم‌اکنون هم داروهای بیماری خاص به‌ویژه داروهای بیماران سرطانی با کمبود در داروخانه‌ها روبه‌رو است. خوشبختانه با راه‌اندازی «سامانه ۱۹۰» بیمار می‌تواند دارویی موردنظر را در داروخانه‌هایی که آن دارو را موجود دارند، پیدا کند.

برزخی به نام کمبود دارو

افزایش قیمت داروها و کمبود داروهای درمان ناباروری در داروخانه‌های کشور

مسئول فنی یک داروخانه در شاهین‌شهر نیز در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، اظهار می‌کند: داروخانه‌ها به دو بخش شهری و تحت نظر دانشگاه داروسازی تقسیم می‌شود. داروخانه‌های شهری دارای داروی معمول و داروخانه‌های تحت نظر دانشگاه داروسازی همچون «داروخانه سجاد» مقابل بیمارستان خورشید، دارای داروهای بیماری‌های خاص هستند. به طور معمول همیشه تمام داروها که نیاز یک داروخانه شهری است، کامل نبوده است و با کمبود برخی از داروها مواجه بودیم.

وی می‌افزاید: در زمستان سال گذشته هم‌زمان با پیک ششم کرونا با کمبود شدید تعدادی از داروها مواجه بودیم به‌عنوان‌مثال قرص «پردنیزولون ۵۰ میلی‌گرم» در داروخانه‌ها کم‌مصرف است اما در پیک ششم کرونا این دارو بسیار حیاتی شد و در داروخانه‌های استان اصفهان هم موجود نبود؛ اما حالا که پیک کرونا فروکش کرده و این دارو کم‌تر تقاضا دارد، در داروخانه‌ها یافت می‌شود.

مسئول فنی این داروخانه در شاهین‌شهر تصریح می‌کند: درحال‌حاضر داروخانه‌های شهری با کمبود تعدادی از داروهای بیماری پروستات مواجه هستند که مهم‌ترین آن کپسول «‌پروترال تامسولوسین» است. علاوه بر آن در داروخانه‌ها یک‌سری داروهای بیماری‌های اعصاب و روان مانند کپسول «ریواستیگمین»، قرص «ممانتین» و یا قرص «فنی توئین کامپاند» موجود نیست یا اندک است.

وی درباره کمبود دارو در حوزه بیماری کودکان، اضافه می‌کند: قرص «فنوباربیتال» در دسته‌بندی داروهای اعصاب و روان قرار می‌گیرد که برای درمان تشنج کودکان استفاده می‌شود و این دارو هم‌اکنون در برخی داروخانه‌ها موجود نیست. درحال‌حاضر داروخانه‌ها با کمبود اسپری‌های تنفسی روبه‌رو هستند که این دارو برای درمان بیماری‌های آسم کاربرد دارد و به دلیل کمبود این اسپری‌ها قیمت آن‌ها از ۱۰۰ هزار تومان به ۴۰۰ هزار تومان افزایش پیدا کرده است.

این مسئول فنی داروخانه در مورد افزایش قیمت داروها، می‌گوید: در سال گذشته داروها در کشور با افزایش ۱۰ تا ۱۵ درصدی روبه‌رو بوده است؛ به‌عنوان نمونه قرص «ناپروکسن» که در دوران پیک کرونا پرمصرف بود درگذشته قیمت هر ورق آن چهار هزار تومان بود ولی هم‌اکنون قیمت آن به ۲۱ هزار تومان افزایش پیدا کرده؛ اما در مقابل برخی داروها همچون «انسولین» هم‌اکنون قیمت آن نسبت به گذشته کاهش داشته است. یکی از بیماری‌هایی که بیشتر داروهای آن فاقد پوشش بیمه پایه است و با افزایش نسبی قیمت روبه‌رو بوده، داروهای درمان ناباروری است و درحال‌حاضر برخی داروهای این بیماران همچون آمپول «HCG» در داروخانه‌ها شهری با کمبود مواجه است.

«گفتنی است خبرنگار ایمنا، با وجود پیگیری‌ها و مراجعات مکرر، نتوانست مصاحبه‌ای با مسئولان فنی داروخانه‌های دولتی شهر اصفهان که محل فروش داروهای بیماری‌های خاص و صعب‌العلاج است، داشته باشد.»

تقاضای کم داروخانه‌های خصوصی برای تهیه داروهای خصوصی

محمود اعتباری، معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی استان اصفهان به خبرنگار ایمنا می‌گوید: داروها را می‌توان به عام و خاص طبقه‌بندی کرد. داروهای خاص همچون داروهای بیماران سرطانی، بیماران با پیوند عضو (مثل پیوند کلیه) و بیماران مبتلابه ام‌اس (MS) که در همه داروخانه‌ها موجود نیست و در داروخانه‌های منتخب که دارای شرایط معاونت غذا و دارو است، یافت می‌شود. این اقدام فقط در کشور ما مرسوم نیست بلکه در تمام دنیا این‌گونه داروها در داروخانه‌های مشخصی توزیع می‌شود. داروهای بیماری‌های خاص به دلیل سرمایه‌گذاری زیاد و سود بسیار کمی که در فروش دارد، برای داروسازان جذابیت بسیار کمی دارد و به همین جهت بسیاری از داروخانه‌های خصوصی ضمن تقاضای کم برای آن‌ها، امکان مدیریت و فروش داروهای بیماری‌های خاص را ندارند.

وی می‌افزاید: به همین دلیل اولویت معاونت غذا و دارو برای توزیع داروهای خاص و داروهایی که دارای کمبود هستند جهت مدیریت و نظارت بهتر در داروخانه‌های دولتی و دانشگاهی است. این بدین معنا نیست که به داروخانه‌های خصوصی داروهای کمیاب اختصاص نمی‌یابد، بلکه اولویت این معاونت داروخانه‌های دولتی است. هرسال فهرست داروخانه‌های منتخب و اختصاص داروهای کمیاب به آنان مورد بازبینی قرار می‌گیرد. اگر عملکرد داروخانه منتخب در توزیع و فروش دارو مثبت نباشد، داروخانه دیگری به‌عنوان داروخانه منتخب جایگزین آن می‌شود.

کمتر از پنج درصد از داروهای موجود افزایش قیمت داشته است

معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی استان اصفهان تصریح می‌کند: تعداد اقلام دارویی زیاد است به‌عنوان نمونه سه هزار و ۶۰۰ قلم دارو در داروخانه‌ها وجود دارد، تصمیم‌گیری برای افزایش قیمت دارو بدین‌گونه نیست که اعلام کنند در سال جاری قیمت دارو ۱۰ درصد افزایش خواهد یافت بلکه برای افزایش قیمت داروها موردی و براساس شرایط آن دارو تصمیم گرفته می‌شود. ممکن است به‌عنوان نمونه هم‌اکنون ۲۰ قلم دارو تغییر قیمت داشته باشد اما آنچه باید درنظر داشت ممکن است برای چند قلم دارو افزایش ۱۰ تا ۲۰۰ درصدی قیمت رخ‌داده باشد اما اگر بخواهم آمار ارائه دهیم هنوز کمتر از پنج درصد از تعداد داروهای موجود در بازار افزایش قیمت داشته است.

وی اضافه می‌کند: قیمت‌گذاری دارو و افزایش آن توسط کمیته‌ای با عنوان «کمیته قیمت‌گذاری» در سازمان غذا و دارو صورت می‌پذیرد و پس از تصمیم کمیته به افزایش قیمت اقلام دارویی، موضوع به سرتاسر کشور ابلاغ می‌شود. در واقع وقتی تغییر قیمت دارویی اعلام شد، این تغییر دارو برای تمام داروخانه‌های کشور صورت می‌گیرد. آماری که عنوان کنیم کدام بیماری داروهای آن بیشترین افزایش قیمت را در بین داروهایی بیماری دیگر داشته است، وجود ندارد اما به‌عنوان نمونه ما اقلام دارویی داریم که تغییر قیمت قابل‌توجهی در سال گذشته داشته‌اند که می‌توان به برخی از اسپری‌های بیماران تنفسی اشاره کرد.

اختصاص دارو به استان اصفهان متناسب با نیاز استان نیست

اعتباری می‌افزاید: برای اینکه دارویی دچار کمبود نشود، نیاز به یک برنامه‌ریزی جامع در تولید و واردات دارو است و عوامل مختلفی همچون تحریم‌های ظالمانه‌ای که در حوزه دارو علیه کشور ما وضع شده است، مشکلات انتقال ارز برای خرید مواد اولیه دارویی و همین‌طور خرید داروهای فرموله شده باعث اختلال در تأمین دارو می‌شود. برای برخی اقلام دارویی کمبود وجود دارد البته باید گفت کمبود دارویی مطلق در استان اصفهان نیست بلکه به دلیل اینکه تعداد دارو کم و متقاضی زیاد است مقاطعی با کمبود برخی از داروها در استان اصفهان روبه‌رو هستیم.

وی می‌گوید: سازمان غذا و دارو نهایت تلاش خود را دارد که مشکل کمبود دارو در استان‌های مختلف رفع شود. سهمیه‌ای که سازمان غذا و دارو در اختیار استان اصفهان قرار می‌دهد با توجه به اینکه استان اصفهان به‌ویژه شهر اصفهان، شهری است که بیمار از استان‌های دیگر کشور همچون چهارمحال و بختیاری، فارس و یزد پذیرش می‌کند مناسب نیست و این بیماران متأسفانه جزو آمار بیماران استان اصفهان درنظر گرفته نمی‌شوند به همین خاطر سهمیه دارویی کمتری به این استان اختصاص می‌یابد. البته مکاتباتی در این خصوص با سازمان غذا و دارو شده است که امیدواریم این سهمیه اصلاح شود.

افزایش قیمت اسپری‌های تنفسی و تصمیم «کمیته قیمت‌گذاری»

معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی استان اصفهان اظهار می‌کند: سیاست‌گذاری‌ها برای حذف ارز ترجیحی داروها در سازمان غذا و دارو اتفاق می‌افتد و معاونت غذا و دارو هیچ نقشی در وضع این سیاست‌گذاری‌ها ندارد و تنها به‌عنوان نیروی ستادی وظیفه اجرای صحیح این سیاست‌گذاری‌ها را دارد، اما تاکنون از سوی وزارت بهداشت و درمان و سازمان غذا و دارو به ما اعلام‌شده است که در حال حاضر برنامه‌ای برای حذف ارز ترجیحی دارو وجود ندارد. قرار است ارز ترجیحی دارو از طریق بیمه‌ها در اختیار مردم قرار گیرد. در این طرح بناست پوشش قیمت داروها توسط سازمان‌های بیمه‌گر به‌اندازه‌ای افزایش پیدا کند که مردم پرداختی بیشتر از قبل برای داروها نداشته باشند.

در داروخانه‌ها چه می‌گذرد؟

میزان واردات «ریتالین» کفایت تقاضای کشور را نمی‌کند

وی ادامه می‌دهد: افزایش قیمت برخی اسپری‌های بیماری تنفسی به خاطر تصمیم «کمیته قیمت‌گذاری» سازمان غذا و دارو است، منتهی قرار است بیمه‌ها این اسپری‌ها را تحت پوشش خود قرار دهند که پرداختی از جیب بیمار به خاطر تهیه این اسپری‌ها افزایش پیدا نکند. کمبود برخی اسپری‌های تنفسی و سایر داروها بعضی مواقع در برند خاصی از دارو اتفاق می‌افتد؛ اما برند جایگزین یا تولید داخلی این دارو در داروخانه‌ها موجود است و از نظر سازمان غذا و دارو، کمبود دارویی از یک برند خاص به‌عنوان کمبود دارو محسوب نمی‌شود.

اعتباری می‌گوید: دلیل اینکه برخی از داروهای تولید داخل و گیاهی تحت پوشش بیمه نیستند، باید شرکت‌های بیمه‌ای پاسخ دهند؛ اما اطلاع دارم برای اینکه دارویی در لیست شرکت‌های بیمه قرار گیرد، توسط کمیته مرکزی بیمه که در این کمیته نمایندگان وزارت بهداشت و درمان عضو هستند، بررسی و تصمیم‌گیری می‌شود. دلیل افزایش بالای قیمت گیاهان دارویی تولید داخل بخشی از آن به شرایط جامعه، ارزش پول ملی، تورم، افزایش دستمزدها برمی‌گردد ضمن اینکه بسیاری از اجزای تولید فرآورده‌های گیاهان دارویی وارداتی است به همین منظور تصور نکنیم که در یک قرص گیاهی که مصرف می‌کنیم صفر تا صد آن داخلی است بلکه بسیاری از اجزای تشکیل‌دهنده آن حتی برخی از عصاره‌های گیاهی وارداتی است.

مردم هیچ دارویی را از بازار سیاه تهیه نکنند

وی تصریح می‌کند: «ریتالین» ازجمله داروهایی است که سازمان غذا و دارو برند خاص آن را هم با توجه به نیاز بیماران وارد می‌کند؛ یعنی ریتالین یک برند خاص است اما سازمان غذا و دارو برای ورود آن به کشور ارز اختصاص می‌دهد. میزان واردات این دارو، کفایت تقاضای کشور را نمی‌کند و طرح کشوری برای توزیع آن وجود دارد؛ به‌عنوان نمونه برای هر استان از کشور سهمیه استانی برای این دارو در نظر می‌گیرند، به همین جهت داروی ریتالین در داروخانه‌های دولتی و منتخب توزیع می‌شود، منتهی به دلیل اینکه با کمبود این دارو مواجه هستیم، مجبوریم این دارو را سهمیه‌بندی کنیم تا اینکه محموله بعدی دارو برسد.

معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی استان اصفهان تأکید می‌کند: از مردم تقاضا داریم هیچ دارویی را از بازار سیاه تهیه نکنند و مطمئن باشند این دارو تقلبی و در شرایط غیراستاندارد نگهداری شده است. درمورد آمپول «HCG» که برای درمان ناباروری استفاده می‌شود، باید گفت این دارو، دارای طرح کشوری بوده و محموله به محموله در داروخانه‌ها توزیع می‌شود و قیمت آن را هم کمیته قیمت‌گذاری دارو مشخص کرده است. این معاونت هیچ نقشی در افزایش قیمت این دارو نداشته اما باید گفت با توجه به اجرای برنامه جوانی جمعیت در کشور این آمپول را تحت پوشش بیمه قرار دادند و مشکل گرانی آن حل شده است.

وضعیت تأمین و توزیع دارو دارای روند مثبتی است

وی ادامه می‌دهد: دسترسی به داروی بیماری‌های قلب و عروق وجود دارد و خوشبختانه مشکلی در تأمین داروهایی همچون قرص «زیلت» و برندهای مشابه این دارو در کشور و استان اصفهان وجود ندارد. داروهای ضدسرطان جزو داروهای خاص هستند که در مراکز محدودی توزیع می‌شود و بیماران مبتلابه سرطان بیمارانی هستند که دارای پرونده هستند و پوشش بیمه کامل دارند اما بعضی از اقلام دارویی این بیماری دچار کمبود می‌شود که با جایگزین کردن برند دیگر این مشکل قابل جبران است. بخش مهمی از مشکلات داروهای درمان سرطان به وضع تحریم‌هایی دارویی علیه کشورمان برمی‌گردد، این تحریم‌ها باعث اختلال در انتقال ارز می‌شود که این اختلال در انتقال یا تخصیص ارز باعث تأخیر در تأمین دارو شده است.

اعتباری اظهار می‌کند: وضعیت تأمین دارو در اصفهان مشابه سایر نقاط کشور است. یعنی نمی‌تواند در استان‌های دیگر دارویی موجود باشد اما در استان اصفهان آن دارو در داروخانه‌ها موجود نباشد. درمجموع با توجه به پیگیری‌های سازمان غذا و دارو در تخصیص ارز توزیع دارو در کشور نسبت به گذشته از وضعیت بهتری برخوردار است. هرچند در برخی از برندهایی دارویی در این استان با کمبود مواجه هستیم اما با جایگزین کردن داروهای مشابه این مشکل برطرف شده و می‌توان گفت وضعیت تأمین و توزیع دارو دارای روند مثبتی است.

کد خبر 574297

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.